zoomit

 سرفیس لپ تاپ ۵ در مقایسه با نسل قبل چه حرفی برای گفتن دارد؟

 سرفیس لپ تاپ ۵ در مقایسه با نسل قبل چه حرفی برای گفتن دارد؟

مایکروسافت چهارشنبه ۲۰ مهر، با برگزاری رویداد سرفیس ۲۰۲۲ از محصولات جدید این شرکت مانند سرفیس پرو ۹ و سرفیس استودیو ۳ رونمایی کرد. سرفیس لپ تاپ ۵، یکی دیگر از محصولات معرفی شده در رویداد مایکروسافت است که بهبود‌ها و تغییراتی جزئی نسبت به نسل قبل ارائه می‌دهد.

سرفیس لپ تاپ ۵

مایکروسافت سرفیس لپ تاپ ۵ خود را لپ تاپی همه‌کاره‌ و مناسب برای کار هیبریدی معرفی کرد که طراحی زیبا، عملکرد چشمگیر و عمر باتری طولانی دارد. این محصول در دو نسخه‌ی ۱۳٫۵ اینچی و ۱۵ اینچی و پشتیبانی از تاندربولت ۴ به بازار عرضه می‌شود، به پردازنده‌های نسل دوازدهم Core i5 و Core i7 پلتفرم EVO اینتل مجهز بوده و به ادعای مایکروسافت، از نسل قبلی ۵۰ درصد سریع‌تر است.

مقاله‌ی مرتبط:

  • مشخصات برند جدید EVO محصولات اینتل فاش شد

EVO پلتفرم جدید اینتل برای لپ تاپ‌ها است که بهره‌مندی از استاندارد پیشگامانه‌ای را برای تراشه‌ها، گرافیک، صفحه‌نمایش، اتصال و سایر قابلیت‌ها تأیید می‌کند. محصولات مجهز به این پلتفرم، تجربه‌ی محاسباتی روان و لذت‌بخش را برای کاربر فراهم می‌کنند. در واقع گواهینامه‌ی EVO اینتل تضمین می‌کند که لپ‌تاپ مورد نظر عمر باتری طولانی، پاسخ‌دهی و عملکردی عالی، پشتیبانی از شارژ سریع و سایر قابلیت‌های مطلوب را ارائه می‌دهد.

سرفیس لپ‌ تاپ ۵ در نگاه اول ممکن است از لحاظ ظاهری، تفاوت چندانی با سرفیس لپ تاپ ۴ نداشته باشد، اما نسل جدید این محصول در مشخصات فنی و برخی قابلیت‌‌ها ‌‌با پیشرفت‌ها و بهبود‌هایی ملموس نسبت به نسل قبلی همراه است. در ادامه قصد داریم تفاوت‌های سرفیس لپ تاپ ۵ را با سرفیس لپ تاپ ۴ بررسی کنیم و ببینیم که کدام از این دو محصول گزینه‌‌ی بهتری برای خرید هستند.

طراحی و نمایشگر

سرفیس لپ تاپ ۵ و سرفیس لپ تاپ ۴ هر دو در دو نسخه‌ی ۱۳٫۵ اینی و ۱۵ اینچی با نسبت تصویر ۳:۲ به فروش می‌رسند؛ نمایشگر هر دو لپ تاپ در نسخه‌ی ۱۳٫۵ اینچی وضوح ۲۲۵۶ در ۱۵۰۴ پیکسل ارائه می‌دهد و در نسخه‌ی ۱۵ اینچی نیز، رزولوشن هر دو مدل ۲۴۹۶ در ۱۵۵۴ پیکسل است.

شاید تنها تمایز سرفیس لپ تاپ ۵ از سرفیس لپ تاپ ۴ را بتوان ارتقای نرخ نوسازی مدل جدید از ۶۰ هرتز به ۱۲۰ هرتز دانست که تصاویر را روان‌تر از لپ تاپ نسل قبلی نمایش می‌دهد. در بخش دوربین هم تغییری مشاهده نمی‌شود و هر دو سرفیس لپ تاپ ۴ و ۵ از دوربین جلویی ۷۲۰p بهره می‌برند.

سرفیس لپ تاپ ۵

مایکروسافت در جدیدترین سرفیس لپ‌تاپ خود از دو درگاه USB-C با پشتیبانی از تاندربولت، یک درگاه USB-A، یک جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری و یک درگاه سرفیس کانکت مخصوص دستگاه‌های سری سرفیس بهره گرفته است. سرفیس لپ تاپ ۴ در سال ۲۰۲۱ به تمام این درگاه‌ها مجهز بود، اما به جای دو پورت USB-C، یک درگاه USB-C داشت که آن هم از تاندربولت پشتیبانی نمی‌کرد.

یکی دیگر از تفاوت‌های سرفیس لپ تاپ ۵ با نسل قبلی، پشتیبانی این محصول از قابلیتی به نام Dolby Vision IQ است که به‌طور خودکار روشنایی و رنگ صفحه‌نمایش را براساس نور محیط تنظیم می‌کند. ردموندی‌ها سرفیس لپ تاپ نسل جدید را مانند نسل قبلی در دو نوع روکش آلکانترا و فلزی برای کیبورد و در رنگ‌‌های سبز، مشکی، نقره‌ای و طلایی عرضه می‌کنند؛ نسل قبلی این لپ تاپ تنها در دو رنگ نقره‌ای و مشکی عرضه شده بود.

عملکرد

در جدید‌ترین سرفیس لپ تاپ مایکروسافت پردازنده‌های رایزن AMD جایگاهی نداشته و نسخه‌ی ۱۳٫۵ اینچی سرفیس لپ تاپ ۵ با پردازنده‌ی نسل دوازدهم Core i5-1235U یا i7-1255U اینتل و نسخه‌ی ۱۵ اینچی آن فقط با پردازنده‌ی Core i7-1255U اینتل به فروش می‌رسد؛ این پردازنده‌ها ارتقایی ملموس نسبت به عملکرد تراشه‌های نسل قبلی ارائه می‌دهند.

پردازنده‌ی مدل i5 از ۱۰ هسته و ۱۲ رشته بهره می‌برد که شامل ۲ هسته‌ی بزرگ با فرکانس ۴٫۴ گیگاهرتز و ۸ هسته‌ی کم‌مصرف با فرکانس ۳٫۳ گیگاهرتز است. پردازنده‌ی مدل i7 هم از همین میزان هسته و چینش بهره می‌برد با این تفاوت که فرکانس آن‌ها به ترتیب به ۳٫۵ و ۴٫۷ گیگاهرتز می‌رسد. هر دو تراشه هم ۱۵ واتی هستند و میزان کش سطح سوم آن‌ها هم به ۱۲ مگابایت می‌رسد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • سرفیس لپ تاپ ۴ با پردازنده AMD Ryzen 4000 و Intel Tiger Lake رونمایی شد
  • هرآنچه لازم است در مورد حافظه‌های LPDDR4 بدانید

دو کانفیگ سرفیس لپ تاپ ۴ در سال ۲۰۲۱ با یکی از دو پردازنده‌ی Core i7-1187G7 (سری تایگر لیک U اینتل) یا Ryzen 7 4980U (سری رنویر U ای‌ام‌دی) معرفی شده بود. پردازنده‌های گرافیکی به کار رفته در سرفیس لپ‌ تاپ نسل جدید توسط گرافیک یکپارچه‌ی اینتل تأمین می‌شوند و ردموندی‌ها در این بخش هم AMD را کنار گذاشته‌اند.

هر دو نسخه‌ی سرفیس لپ تاپ ۵، درست مانند سرفیس لپ تاپ ۴، در بخش رم در سه پیکربندی ۸، ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی و در بخش حافظه‌ی ذخیره‌سازی نیز در سه مدل ۲۵۶ گیگابایتی، ۵۱۲ گیگابایتی و ۱ ترابایتی برای فروش دردسترس خواهند بود و از این بابت تغییری در لپ تاپ جدید ردموندی‌ها با نسل قبل وجود ندارد. حافظه‌ی دسترسی تصادفی کم‌مصرف سرفیس لپ تاپ نسل جدید از نوع LPDDR5x است که می‌تواند استاندارد سریع‌تری نسبت به LPDDR4x سرفیس لپ تاپ ۴ را برای سرفیس لپ تاپ ۵ به ارمغان آورد.

باتری و قیمت

سرفیس لپ‌تاپ ۵ در بخش باتری کمی نسبت به نسل قبل کمی پیشرفت داشته و در هر دو نسخه نسبت به مدل اینتلی نسل قبل نیم ساعت بیشتر دوام می‌‌‌آورد.

سرفیس لپ تاپ‌های ۵

در خصوص قیمت سرفیس لپ‌تاپ هم ردموندی‌ها مدل پایه‌ی سرفیس امسال را هم‌قیمت مدل اینتلی پایه‌ی سال گذشته، یعنی ۱۰۰۰ دلار به فروش می‌رسانند، بااین‌حال مدل پایه‌ی نسخه‌ی ۱۵ اینچی سرفیس لپ تاپ ۵ حدودا ۵۰۰ دلار ارزان‌تر از مدل پایه‌ی اینتلی سرفیس لپ تاپ ۴، یعنی ۱۳۰۰ دلار به بازار عرضه می‌شود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا