zoomit

خالق واکسن کرونای فایزر: واکسن سرطان «قطعا» تا سال ۲۰۳۰ تولید می‌شود

خالق واکسن کرونای فایزر: واکسن سرطان «قطعا» تا سال ۲۰۳۰ تولید می‌شود

براساس گزارش فیوچریزم، پروفسور اوزلم تورجی و پروفسور اوگور شاهین، زن و شوهری که استارتاپ پزشکی بیواِن‌تِک را بنیان‌گذاری و به تولید واکسن mRNA شرکت فایزر برای بیماری کرونا کمک کردند، در مصاحبه با بی‌بی‌سی می‌گویند شرکت تحت مدیریت آن‌ها مشغول کار روی واکسن سرطان است. آن‌ها اعتقاد دارند که این واکسن می‌تواند تغییری قابل توجه در روند درمان بیماری کشنده‌ی سرطان اعمال کند.

اوزلم تورجی می‌گوید: «بله، ما حس می‌کنیم که درمانی برای سرطان یا تغییر زندگی بیماران سرطانی، در چنگ ما است.» اوزلم تورجی و اوگور شاهین نسبت‌به رویکردی که برای تولید واکسن سرطان دارند بسیار خوش‌بین هستند. شاهین به بی‌بی‌سی گفته است که واکسن موفقیت‌آمیز سرطان «قطعاً پیش از ۲۰۳۰» از راه می‌رسد.

تورجی می‌گوید تحقیقات او و همسرش روی واکسن سرطان مبتنی‌بر mRNA در نهایت باعث شد آن‌ها نقش پروتئین اسپایک در کروناویروس را کشف کنند و بتوانند واکسنی برای بیماری کرونا بسازند. به گفته‌ی تورجی، اکنون تحقیقات مربوط به واکسن کرونا اطلاعات مثبتی برای ساخت واکسن سرطان ارائه می‌دهد. تحقیقات این زوج دانشمند روی سرطان‌های خطرناکی مثل سرطان پوست و روده متمرکز است.

به گفته‌ی اوزلم تورجی، mRNA در واکسن‌هایی که بیوان‌تک مشغول ساخت آن‌ها است به‌گونه‌ای سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد «که انگار این سلول‌ها در فهرست افراد تحت تقیب‌اند.» mRNA خواهد توانست سلول‌های سرطانی را از سلول‌های عادی تشخیص دهد و با حمله، آن‌ها را از بین ببرد.

مقاله‌های مرتبط:

  • سرطان: علائم، تشخیص و درمان
  • چگونه ابریشم عنکبوت روزی به درمان سرطان کمک خواهد کرد؟

وقتی از اوزلم تورجی و اوگور شاهین پرسیده شد که آیا احتمال دارد واکسن سرطان بیوان‌تک جواب‌گو نباشد، تورجی صراحتاً چنین احتمالی را رد کرد: «فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی بیفتد. هرآنچه که درباره‌ی سیستم ایمنی بدن و دستاوردهای ناشی از ساخت واکسن سرطان یاد گرفته‌ایم به وضوح نشان می‌دهد که می‌توانیم آن سلول‌های T کشنده را تحریک و مسیردهی کنیم.» منظور دکتر تورجی از سلول T، در واقع «لنفوسیت تی» است که در ایمنی سلولی نقش دارد.

اوزلم تورجی در ادامه می‌گوید: «به‌عنوان دانشمند، همیشه به گفتن این جمله که درمانی برای سرطان پیدا خواهیم کرد مردد هستیم.» تورجی همچنین اضافه کرد که او و همسرش تاکنون توانسته‌اند به چند دستاورد انقلابی در فعالیت‌هایشان دست پیدا کنند و همچنان به کار روی آن‌ها ادامه می‌دهند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا