zoomit

جمعی از کسب‌وکارهای مجازی خواستار برگزاری انتخابات اتحادیه شدند

جمعی از کسب‌وکارهای مجازی خواستار برگزاری انتخابات اتحادیه شدند

۱۰ ماه از زمان قانونی برگزاری انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی می‌گذرد و کسب‌وکارهای مجازی در نامه‌ای خطاب به وزیر صنعت معدن و تجارت نوشتند عدم برگزاری انتخابات در مهلت مقرر استنکاف از وظیفه‌ی قانونی و پیامد تعلل در برگزاری انتخابات ضعف اتحادیه و مانع جدی پیشرفت شرکت‌های دانش‌بنیان است. اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در سال ۱۳۹۶ تشکیل شد و براساس این نامه متشکل از ۷۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال کشور است. طبق آیین‌نامه انتخابات این اتحادیه باید در سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شد اما به دلایل مختلفی مثل شیوع کرونا، شروع ماه رمضان و تفکیک اتحادیه به تعویق افتاد.

اوایل مرداد با استعفای حمید محمدی، فرشاد وکیل‌زاده جای او را به‌عنوان رئیس هیئت مدیره گرفت. حمید محمدی مدیرعامل دیجی‌کالا و فرشاد وکیل‌زاده مدیرعامل زنبیل است. وکیل‌زاده کمتر از یک ماه از آمدنش با اعلام حمایت از اسنپ و تذکر به دیجی‌کالا باعث ایجاد حواشی و اظهارنظرهایی در مورد اتحادیه شده بود. در متن خبر اتحادیه اشاره شده بود که گروه اسنپ عرضه دخانیات را متوقف کرده درحالی‌که دیجی‌کالا اصرار بر ادامه‌ی تخلف قانونی و فروش دخانیات دارد: «تیم جدید هیئت مدیره اتحادیه همواره تأکید داشته است که در رسیدگی به تخلفات واحدهای صنفی کوچک‌ترین تفاوتی بین کسب و کارهای کوچک و بزرگ قائل نخواهد بود و در راستای حفظ منافع عمومی جامعه و اعضا اجازه نخواهد داد که جایگاه یک کسب‌و‌کار اخلالی در فرایند رسیدگی به تخلفات به شکایات و تخلفات صنفی آن‌ها داشته باشد.» پس از این ماجرا دو عضو دیگر هیئت مدیره، میلاد منشی‌پور و حمیدرضا اعتدال‌مهر از سمت خود استعفا دادند.

پس از این اتفاقات به نظر می‌رسد اتحادیه‌ای که در سال ۱۳۹۶ با هدف حمایت از کسب‌وکارهای مجازی درمقابل بخش‌های سنتی اقتصاد و قدرت آن‌ها تشکیل شده بود، دچار اختلافات درونی شده است. البته پیش از این و در دوران اتحادیه پیشین هم حواشی در مورد گروه‌بندی‌های درونی و برخوردهای چندگانه با اعضا به گوش می‌رسید. حتی با توجه به شنیده‌ها این احتمال وجود دارد که برخی از کسب‌وکارها پیشنهاد تفکیک اتحادیه را داده باشند.

نامه‌ای که امروز از سوی جمعی از کسب‌وکارهای مجازی منتشر شده نشان می‌دهد فعالیت‌های هیئت مدیره‌ی جدید هم مورد اعتراض است و تعدادی از کسب‌وکارها منتظر برگزاری هرچه زودتر انتخابات هستند.

آن‌ها معتقدند انتصابات جدید وزارت صمت در اتحادیه باعث شده بیشتر اعضای فعلی اتحادیه را اشخاص علی‌البدل و ترمیمی تشکیل دهند، کسانی که نمی‌توانند نماینده‌ی واقعی کسب‌وکارهای دیجیتال باشند.

اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی

انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی قرار بود سال گذشته برگزار شود که به دلایل مختلفی عقب افتاد. اردیبهشت امسال هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور به دلیل دستور وزارت صمت برای تفکیک در اتحادیه بازهم انتخابات لغو شد. وزارت صمت با پیشنهادی که از سوی معاونت تجارت و خدمات این وزارتخانه آمده بود با تفکیک اتحادیه به دو اتحادیه‌ی «توزیعی» و «خدماتی» موافقت کرد. گفته می‌شد این تفکیک به تخصصی شدن وظایف اتحادیه کشوری کمک می‌کند که به علت افزایش اعضای اتحادیه لازم بود. درمقابل این تصمیم وزارتخانه، اتاق اصناف که جلوگیری از تشکل‌های موازی و فراهم کردن زمینه ادغام را از وظایف خود می‌داند با تفکیک مخالف بود. همچنین بخشی از کسب‌وکارها در مخالفت خود با تفکیک اتحادیه آن را باعث تضعیف قدرت کسب‌وکارها دانسته‌اند.

مشاور عالی رئیس اتاق اصناف ایران تیرماه امسال با اشاره به اینکه فرایند برگزاری انتخابات باید شش ماه قبل از پایان عمر قانونی هیئت مدیره شروع شود، به ایلنا گفته بود دلیل عقب افتادن انتخابات اختلاف نظر اتاق با وزارتخانه در مورد چگونگی ادامه فعالیت اتحادیه بود. هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور از ۲۲ خرداد امسال مقرر کرده بود انتخابات ظرف یک ماه برگزار شود اما دبیرخانه هنوز مصوبه را ابلاغ نکرده است.

از این جهت کسب‌وکارها در نامه‌ای که خطاب به فاطمی امین نوشته‌اند از او درخواست کردند دبیرخانه را به برگزاری انتخابات الزام کند و از بروز اختلاف میان اعضای صنف جلوگیری کند.

یکی از مواردی که در این نامه به آن اشاره شده، شکل گرفتن ادعاهای مختلف درباره‌ی مشروعیت تصمیمات اعضای کنونی هیئت مدیره و اختلافات میان آن‌ها و اعضای اتحادیه است.

اسنپ، دیجیکالا، سفر مارکت، دیوار، کافه بازار، بلد، مدیانا، پیشگامان، انجمن تجارت الکترونیک، پذیرش ۲۴، دکتر نکست، فلایتیو، شهر سرویس، اپزا، پترو تجارت شایان، اسپرینگ، یکتانت، لیان، شیپور، باما، امرتون، چهارباغ، جاجیگا، تریبون، هلدینگ مکس، واجارو، اسنپ‌باکس کسب‌وکارهایی هستند که امضایشان پای این نامه دیده می‌شود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا