zoomit

دانشمندان دانمارکی به رکورد انتقال داده ۱٫۸۴ پتابیت‌برثانیه روی یک کابل فیبرنوری دست یافتند

دانشمندان دانمارکی به رکورد انتقال داده ۱٫۸۴ پتابیت‌برثانیه روی یک کابل فیبرنوری دست یافتند

در پنج‌ سال گذشته، گسترش راهکارهای محاسباتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی و افزایش تعداد پلتفرم‌های پخش آنلاین بازی و فیلم نیاز به پهنای‌ باند اینترنت را به اوج جدیدی رسانده است، تا جایی‌ که نرخ کل انتقال داده‌ها در سرتاسر جهان اکنون به حدود یک پتابیت‌برثانیه رسیده است.

درحال‌حاضر، شاهد ارائه‌ی سرعت‌های بیش از ۲٫۵ و حتی ۱۰ گیگابیت‌‌برثانیه هستیم و به‌‌نظر می‌رسد به‌زودی به محدودیت‌های کابل‌های فیبرنوری قدیمی نزدیک می‌شویم؛ اما درصورتی‌که کابل‌ها همچنان امکان انتقال سریع‌تر داده‌ها را داشته باشند چه؟

دانشمندان دانشگاه فنی دانمارک موفق شدند ازطریق یک کابل فیبرنوری معمولی به سرعت انتقال داده ۱٫۸۴ پتابیت‌‌‌برثانیه دست پیدا کنند که تقریباً دوبرابر پنهای‌ باند کنونی جهان است. البته این محققان برای رسیدن به هدف مذکور از تراشه‌ی فوتونی استفاده کردند.

به‌نوشته‌ی NotebookCheck، تیم دانشمندان دانمارکی به رهبری آسبیورن آرواد یورگنس، جریان داده را در ۳۷ خط مربوط به هر رشته‌ی فیبرنوری در کابل تقسیم کردند و سپس هر خط به ۲۳۳ جریان کوچک‌تر تقسیم شد که با فرکانس‌های رنگی مختلف در طیف نوری مطابقت داشتند؛ بنابراین، دانشمندان یک پروتکل «انتقال فضا و طول‌موج موازی» میان دو نقطه با فاصله‌ی ۷٫۹ کیلومتر ایجاد کردند.

انتقال داده روی فیبر نوری با تراشه فوتونی

مقاله‌ی مرتبط:

  • اینترنت استارلینک با سرعت ۳۵۰ مگابیت‌برثانیه در هواپیماها دردسترس قرار می‌گیرد
  • گوگل سال آینده اینترنت ۸ گیگابیت‌برثانیه‌ای با سرعت دانلود و آپلود یکسان ارائه می‌دهد

ازآن‌‌‌جاکه روش‌های امروزی نمی‌تواند چنین سرعت‌های سرسام‌آوری را اندازه‌گیری کنند، دانشمندان تکه‌های ساختگی داده‌ها را ازطریق هر جریان کوچک ارسال و پنهای باند حاصل از همه‌ی جریان‌ها را با یکدیگر جمع کردند. دستگاهی که تقسیم‌کننده‌ی لیزر و پردازنده‌ی کدک نور را ادغام می‌کند، ابعادی به‌اندازه‌ی یک جعبه‌ی کبریت خواهد داشت که شبیه‌ فرستنده‌های لیزری تک‌رنگ کنونی است.

اگر بتوان سرعت ۱٫۸۴ پتابیت‌برثانیه را برای فواصل طولانی‌تر نیز حفظ کرد، شرکت‌های ارائه‌‌دهنده‌ی خدمات اینترنت (ISP) می‌توانند فقط با جایگزینی دستگاه‌های کدک لیزری خود با نمونه‌های جدید و استفاده از زیرساخت کابل‌های فیبرنوری کنونی، سرعت‌های بسیار بیشتری را به مشتریانشان ارائه دهند. یک کدک تقسیم لیزری جدید به‌طورمؤثر می‌تواند پنهای‌ باند را تا ۸۲۵۱ برابر افزایش دهد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا