zoomit

ردیت (Reddit) چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

ردیت (Reddit) چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

انجمن ردیت یکی از قطب‌های اصلی اخبار روز دنیا است که در آن می‌توان درباره‌ی هر موضوعی از اخبار و فناوری گرفته تا موسیقی و بازی بحث و تبادل‌‌نظر کرد. روزانه میلیون‌ها نفر از Reddit بازدید می‌کنند و با یکدیگر بحث و گفت‌و‌گو می‌کنند. این انجمن خود را با عنوان «صفحه‌ی اول اینترنت» معرفی می‌کند؛ چراکه کاربران فعال در این پلتفرم زودتر از بقیه‌ی افراد از اخبار مهم دنیا باخبر می‌شوند و بهتر از عموم می‌توانند ترندها را شناسایی کنند. در این مطلب با انجمن ردیت (Reddit) و ساب‌ردیت و نحوه‌ی فعالیت و جست‌وجو در این انجمن بیشتر آشنا می‌شویم.

عناوینی که در این مقاله خواهید خواند:

  • ردیت چیست؟
  • ساختار ردیت
  • آشنایی با برخی از اصطلاحات ردیت
  • ساب‌ردیت چیست؟
  • کارما در ردیت
  • بَن‌شدن در ردیت
  • توکن ردیت
  • ردیت پریمیوم یا ردیت گلد
  • ساخت اکانت در ردیت
  • چند نکته‌ جالب درباره ردیت

ردیت چیست؟

ردیت انجمنی محبوب در فضای مجازی است که ممکن است در بدو ورود، ارتباط‌گرفتن با رابط کاربری آن کمی سخت باشد. در‌واقع، شاید بتوان بزرگ‌ترین ایراد ردیت را صفحه‌ی خوشامدگویی پلتفرم آن دانست که برای شروع فعالیت کاربر چندان کاربرپسند نیست. باوجوداین، اگر کمی در این پلتفرم دوام بیاورید، خواهید دید که محتوای پست‌ها و مباحث و گفت‌وگو‌ی کاربران از جذابیت زیادی برخوردار است و درباره‌ی هر موضوعی می‌توانید با دیگر کاربران این وب‌سایت تبادل‌نظر کنید.

ردیت پلتفرمی است که محتوا، اخبار، انجمن و شبکه‌ی اجتماعی را با‌هم ترکیب می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهد بدون هیچ محدودیتی و آزادانه دیدگاه‌هایش را در قالب متن یا تصویر یا ویدئو در آن با دیگر کاربران به‌اشتراک بگذارد.

ردیت (Reddit) چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

انجمن ردیت را می‌توان یکی از جوامع اینترنتی مهمی دانست که محبوبیت بسیار زیادی دارد و فعالیت در آن نیز تنها به موضوعاتی مانند تکنولوژی محدود نیست. کاربران بسیاری در این پلتفرم حضور دارند که روزانه درباره‌ی موضوعاتی مانند موسیقی، بازی، فیلم و حتی ارز دیجیتال با‌هم تبادل‌نظر می‌کنند و کاربران دیگر می‌توانند به مطالب منتشر‌شده در پلتفرم ردیت رأی دهند.

نام ردیت (Reddit) از نوعی بازی با کلمات برگرفته شده است:

Read it -> Reddit

تا سال ۲۰۱۸، ردیت تقریباً ۳۳۰ میلیون کاربر فعال داشت و کاربرانی که در این پلتفرم حساب کاربری نداشته باشند، نیز می‌توانند محبوب‌ترین مطالب موجود در آن را مشاهده کنند. در ردیت، نام‌های کاربری با «u/» آغاز می‌شوند. برای مثال، کاربری با نام کاربری «u/Poem_for_your_sprog» در این پلتفرم حضور دارد که به پیام‌ها وارونه پاسخ می‌دهد یا کاربری دیگر با نام کاربری «u/Shitty_Watercolour» در این پلتفرم فعالیت می‌کند که در پاسخ به پست‌ها نقاشی ارسال می‌کند.

ساختار Reddit

کاربران در ردیت به محتوای دلخواه خود و مطالب سودمند رأی مثبت (Upvotes) می‌دهند و به محتوایی که نمی‌پسندند، نیز رأی منفی (Downvotes) می‌دهند. این آرا در طبقه‌بندی محتوا و مطالب تأثیر بسزایی می‌گذارد و احتمال دیده‌شدن به‌وسیله‌ی سایر کاربران را افزایش یا کاهش می‌دهند.

سیاست‌گذاری ردیت و روش رأی‌دهی به محتوا باعث می‌شود محتوای جذاب‌تر و باکیفیت‌تر بیشتر دیده شود و حتی درصورت دریافت آرای کافی، در‌نهایت در صفحه‌ی اول وب‌سایت قرار گیرد. البته کاربران می‌توانند با پاداش‌هایی در قالب توکن، به نام کوین ردیت (Reddit Coin) نیز به دیگران پاداش دهند تا پست‌های دلخواه خود را هایلایت و به بهتر دیده‌شدن آن‌ها کمک کنند.

رای دادن در ردیت

اشتراک‌گذاری مداوم اطلاعات و محتوا در ردیت و درواقع همان فعالیت کاربران، دلیل بقای این انجمن است و اگر روزی هیچ کاربری در ردیت پستی منتشر نکند، این پلتفرم از بین خواهد رفت.

آشنایی با برخی از اصطلاحات ردیت

جدا از اصطلاحات معمول و رایجی که کاربران در فضای مجازی استفاده می‌کنند، برخی اصلاحات به‌طورخاص در پلتفرم ردیت به‌کار می‌روند که در‌صورت آشنا‌نبودن با آن‌ها، ممکن است در ابتدا کمی گیج شوید. به‌زبان ساده، در فضای پلتفرم ردیت از اصطلاحات عجیب‌و‌غریب زیادی استفاده می‌شود و تا زمانی‌که در این انجمن فعالیت نکنید، نمی‌توانید با همه‌ی آن‌ها آشنا شوید. با ردیتور شروع می‌کنیم: به تمام اعضای انجمن ردیت اصطلاحاً «ردیتور» می‌گویند. در‌ادامه، چند نمونه از اصطلاحات رایج و کاربردی‌ در ردیت را معرفی می‌کنیم.

AMA (مخفف عبارت Ask Me Anything): اصطلاح AMA یا «هر چی می‌خوای از من بپرس!» را معمولاً افرادی به‌کار می‌برند که اطلاعات زیادی برای بازگو‌کردن و به‌اشتراک‌گذاشتن دارند. برای مثال، فردی معروف با چالش‌ها و تجربه‌های جذاب، ممکن است داستان زندگی‌اش را به‌اشتراک بگذارد. علاوه‌بر‌این، ساب‌ردیت مخصوصی برای AMAها وجود دارد که افراد شناخته‌شده‌ای مانند دانشمندان ناسا در آن به سؤالات کاربران جواب می‌دهند.

AMA هریسون فورد

هریسون فورد، بازیگر معروف، از کاربران دعوت می‌کند تا از تجربه‌ی بازی او در سریال مستندی درباره‌ی تغییرات آب‌و‌هوایی هر سؤالی دارند، مطرح کنند.

در پست‌های Ask Me Anything، فردی شناخته‌شده‌ مانند باراک اوباما یا نیک آفرمن یا حتی فردی که در طول زندگی‌اش تجربه‌های منحصربه‌فردی داشته است، داستان خودش را به‌اشتراک می‌گذارد. برای مثال، زنی پس از جنگیدن با خرسی بزرگ، مجبور شده بود مایل‌ها رانندگی کند تا خود را به منطقه‌ای امن برساند و این تجربه‌ی خود را با اصطلاح AMA در ردیت به‌اشتراک گذاشت. در اکثر مواقع، تردهای Ask Me Anything به تأمل‌برانگیزترین یا طنزآمیزترین یا شگفت‌انگیزترین موضوعات ردیت تبدیل می‌شوند.

ELI5 (مخفف عبارت Explain Like I’m 5): اصطلاح ELI5 یا «طوری توضیح بده انگار ۵ ساله هستم!» زمانی مطرح می‌شود که درباره‌ی موضوعی پیچیده سؤال دارید و می‌خواهید موضوع به‌طورساده برایتان توضیج داده شود. برای این موضوع هم مانند AMA ساب ردیت مجزایی وجود دارد.

ELI5 در ردیت

کاربری از دیگر اعضای ردیت خواسته است تا برایش توضیح دهند چرا برخی این لباس را سفید/طلایی و برخی آن را سیاه/آبی می‌بینند.

EDIT، ETA (مخفف Edit و Edited to Add): اصطلاحات EDIT، ETA معمولاً در کامنت‌های زیر موضوعی اضافه می‌شوند تا دیگر کاربران موضوع را ویرایش کنند.

TL;DR (مخفف Too Long ; Didn’t Read): اصطلاح TL;DR یا «خیلی طولانی بود، نخواندم!» معمولاً در پایان پست‌ها یا کامنت‌های خیلی طولانی و برای انتقاد از طولانی‌بودنِ آن گذاشته می‌شود و بدین‌معنی است که خواندن متن نوشته‌شده از حوصله‌ی کاربر خارج است. همچنین، از این اصطلاح می‌توان برای نشان‌دادن خلاصه‌ای از متن اصلی استفاده کرد تا کاربرانی که زمان کافی یا حوصله‌ی خواندن آن را ندارند، تنها با خواندن متن مشخص‌شده با TL;DR، به نکته‌ی اصلی آن پی ببرند.

TL;DR

TIL (مخفف Today I Learned): اصطلاح TIL یا «امروز یاد گرفتم…» برای عنوان‌کردن موضوعی است که کاربر یاد گرفته است.

OP (مخفف Original Poster): اصطلاح OP برای نشان‌دادن پوستر اصلی هر پست به‌کار می‌رود.

ساب‌ردیت چیست؟

ساب‌ردیت (Subreddit) اجتماع خُرد مبتنی‌بر موضوعی خاص در انجمن ردیت (Reddit) است. در‌واقع، به انجمن‌های گفت‌وگوی تخصصی ردیت ساب‌ردیت می‌گویند که با عنوان تاپیک (Topic) نیز شناحته می‌شوند. در پلتفرم ردیت، برای هر موضوعی در هر زمینه‌ای می‌توان ساب‌‌ردیت عمومی یا خصوصی ایجاد کرد. کاربران برای عضویت در ساب‌ردیت‌های خصوصی به اجازه‌ی ادمینِ آن نیاز خواهند داشت.

مقاله‌ی مرتبط:

  • داستان r/Place؛ ساب‌ردیتی که کل دنیای اینترنت را در چهار روز به تصویر کشید

ساب‌ردیت‌ها با تمرکز روی موضوعی خاص، هر‌کدام قوانین، مقررات، اعضا و پست‌های مربوط به خود را دارند و قوانین هر Subreddit را می‌توان در نوار کناری سمت راست آن مشاهده کرد. اگر پس از جست‌و‌جوی بسیار متوجه شدید که ساب‌ردیت مد‌نظر شما در این پلتفرم وجود ندارد، می‌توانید خودتان برای ساخت ساب‌ردیت اقدام کنید و مدیر اصلی آن باشید.

داخل ساب ردیت خانه


داخل ساب ردیت خانه

نام‌گذاری ساب‌ردیت‌ها با «/r» آغار می‌شود ([Subreddit]/r/). برای مثال، /www.reddit.com/r/Home ساب‌ردیتی با موضوع خانه است که در آن می‌توانید هر پستی با موضوع خانه، طراحی داخلی، معماری و تعمیرات منزل را پیدا کنید. r/science نیز انجمنی است که به بحث درباره‌ی موضوعات علمی اختصاص دارد و r/popular ساب‌ردیتی با محتوای مطالب برتر در تمامی پلتفرم ردیت را نشان می‌دهد یا ساب‌ردیت /www.reddit.com/r/AskReddit با امکان مطرح‌کردن هر سؤالی در هر زمینه‌ای وجود دارد که تصویر فهرست قوانین آن را در زیر مشاهده می‌کنید:

قوانین ساب ردیت AskEverything

کارما در ردیت

کاربرانِ ردیت می‌توانند برای مطالب و دیدگاه‌های خود کارما به‌دست آورند. این کارما بازتابی از جایگاه و محبوبیت آن‌ها در ردیت است. در‌واقع، اگر پس از مدتی ارسال پست و کامنت در پلتفرم ردیت فعالیت زیادی داشته باشید، در صفحه‌ی پروفایل خود، گوشه‌ی بالا سمت راست، یک جفت عدد مشاهده خواهید کرد که کارما نام دارند. کارما را می‌توان راهکاری برای سرگرم‌کردن کاربران ردیت در این پلتفرم دانست که در خارج از ردیت هیچ کاربرد و ارزشی ندارد.

کارما در ردیت

هرچه پست‌هایتان رأی مثبت بیشتری دریافت کنند، کارمای شما افزایش می‌یابد و برعکس، هرچه رأی منفی بیشتری بگیرند، کارمای شما کم می‌شود. این واحد به‌نوعی میزان اعتبار شما و مطالبتان را مشخص و زیاد‌شدن آن قابلیت‌هایی برای فعالیت‌تان در ردیت فراهم می‌کند.

بَن‌شدن در ردیت

درصورتی‌که در ساب‌ردیت‌ها با واکنش منفی دیگر کاربران، به‌خصوص مدیر آن ساب‌ردیت مواجه شوید یا از قوانین پیروی نکنید، مدیر آن ساب‌ردیت می‌تواند شما را بَن (Ban) کند. در چنین مواقعی، از خواندن پست‌ها و کامنت‌های کاربران دیگر بَن نمی‌شوید و می‌توانید همچنان از محتوای صفحه‌ی اصلی استفاده کنید.

اگر مدیر ساب‌ردیتی شما را بَن کند، از پیوستن به موضوعات مختلف بَن می‌شوید و دیگر راه برگشتی هم ندارید؛ البته می‌توانید با مدیری که شما را بَن کرده، ارتباط برقرار کنید و از وی بخواهید که شما را از فهرست افراد بَن‌شده خارج کند. باوجوداین، برخی از مدیران از دیگران سخت‌گیرتر هستند و ردیت هیچ قانون خاصی برای این موضوع مشخص نکرده است و تصمیم به مدیران ساب‌ردیت‌ها بستگی دارد.

توکن ردیت

در آوریل ۲۰۲۱ و با داغ‌شدن بازار مرزارزها و ارزهای دیجیتال، ردیت اعلام کرد که از‌این‌پس کاربران می‌توانند امتیاز کارمای خود را به توکن‌های ERC-20 مبتنی‌بر شبکه‌ی اتریوم تبدیل کنند. این پلتفرم امتیازهای جامعه (Community Points) را در قالب توکن‌هایی بر بستر بلاک‌چین اتریوم نیز عرضه می‌کند و کاربران می‌توانند در ازای پست‌های جدید و کامنت‌های جذاب، این توکن‌ها را ماهانه به‌دست آورند و از آن‌ها برای خرید عضویت و رأی‌دهی در نظرسنجی‌های مهم استفاده کنند.

کاربران ردیت ۶ ماه فرصت دارند تا امتیازهایشان را برداشت کنند و برای استفاده از این توکن‌ها نیز باید کیف‌پول‌هایی بر بستر بلاک‌چین اتریوم برای خود ایجاد کنند و با آدرس عمومی و کلید خصوصی که دراختیارشان قرار می‌گیرد، می‌توانند به توکن‌های خود دسترسی داشته باشند.

ردیت پریمیوم یا ردیت گُلد

در انجمن ردیت، کاربران می‌توانند اکانت‌های پریمیوم این انجمن را که با نام ردیت گُلد نیز شناخته می‌شوند، با پرداخت حدود ۱۰ دلار در ماه و نزدیک به ۱۰۰ دلار در سال تهیه کنند. کاربران دارای اکانت گُلد یا پریمیوم می‌توانند به امکاناتی بیشتر از کاربران عادی دسترسی داشته باشند و هر قابلیت‌ جدیدی که در ردیت توسعه داده شود، پیش از انتشار برای عموم، ابتدا دراختیار کاربران گُلد قرار می‌گیرد تا در‌صورت تمایل، آن را آزمایش و دیدگاه خود را اعلام کنند.

اکانت پریمیوم ردیت

علاوه‌بر‌این، عضویت در ردیت گُلد امکان دسترسی به ساب‌‌ردیت‌های مخفی را نیز برای کاربر فراهم می‌کند و ویژگی‌های بسیار جالب دیگری دراختیار او قرار می‌‌دهد. البته الزاماً برای لذت‌بردن از حضور در ردیت مجبور نیستید اکانت Reddit Gold تهیه کنید.

ثبت‌‌نام در ردیت

اگر با همه‌ی توضیحات داده‌شده درباره‌ی ردیت، این پلتفرم را مکان مناسبی برای فعالیت می‌دانید، به صفحه‌ی لاگین این انجمن (Sign Up)‌ مراجعه و ثبت‌نام کنید. پس از انجام مراحل ثبت‌نام، ردیت پیشنهادهایی برای پیدا‌کردن ساب‌ردیت‌ها و موضوعات مختلفی ارائه می‌دهد که ممکن است به آن‌ها علاقه داشته باشید. اگر از‌قبل ساب‌‌ردیتی را می‌شناسید و به آن علاقه دارید، کافی است نام آن ساب‌ردیت را جست‌‌و‌جو و بعد از پیدا‌کردنش، Subscribe کنید.

در ردیت می‌توانید هر تعداد اکانت که بخواهید بسازید و چندین حساب کاربری داشته باشید. علاوه‌بر‌این، برای عضو‌شدن در ساب‌ردیت‌ها و مطالب مختلف هم محدودیتی وجود ندارد و شما این امکان را دارید تا در اجتماع بزرگی از افراد مطالب مختلف را به‌اشتراک بگذارید و با‌هم گفت‌و‌گو و تبادل‌نظر کنید.

چند نکته‌ی جالب درباره ردیت

۱. هنگامی‌که گروه کوچکی از هم‌اتاقی‌های دانشگاه ویرجینیا در سال ۲۰۰۵ ردیت را تأسیس کردند، هرگز فکر نمی‌کردند که این پلتفرم روزی به یکی از وب‌سایت‌های موفق و محبوب فضای مجازی تبدیل شود. وقتی برای اولین‌بار وب‌سایتی را راه‌اندازی می‌کنید، طبیعی است که بازدیدکنندگان زیادی نداشته باشد و باید به آن زمان داد تا بین کاربران شناخته شود. حال اگر وب‌سایت شما تنها به محتوای ارائه‌شده‌ی کاربران وابسته باشد، برای شناساندن آن به مخاطبان، تنها راهی که پیش رو خواهید داشت، جعل کاربران برای آن پلتفرم است. مؤسسان ردیت از همین روش برای معرفی آن به دنیا استفاده کردند. در‌واقع، مدیران این وب‌سایت تمام محتوای پست‌شده در روزهای اولیه‌ی راه‌اندازی Reddit را تولید و ارسال می‌کردند.

ردیت (Reddit) چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

استیو هافمن، یکی از بنیان‌گذاران ردیت، در‌این‌باره گفت:

جعل کاربر در زمان راه‌اندازی ردیت دو فایده داشت: ۱. لحن نوع محتوایی را که می‌خواستیم در Reddit جا بیفتد، تعیین می‌کرد؛ ۲. باعث شد در جامعه‌ی ردیت حس زنده‌بودن و شادابی به‌وجود آید. با این روش چند ماه بعد از راه‌اندازی ردیت، دیگر نیازی به ارسال محتوایی نداشتیم و از اینکه بالاخره موفق شده بودیم، احساسی شعف می‌کردیم.

۲. در اولین نسخه‌ی توسعه‌داده‌شده‌ی ردیت، بخش نظرها و کامنت‌ها جایی نداشت؛ ولی امروزه نظرها و کامنت‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از پلتفرم ردیت است و نحوه‌ی تفکر کاربران درباره‌ی پست‌ها و ارتباط آن‌ها با جامعه اهمیت فراوانی دارد. بااین‌حال، بخش نظرها در ابتدای راه‌اندازی ردیت وجود نداشت و ۶ ماه طول کشید تا چنین قابلیتی به این پلتفرم اضافه شود.

۳. ردیت سه رکورد جهانی گینس را برای بزرگ‌ترین پلتفرم تبادل هدایا به‌دست آورده است. در سال ۲۰۰۹، ردیت با معرفی کاربری به نام kickme444 قابلیت RedditGifts یا هدایای ردیت را راه‌اندازی کرد. RedditGifts راهی برای به‌اشتراک‌گذاشتن هدایای در پلتفرم ردیت است که از ابتدا در قالب مبادله‌ی Secret Santa آغاز شد.

هدایای ردیت

Secret Santa یکی از سنت‌های کریسمس است که در آن افراد به‌صورت ناشناس به‌هم هدیه می‌دهند. همین مفهوم به ردیت راه پیدا کرد و کاربران با مطرح‌کردن خواسته‌های‌شان در ساب‌ردیت RedditGifts، به‌طور‌تصادفی با شخصی جفت می‌شدند. ردیت تا‌به‌حال سه رکورد جهانی گینس برای این قابلیت دریافت کرده است. بیل گیتس یکی از این افرادی بود که در RedditGifts شرکت کرد و به دادن هدایای گران‌قیمت و متفکرانه شهرت داشت.

۴. ردیت بر بازار سهام تأثیر گذاشته است. ساب‌ردیت r/wallstreetbets انجمنی در پلتفرم ردیت است که محتوای پست‌های موجود در آن به بازار سهام وال‌استریت مربوط می‌شود. کاربران در این انجمن گرد‌هم می‌آیند تا پیش‌بینی‌ها و نظرهای خود را درباره‌ی سرمایه‌گذاری‌های بزرگ بعدی به‌اشتراک بگذارند. در ژانویه‌ی ۲۰۲۱، این انجمن موفق شد ارزش سهام شرکتی به نام GameStop را به‌طور سرسام‌آوری افزایش دهد؛ به‌طوری که خبر آن به سرتیتر اخبار راه یافت و بسیاری از سرمایه‌گذاران آماتور در آن سرمایه‌گذاری کردند.

پرسش‌های متداول

۱. ردیت (Reddit) چیست؟

ردیت انجمن یا به‌نوعی شبکه‌ای اجتماعی است که کاربران در آن درباره‌ی موضوعات مختلف و در هر زمینه‌ای بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

۲. ردیتور (Redditor) به چه کسی گفته می‌شود؟

به هر کاربری که در ردیت فعالیت می‌کند، اصطلاحاً ردیتور گفته می‌شود.

۳. ساب‌ردیت (Subreddit)‌ چیست؟

به هر اجتماع خوردی که در ردیت مبتنی‌بر موضوعی خاص ایجاد می‌شود، ساب‌ردیت گفته می‌شود. در‌واقع، ساب‌ردیت‌ها انجمن‌های تخصصی ردیت هستند.

۴. کارما (Karma) چیست؟ و چگونه افزایش یا کاهش می‌یابد؟

به امتیازهایی که کاربران در ازای دریافت رأی مثبت در ردیت به‌دست می‌آورند، کارما می‌گویند. هر‌چه مطلب یا نظری رأی‌های مثبت بیشتری دریافت کند،‌ کارمای صاحب آن مطلب یا کامنت نیز افزایش پیدا می‌کند و درمقابل با آرای منفی، کارمای آن کاهش می‌یابد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا