zoomit

راه‌یابی تیم‌های رباتیک ایران به فینال مسابقات First Global

راه‌یابی تیم‌های رباتیک ایران به فینال مسابقات First Global

مسابقات بین‌المللی رباتیک First Global هر ساله با هدف برابری آموزشی و تقویت روحیه علمی توسط دانشگاه‌های MIT و ییل برگزار می‌شود. تیم‌های ایرانی نیز از سال ۲۰۱۷ تاکنون در دوره‌های مختلف این مسابقه شرکت کرده‌اند. این تیم‌ها در آخرین حضور در این مسابقات، که به سال ۲۰۲۱ برمی‌گردد، با عرضه ربات‌هایی برای حل معضل زباله موفق به کسب مقام دوم و همچنین موفق به دریافت جایزه بزرگ (Grand Challenge Award) شدند.

حوزه‌های «ربات و محیط زیست»، «ربات و آلودگی آب‌های شیرین»، «تولید انرژی‌های سبز» و «آلودگی‌های بستر اقیانوس‌ها» به‌عنوان موضوعات مسابقه First Global 2022 معرفی شده است. با توجه به این موضوعات تیم ایران با طراحی و عرضه دستگاه رباتیک جذب کربن موفق شده است به فینال این مسابقات راه پیدا کند. این تیم متشکل از سه گروه بوده و در مجموع ۲۲ عضو دارد.

تیم‌های ایرانی در رقابت سال ۲۰۲۲ علاوه بر شرکت در بخش مسابقه و طراحی ربات‌هایی برای جذب کربن، در بخش جایزهNew Tech Challenge نیز حاضر است. در این بخش تیم‌ها موظف هستند برای مشکلاتی که در زمینه انتشار کربن در شهر و کشورشان وجود دارند، راه‌حل رباتیکی ارائه دهند.

تیم‌های رباتیک ایران پس از ارائه طرح خود در بخش مسابقه موفق شد، از میان ۱۸۶ کشور شرکت‌کننده، در جمع ۱۰ تیمی قرار بگیرد که به مرحله دوم این رقابت‌ها راه پیدا کرده‌اند. برگزارکنندگان این مسابقه در ایمیلی به اعضای تیم اعلام کرده‌اند که آن‌ها موفق شده‌اند جزو تیم‌هایی باشند که می‌توانند در مرحله دوم این مسابقات حضور پیدا کنند.

ایمیل راه‌یابی تیم‌های رباتیک ایرانی به فینال مسابقه First Global

در این مرحله که کشورهای ایران، بلیز، بوسنی و هرزه‌گوین، کانادا، یونان، اندونزی، ماداگاسکار، رومانی، اسلواکی و زیمباوه به آن راه یافته‌اند، تیم‌ها باید طرح رباتیک خود را به صورت زنده به کارشناسان و داوران ارائه کنند. این مرحله از مسابقه از ۱۱ تا ۱۶ اکتبر (۱۹ تا ۲۴ مهر) در ژنو سوئیس برگزار خواهد شد.

تیم ایرانی حاضر در این رقابت متشکل از نوجوانان ایرانی و افغانستانی است و اعضای آن صرفاً به نوجوانان نخبه از مدارس برتر کشور نمی‌شود. در این تیم علاوه بر این نوجوانان، افرادی از مناطق کم‌برخوردار استان‌های تهران، اصفهان، شیراز و… نیز حضور دارند و بعضی از آن‌ها تحت حمایت نهادهای حامی هستند. این تیم پیش از این موفق به طراحی و ساخت سطل زباله هوشمند شده و از این طریق، علاوه بر رفع معضل پسماند می‌تواند راهکاری برای کوتاه کردن دست مافیای زباله از این معضل زیست‌محیطی باشد.

در مسابقات First Global تمام تیم‌ها از قطعات خاص یکسانی برخوردار بوده و موظف هستند ربات خود را صرفاً با همین قطعات مشخص بسازند تا بدین‌ترتیب، بین همه تیم‌ها برابری در تجهیزات وجود داشته و قطعاتی که کشورهای پیشرفته‌تر و برخوردارتر استفاده می‌کنند بهتر از تجهیزات سایر کشورها نباشد.

تاکنون ۱۵۰ دانش‌آموز در مدت هفت سال در ادوار مختلف این مسابقه شرکت کرده‌اند و بیش از ۳۵۰ دانش‌آموز نیز از خدمات آموزشی این تیم بهره‌مند شده‌اند. مسابقه بین‌المللی First Global چالشی است که در آن تیم‌ها یک دوره کارآموزی در حوزه‌های ریاضیات، محیط‌زیست، حوزه‌های مهندسی و رسانه می‌گذرانند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا