zoomit

رونمایی از اینترنت کودک و نوجوان نزدیک است

رونمایی از اینترنت کودک و نوجوان نزدیک است

به گزارش روابط‌عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع‌پور در اختتامیه‌ی سی‌وششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور درباره‌ی پیشرفت شبکه‌ی ملی اطلاعات، همکاری‌های دو وزارتخانه و رونمایی از اینترنت کودک و نوجوان خبر داد و نگرانی خود را از چالش‌های فناوری برای نسل جوان، کودکان و نوجوانان اعلام کرد: «در بسیاری از کشورهای پیشرفته برای مصون‌سازی کودکان و نوجوانان راهکارها و ابزارهای مختلفی دراختیار خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان قرار گرفته است.» به گفته‌ی او مهم‌ترین مکان برای آموزش این قواعد مدارس است و آموزش استفاده از فضای مجازی باید از سنین کودکی جدی گرفته شود.

وزیر ارتباطات اطلاع داده که تا به حال ۸۰ هزار مدرسه به شبکه‌ی ملی اطلاعات متصل شده‌اند. شبکه‌ی ملی اطلاعات همان اینترنت داخلی است که وزیر پیشین هم خبر از اتصال تمام مدارس به این شبکه را داده بود. آذری جهرمی شهریور ۱۳۹۹ اعلام کرد: «اتصال پرسرعت و رایگان همه‌ی مدارس کشور به شبکه‌ی ملی اطلاعات به پایان رسیده تا دسترسی همگانی به آموزش مجازی محقق شود.» حالا زارع‌پور می‌گوید آموزش استفاده از فضای مجازی باید از سنین کودکی جدی گرفته شود درحالی‌که اتصال به شبکه‌ی داخلی با اینترنت آزاد تفاوت دارد و آگاهی و آموزش استفاده از فضای مجازی ازطریق یک شبکه‌ی محدودشده‌ی داخلی اگر امکان‌پذیر باشد، به صورت ناقص انجام می‌شود. زارع‌پور اعلام کرده که ۸۷ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار هم به این شبکه متصل شده‌اند و قرار است اتصال همه‌ی این روستاها تا هفته‌‌ی دولت سال آینده برقرار شود که یکی از مزایای آن امکان فعالیت سکوهای آموزشی و سایر سکوهای خدمات‌رسان در سراسر کشور است.

با وجود انتقادها، دولت سیزدهم همچنان بر اجرای برنامه‌های کنترلی در مورد استفاده شهروندان از اینترنت اصرار دارد. او در این اختتامیه هم به رونمایی از اینترنت کودک و نوجوان به‌عنوان ابزاری که دراختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد تا بتوانند برای سنین مختلف فرزندان خود اینترنت امن، مفید و سالم را فراهم کنند، اشاره کرده است. هرچند زارع‌پور گفته این ابزارها دراختیار خانواد‌ه‌ها است تا در صورت تمایل از آن برای ایجاد یک محیط سالم برای کودکان خود در فضای مجازی استفاده کنند، اخباری که تا به حال درباره‌ی اینترنت کودک و نوجوان رسیده امیدوارکننده نیستند.

در ماه‌های گذشته فعال‌سازی اجباری جستجوی امن چند موتور جست‌وجو یکی از اقداماتی بود که وزارت ارتباطات در رابطه با اینترنت سالم، امن و مفید برای کودک و نوجوان انجام داد، اگرچه این اقدام فقط مختص کودکان نبود و تمام مردم را در بر گرفت. از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین اهداف حفاظت از کودکان در فضای مجازی یعنی حفاظت از داده‌ها، در ایران نادیده گرفته شده و همین موضوع تردیدهایی را درباره‌ی محدودسازی اینترنت در ایران به بهانه‌ی حفاظت از کودکان به وجود می‌آورد.

زارع‌پور معتقد است راه‌اندازی شبکه‌ی شاد در دوران کرونا به این معنا بود که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور دین خود را به آموزش و پرورش ادا کرد و درمقابل متخصصانی که در زمینه‌ی توسعه‌ی سکوهای خدمات‌رسان بومی فعالیت می‌کنند حاصل نظام تعلیم و تربیت کشور هستند. او از آموزش و پرورش انتظار دارد ابزارهایی مثل اینترنت کودک و نوجوان را در مدارس به خانواده‌ها معرفی کنند.

وزیر ارتباطات اعلام آمادگی کرده تا با همکاری وزارت آموزش و پرورش ظرفیت فناوری اطلاعات برای توسعه‌ی نظام آموزشی هوشمند و عدالت‌محور به کار گرفته شود. تاکنون برنامه‌های پیشین وزارتخانه با کاهش سرعت، اختلال و محدودیت و طبقاتی کردن در راستای عدالت‌محوری نبوده و بیش از همه طبقات پایین و کم‌درآمد را تحت تأثیر قرار داده و اینترنت را برای آن‌ها گران و دور از دسترس کرده است. همان‌طور که در طرحی مثل اینترنت رایگان دولت برای دهک‌های کم‌درآمد، اینترنت رایگان مختص سایت‌های منتخب داخلی است، ماجرای اتصال مدارس به شبکه‌ی داخلی هم فقط فضایی محدود را دردسترس دانش‌آموزان قرار می‌دهد. اتفاقی که در نهایت استفاده از اینترنت آزاد را بیشتر طبقاتی خواهد کرد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا