zoomit

جست‌وجوها برای یافتن حیات فرازمینی پس از پیوستن تلسکوپی جدید هزار برابر دقیق‌تر شد

جست‌وجوها برای یافتن حیات فرازمینی پس از پیوستن تلسکوپی جدید هزار برابر دقیق‌تر شد

یکی از تلسکوپ‌های بزرگ جهان به پروژه‌ی شکار علائم حیات فرازمینی کیهان پیوست. پروژه‌ی Breakthrough Listen از سال ۲۰۱۶ از تلسکوپ‌های رادیویی برای شنیدن سیگنال‌های رادیویی عجیب یا آثار فناوری تمدن‌های احتمالی پیشرفته‌ی فرازمینی در راه شیری استفاده می‌کند. بخشی از این پروژه را استیون هاوکینگ با کمک یوری میلنر کارآفرین راه‌اندازی کرد.

این پروژه از تلسکوپ گرین بانک (GBT) در ویرجینیای غربی ایالات متحده‌ی آمریکا و تلسکوپ پارکس در نیوساوت‌ولز استرالیا و دیگر تلسکوپ‌های سراسر جهان برای بررسی ستاره‌های اطراف استفاده می‌کند؛ اما حالا تلسکوپ MeertKat آرایه‌ای متشکل از ۶۴ بشقاب در آفریقای‌جنوبی هم به این پروژه پیوسته است. این تلسکوپ بزرگ‌ترین تلسکوپ در نیم‌کره‌ی جنوبی زمین است.

دانشمندان Breakthrough Listen پس از دو سال یکپارچه‌سازی برنامه‌های خود در سیستم MeerKAT بالاخره از داده‌های این آرایه‌ی بشقابی برای جست‌وجوی سیگنال‌های عجیب ستاره‌های مجاور استفاده کردند. نمایندگان Breakthrough Listen نوشتند: «انتخاب میرکات اهداف جست‌وجو را با ضریب ۱۰۰۰ افزایش می‌دهد.»

بشقاب‌های رادیوتلسکوپی میرکات

بشقاب‌های میرکات با سیگنال‌های رادیویی به آسمان خیره شدند.

بدین‌ترتیب، احتمال کشف آثار فناوری درصورت وجودداشتن افزایش پیدا خواهد کرد. میرکات به‌طور چشمگیری اهداف پروژه را افزایش خواهد داد؛ زیرا بشقاب‌های آن می‌توانند به‌صورت یک‌جا روی ۶۴ هدف متفاوت قفل شوند؛ درحالی‌که تلسکوپ‌های دیگر فقط روی یک نقطه به‌صورت هم‌زمان می‌توانند تمرکز کنند. آندرو سیمیون، پژوهشگر ارشد پروژه‌ی Breakthrough Listen و رئیس مرکز پژوهشی جست‌وجوی هوش فرازمینی (SETI) در برکلی کالیفرنیا، دراین‌باره می‌گوید:

میرکات می‌تواند محدوده‌ای از آسمان با ابعاد ۵۰ برابر بزرگ‌تر از زاویه‌ی دید GBT را ببیند. چنین میدان دید عریضی تعداد زیادی از ستاره‌ها را پوشش می‌دهد که می‌توانند اهداف جذابی باشند.

پروژه‌ی Breakthrough Listen بدون تداخل با دیگر پژوهش‌های نجومی به داده‌های میرکات دسترسی خواهد داشت. داده‌های جمع‌آوری‌شده از دیگر پژوهش‌‌ها هم وارد ابرکامپیوتری می‌شوند که از الگوریتمی خاص برای اسکن سیگنال‌های ناشناخته‌ای غیر از تپ‌اخترها و شراره‌های ستاره‌ای یا ابرنواخترها استفاده می‌کند. درصورت کشف سیگنالی عجیب، پژوهشگران می‌توانند آن را تحلیل کنند. به‌نقل از چری انجی، اخترفیزیک‌دان دانشگاه تورنتو و دانشمند پروژه‌ی Breakthrough Listen، این پروژه با استفاده از میرکات می‌تواند بیش از یک‌میلیون ستاره را در دو سال آینده اسکن کند که رقمی بسیار هیجان‌انگیز است.

مقاله‌ی مرتبط:

  • فرازمینی‌ها از زمین بازدید نمی‌کنند زیرا خورشید ما برایشان جذاب نیست
  • دانشمندان چینی ادعا می‌کنند که از بیگانگان سیگنال دریافت کرده‌اند

یکی از اولین ستاره‌هایی که میرکات با دقت بسیار زیادی بررسی خواهد کرد، پروکسیما قنطورس، نزدیک‌ترین ستاره به منظومه‌ی شمسی است که دو سیاره‌ی فراخورشیدی در کمربند حیات خود دارد. ستاره‌شناسان چینی در ماه ژوئن اعلام کردند که با تلسکوپ «چشم آسمان» در گوییژوی چین (بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی زمین)، یک سیگنال احتمالی فرازمینی را کشف کردند؛ اما بلافاصله این خبر را یکی از مؤلفان پژوهش تکذیب کرد. او اعلام کرد این سیگنال صرفاً تداخل رادیویی انسانی بوده است.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا