zoomit

رویداد تکنوبلاک؛ زمینه‌سازی برای همکاری بین‌المللی در حوزه رمزارز

رویداد تکنوبلاک؛ زمینه‌سازی برای همکاری بین‌المللی در حوزه رمزارز

به گزارش newslan، نخستین اجلاس جهانی انجمن‌های رمزارز دنیا (تکنوبلاک) سیزدهم مردادماه برگزار شد و سخنرانان مختلفی از کشورهای ایران، روسیه و ترکیه درباره موضوع اقتصاد دیجیتال، فناوری بلاکچین و رمزارزهای دیجیتال به ارائه نکات مختلفی در این حوزه‌ها پرداختند.

در بخش ابتدایی این رویداد، سیروس وطنخواه، رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، درباره تأثیرات فناوری بلاکچین بر کشورها توضیحاتی را ارائه کرده و بر ضرورت تصمیم‌گیری حاکمیت در این عرصه تأکید کرد.

اقتصاد دیجیتال فرصتی برای تحول صنعت

به گفته وطنخواه امروزه نوآوری‌های فناورانه از جنبه‌های کلیدی صنایع است که سبب رقابت‌پذیری بین جوامع شده است. این نوآوری‌ها نیاز به بسترهایی دارند؛ بستری که امروزه به اقتصاد دیجیتال معروف است.

او با اشاره به این که این فناوری کاربردهای زیادی بر جوامع داشته و صنایع را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت:

تأثیرات این فناوری و کاربرد آن بر اقتصاد کشورها قابل توجه است و حاکمیت‌ها باید تصمیمات مهمی در این باره اتخاذ کنند. این موضوعات سبب می‌شود تهیه سیاست‌های نقش مالی پرمخاطره باشد. به همین خاطر سیاست‌گذاران و ناظران جهان در تلاش هستند تا تعادلی بین فین‌تک و ابزارهای مالی ایجاد کنند.

رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، گذار به اقتصاد دیجیتال را عامل بهبود صنعت، صرفه‌جویی در زمان و کاهش هزینه‌ها خواند و اظهار داشت: «مصرف‌کنندگان ازطریق دسترسی به خدمات بهتر و هزینه کمتر، از شرایط بهتری بهره‌مند شده و به همین دلیل اقتصاد دیجیتال امر مهمی در کشورها محسوب می‌شود.»

به گفته او، گذار به اقتصاد دیجیتال اولویتی در سیاست‌گذاری و تعیین خط‌مشی برای کشورها است، چراکه می‌تواند بر حوزه‌های مختلفی از جمله صنعت، سلامت، آموزش و سایر خدمات عمومی تأثیر بگذارد و موجب بهبود آن‌ها شود.

وطنخواه در پایان هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی بلاکچین را انتقال تجربه در خصوص بهره‌برداری از فرصت‌ها، رفع چالش‌های پیش روی بلاکچین، توسعه فرصت‌ها برای همکاری‌های ملی و بین‌المللی و… معرفی کرد. او همچنین از جلسات متعدد با کشورهای روسیه و ترکیه در خصوص همکاری‌های مالی و اقتصادی خبر داد.

روسیه نیازمند قوانین جدید در حوزه رمزارز است

آنتون تکاچف، نماینده پارلمان روسیه، در این کنفرانس به تشریح وضعیت حوزه رمزارزها در روسیه پرداخت و درباره چالش‌های موجود در این بازار در کشور روسیه توضیحاتی را ارائه کرد. او بر لزوم سیاست‌گذاری در حوزه رمزارز تأکید کرد و وضع قوانین و رگولاتوری را ضروری دانست.

او به قانون روسیه در حوزه رمزارزها، که سال ۲۰۲۰ تصویب شده اشاره کرد، آن را ناکافی خواند و گفت:

در مورد سیاست‌گذاری رمزارز در روسیه در سال ٢٠٢٠ قوانینی وضع شد که این قانون شامل محتوای زیادی درباره‌ی قوانین رمزارز است؛ اما این قانون برای تنظیم بازار کافی نیست. در این قانون تعریفی از رمزارز وجود ندارد.

تکاچف در ادامه به مشکلات این قانون پرداخته و تصریح کرد که طبق قانون، استفاده از رمزارزها در حوزه پرداخت در داخل روسیه ممنوع است. علاوه بر این، چون این قانون دقیق نیست، مشکلاتی را برای دادگاه در روسیه ایجاد می‌کند.

نماینده مجلس روسیه معتقد است رمزارز ابزار مناسب اما بسیار خطرناکی برای شهروندان است و نیاز به تنظیم‌گری و قانون‌گذاری دارد. او در این باره از وضع قانون جدیدی در حوزه رمزارز در روسیه خبر داده و اظهار داشت:

تمایل دولت برای وضع قوانین رمزارز می‌تواند به ما کمک کند. امیدواریم امسال بتوانیم این قانون را در مجلس خود تصویب کنیم. وضع مقررات در مورد اینکه رمزارز چیست و سیستم وضع مالیات در این زمینه نیازمند کمک است که ارگان‌ها در این زمینه به ما کمک می‌کنند.

تکاچف در انتهای سخنرانی خود استفاده از تجربه‌های ایران، به‌ویژه در حوزه پرداخت حواله را یکی از اهداف روسیه خواند و گفت: «برای ما مهم است که از تجربه کشورها استفاده کنیم و دوست داریم از تجربه ایران برای استفاده از سیستم حواله بهره ببریم. امیدواریم بتوانیم با ایران قوانینی برای توسعه استفاده خود از رمزارزها وضع کنیم.»

بلاکچین جهان را دموکراتیک‌تر خواهد کرد

مجتبی توانگر، نماینده مجلس و رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال، دیگر سخنران حاضر در این کنفرانس بود که در خصوص فناوری بلاکچین توضیحاتی را ارائه کرد و همچنین، قانون‌گذاری برای حوزه رمزارزها را ضروری خواند و گفت:

امروز جهان به واسطه توسعه فناوری بلاکچین در آستانه یک تحول دیجیتال قرار دارد که می‌تواند اثراتی بیش از اینترنت در زندگی بشر داشته باشد و مفهوم دولت مدرن را به چالش خواهد کشید؛ احتمالاً این تحول دنیا را جای دموکراتیک‌تری خواهد کرد.

به گفته او، این فناوری در توسعه اقتصادی نیز تحولات زیادی را به همراه داشته و نظام سنتی را به چالش کشیده است؛ برای مثال، تبادلات مالی پس از رمزارزها سریع‌تر شده‌اند، خصوصا برای کشورهایی مثل ایران و روسیه که دسترسی سخت‌تری به نظام تبادلات مالی بین‌المللی مانند سوئیفت دارند. همچنین کشورهایی مانند ترکیه می‌توانند در این همکاری با ما مشارکت داشته باشند.

رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس با پیش‌بینی این که در ۳ تا ۵ سال آینده مباحث مالی دچار تغییرات عمده می‌شوند اظهار کرد نمایندگان در مجلس ایران پیگیر هستند که اجماعی در این زمینه در نهادهای کشور به وجود آید.

کنفرانس بین المللی تکنوبلاک

آمادگی برای راه‌اندازی نمایندگی در ایران

الکساندر براژنیکف، رئیس انجمن بلاکچین روسیه، در سخنان خود از راه‌اندازی نمایندگی در ایران خبر داده و در خصوص همکاری با ایران و روسیه گفت:

امیدوارم اقداماتی که در این روزها انجام شد، پلی بین ایران و روسیه باشد تا اقتصاد ایران و روسیه را به یکدیگر متصل کنیم و سود آن به هر دو‌ کشور برسد؛ البته این پل باید مطمئن و بدون خطر باشد.

او اعلام کرد این انجمن در ۵۰ نقطه از روسیه فعال است و در بیش از ۱۱ کشور دنیا نماینده دارد و به‌زودی در ایران هم نمایندگی خواهد داشت.

به گفته براژنیکف، پروژه‌های کلاهبرداری در حوزه رمزارز در روسیه زیاد است اما این کشور سعی دارد امنیت اقتصادی را برای مردم تأمین کند. علاوه بر این، روسیه سعی دارد استارتاپ‌های مختلف را پیدا کرده و کمک کند تا آن‌ها را گسترش دهد.

او در ادامه از سایر اقدامات این انجمن خبر داده و توضیح داد ایجاد تجهیزات ماینینگ، ارائه مشاوره به مراجعان، همکاری با متقاضیان، کاهش وابستگی به سایر کشورها و انجام پروژه‌های سرمایه‌گذاری از جمله فعالیت‌های انجمن بلاکچین روسیه است.

دور زدن تحریم‌ها با بلاکچین

رضا باقری اصل، معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در کنفرانس تکنوبلاک اظهار کرد که نگاه مردم به حوزه بلاکچین و رمزارزها باید به‌عنوان ابزار تبادلی باشد.

معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات به نوسانات موجود در بازار رمزارز نیز اشاره کرده، بر ضرورت حفظ سرمایه مردم اشاره کرد و گفت:

در نوامبر ٢٠٢١، شاهد اوج قیمت بیت‌کوین بودیم و در ۳ ماه ارزش آن نصف و امروز به یک سوم رسیده است. این یعنی یک دغدغه و انتظار مردم برای حفظ سرمایه. اعتمادی که مردم در آن عرصه داشتند، رشد بی‌نظیر در آن عرصه را به‌دنبال داشته است.

به گفته او، نگاه مردم به این ابزار باید تبادلی و برای حفظ دارایی‌ها باشد. در کنار این مزیت‌ها، بیم‌هایی نیز وجود دارد. بنابراین در کنار منافع باید نگاهی به مضرات نیز داشت. بدون کنترل‌ مضرات، امکان رشد، با مشکل مواجه خواهد شد. علاوه بر این، از این ابزار می‌توان برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کرد.

باقری اصل در ادامه گفت: «با توجه به مسائل بورس، گرایش به کریپتو در ایران افزایش یافت. به دلیل تغییر جهت بازار بود که رمزارزها در کشور نقش ویژه‌ای پیدا کردند. همچنین کاهش ارزش دارایی‌ها در این امر مؤثر است.»

طبق گفته معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات گرایش دولت در این زمینه به تسهیل امور است و مشارکت خوبی در حوزه اصناف صورت گرفته و موضوع دارایی‌های دیجیتال، به‌عنوان یک موضوع جدید، در حال پیگیری است.

او در پایان سخنرانی خود گفت‌: «اولین بار نیست که در دنیا اعتماد به فناوری از دست رفته است. اگر ما نتوانیم دغدغه‌های مردمی که می‌خواهند به فناوری اعتماد کنند را پاسخ دهیم، فناوری ارزش‌ خود را از دست خواهد داد.»

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا