zoomit

سرفیس پرو ۹ درمقایسه با نسل قبل؛ جدیدترین تبلت مایکروسافت چه بهبودهایی داشته است؟

سرفیس پرو ۹ درمقایسه با نسل قبل؛ جدیدترین تبلت مایکروسافت چه بهبودهایی داشته است؟

مایکروسافت با تبلت‌های سرفیس پرو خود، تعریف جدیدی از لپ‌تاپ و به‌طور کلی کامپیوترهای قابل‌حمل ارائه کرد. به‌طوری که بسیاری از شرکت‌ها اعم از سامسونگ، ایسوس و حتی اپل به استفاده ایده‌ای مشابه روی آوردند. حالا نهمین نسل از سرفیس پروهای اهالی ردموند با نام سرفیس پرو ۹ معرفی شده است و در این مقاله نگاهی به تغییرات آن در مقایسه با نسل قبل خواهیم داشت.

طراحی

با اینکه مایکروسافت ۱۰ سالگی محصولات سری سرفیس خود را جشن می‌گیرد، اما همچنان خبری از محصولی انقلابی، همان چیزی که طرفداران این شرکت سال‌ها است انتظار آن را می‌کشند تا درمقابل رقیب دیرینه خود یعنی اپل، عرض اندامی کنند نیست و ردموندی‌ها مجدداً با استفاده از طراحی قدیمی خود، سرفیس پرو ۹ را معرفی کردند.

سرفیس پرو ۹ همچنان از بدنه آلومینیومی با ضخامت ۹٫۴ میلی‌متر استفاده می‌کند. بدنه‌ای که در پشت آن پایه شاخص سرفیس به‌همراه لولای فوق‌العاده‌ ۱۶۵ درجه‌ای قرار دارند. ردموندی‌ها به‌همراه سرفیس پرو ۹ دو رنگ جدید Platinum و Graphite را نیز معرفی کرده‌اند؛ اما نسخه ۵G دستگاه تنها در رنگ Graphite دردسترس خواهد بود.

تولد ۱۰ سالگی با محصولی تکراری جشن گرفته شد

در قسمت جلو و در سمت راست و چپ نمایشگر، همانند سرفیس پرو ۸، دو اسپیکر ۲ وات به‌چشم می‌خورد که همچنان از Dolby Atmos بهره می‌برد. نسخه ۵G به‌علت بهره‌مندی از واحد پردازش عصبی قدرتمند خود از Windows Studio Effects پشتیبانی می‌کند که شامل تنظیم خودکار قاب دوربین در حین مکالمه تصویری، تاری پس‌زمینه کاربر، تنظیم چشمان کاربر و voice focus می‌شود.

همانند دیگر مدل‌های سرفیس پرو در چند سال گذشته، پرو ۹ نیز به ویژگی امنیتی Windows Hello برای ورود بدون پسورد به دستگاه مجهز شده است. ویندوز Hello از ترکیب دوربین سلفی به‌همراه فرستنده IR برای تشخیص صورت کاربر استفاده می‌کند.

مایکروسافت کیبورد سرفیس پرو ۹ را نیز با رنگ‌های جدید همراه کرده است و زین پس در رنگ‌های Sapphire و Forest نیز دردسترس خواهند بود. البته خریداری کیبورد باید به‌صورت جداگانه انجام شود.

سرفیس پرو ۹ در رنگ های مختلف

صفحه‌نمایش

سرفیس پرو ۹ درزمینه صفحه‌نمایش نیز تغییری را درمقایسه با نسل پیشین تجربه نکرده است و همچنان شاهد بهره‌گیری از نمایشگر ۱۳ اینچ با وضوح ۱۹۲۰×۲۸۸۰ پیکسل هستیم که از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز نیز پشتیبانی می‌کند. دالبی ویژن به‌همراه سرفیس پرو ۸ و سرفیس پرو ۹ دردسترس خواهد بود اما به‌نظر می‌رسد که نسخه ۵G از آن بی‌بهره خواهد بود.

مقاله‌ی مرتبط:

  • سرفیس لپ تاپ ۵ با طراحی پریمیوم، پردازنده نسل ۱۲ اینتل و درگاه تاندربولت ۴ از راه رسید
  • سرفیس پرو ۹ با دو نوع پردازنده اینتل و ARM و قیمت پایه ۹۹۹ دلار رونمایی شد

حاشیه‌های صفحه‌نمایش در مدل سال گذشته با ترکیب طراحی سرفیس پرو X با پرو ۸ کاهش پیدا کردند؛ به‌عقیده بسیاری از کاربران، مایکروسافت باید همانند دیگر شرکت‌ها به استفاده از حاشیه یکسان و برابر روی بیاورد اما احتمالاً عقیده طراحان غول نرم‌افزاری جهان، چیزی جز این باشد.

پیش‌تر بررسی سرفیس پرو ۸ را در newslan خواندید و مهرداد عیسی‌لو تمامی جنبه‌های آن ازجمله نمایشگر را مورد بررسی عمیق قرار داد؛‌ بنابراین باتوجه به موارد گفته شده حتی پیش از رسیدن سرفیس پرو ۹ به دفتر newslan می‌توانیم انتظار نتایج مشابهی از نمایشگر آن را داشته باشیم.

علاوه‌بر نمایشگر اصلی دستگاه، سرفیس پرو ۹ به‌واسطه پشتیبانی از تاندربولت ۴، امکان ارائه خروجی به دو مانیتور ۴K دیگر را دارد.

سرفیس پرو ۹ از رو به رو

سخت‌افزار

اصلی‌ترین تغییر سرفیس پرو ۹ با نسل پیشین آن را می‌توان در تراشه دستگاه جستجو کرد. جایی که تراشه نسل یازدهمی اینتل جای خود را به تراشه‌های تازه نفس سری U نسل ۱۲ داده‌اند. باتوجه به سری تراشه، نمی‌توان انتظار عملکردی خارق‌العاده را از تبلت حرفه‌ای ردموندی‌ها داشت؛ اما همچنان می‌توان روی عملکرد روان و بدون نقص در استفاده‌های روزمره حساب باز کرد. البته همچنان برای نظر نهایی باید تا زمان بررسی سرفیس پرو ۹ در newslan منتظر بمانیم.

مدل قدرتمند سرفیس پرو ۹ از تراشه Core i7-1255U استفاده می‌کند و نسخه‌ای ضعیف‌تر و صدالبته ارزان‌قیمت‌تر با تراشه Core i5-1235U نیز دردسترس خواهد بود. به‌گفته مایکروسافت، عملکرد سرفیس پرو ۹ درمقایسه با پرو ۸ تا ۵۰ درصد سریع‌تر و قوی‌تر خواهد بود. کاربران امکان انتخاب رم تا ۳۲ گیگابایت از نوع LPDDR5 و حافظه ذخیره‌سازی تا ۱ ترابایت از نوع SSD را دارند.

قدرتمندترین دستگاه ویندوزی در زمینه موتور پردازش عصبی

ردموندی‌ها با کنار گذاشتن سری پرو X، حالا تراشه ARM را به‌عنوان مدلی از سرفیس پرو ۹ ارائه می‌کنند. دراین مدل نسل سوم تراشه‌های ARM مایکروسافت موسوم به SQ3 قرار دارد که متأسفانه در خلال رویداد جز در زمینه قدرت پردازنده عصبی، صحبتی از عملکرد پردازشی آن به‌میان نیامده است. به‌گفته ردموندی‌ها، واحد پردازش عصبی SQ3 امکان پردازش ۱۵ تریلیون عملیات‌برثانیه را دارد که عددی فوق‌العاده محسوب می‌شود. طبق ادعای مایکروسافت چنین قدرتی در هیچ‌یک از دیگر دستگاه‌های ویندوزی بازار پیدا نمی‌شود. قدرتی که تنها به واسطه تراشه SQ3 (که احتمالاً نسخه‌ای تغییرنام‌یافته از تراشه Snapdragon 8cx Gen 3 کوالکام خواهد بود) میسر شده است.

درمقام مقایسه، قدرتمندترین تراشه کلاس لپ‌تاپ اپل یعنی M2 امکان انجام ۱۵٫۸ تریلیون عملیات‌برثانیه را دارد که این عدد در تراشه کلاس موبایل A16 Bionic به ۱۷ تریلیون عملیات‌برثانیه می‌رسد. بالاترین حجم رم در این مدل برخلاف مدل اینتلی در نهایت ۱۶ گیگابایت از نوع LPDDR4X خواهد بود.

مقاله‌ی مرتبط:

  • مایکروسافت با رونمایی مدل آرم سرفیس پرو ۹ میخ نهایی را بر تابوت سرفیس پرو ایکس کوبید
  • سرفیس استودیو ۲ پلاس با پردازنده نسل ۱۱، طراحی قبلی و قیمت ۴۳۰۰ دلار رونمایی شد

مدل اینتلی سرفیس پرو ۹ همانند پرو ۸ همچنان از گواهی Evo بهره می‌برد که به‌زبان ساده، به‌معنی سرعت بالای دستگاه در کنار ارائه عمر باتری مناسب خواهد بود. پرواضح است که نسخه ۵G به‌دلیل تراشه متفاوت خود از این گواهی بهره نمی‌برد.

سرفیس پرو ۹ با طراحی لیمیتد ادیشن

باتری

عمر باتری نسخه اینتلی سرفیس پرو ۹ برابر با ۱۵٫۵ ساعت خواهد بود؛ اما برای نسخه ۵G عدد ۱۹ ساعت اعلام شده است. البته درنظر داشته باشید که همواره عدد اعلامی از سوی شرکت‌ها کمی بیشتر از نتیجه واقعی خواهد بود. برای مثال می‌توان به عملکرد باتری سرفیس پرو ۸ اشاره کرد که حتی با وجود اعلام عمر باتری ۱۶ ساعته از سوی مایکروسافت، در بررسی‌های newslan درنهایت به عدد ۱۰ ساعت و ۱۰ دقیقه در آزمون پخش ویدیو معیار رسیدیم که تفاوت چشمگیری در این‌بین مشاهده می‌شود.

سرفیس پرو ۹ همچنان ازطریق شارژر ۶۵ واتی با رابط سرفیس‌کانکت شارژ می‌شود. به‌نظر می‌رسد مدت زمان شارژ سریع دستگاه همانند سرفیس پرو ۸ باشد.

به‌نظر شما مایکروسافت جانشینی درخورتوجه در دهمین سالگرد سرفیس معرفی کرده است؟

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا