zoomit

توییتر و معضلی به نام اپل؛ جنگ دیجیتال به‌نفع هیچ‌کس نیست

توییتر و معضلی به نام اپل؛ جنگ دیجیتال به‌نفع هیچ‌کس نیست

توییتر درصورت عبور از روزهای پرحاشیه‌ی فعلی، قرار است به پلتفرمی با تمرکز ویژه بر سرویس اشتراکی تبدیل شود. یکی از اهداف ایلان ماسک، تعدیل سیاست‌های مدیریت محتوا در توییتر است؛ موضوعی که به‌شدت شرکت‌های تبلیغاتی را می‌ترساند. توجه توییتر به سرویس اشتراکی نوید چالشی دیگر را برای این شبکه‌ی اجتماعی می‌دهد: سازگاری با سیاست‌های مالی و محتوایی اپل و گوگل.

اکثر کاربران برای دسترسی به توییتر از اپلیکیشن این شبکه‌ی اجتماعی استفاده می‌کنند که برای اندروید و iOS دردسترس قرار دارد. گوگل و اپل توییتر و سایر اپلیکیشن‌ها را ازطریق فروشگاهی اختصاصی توزیع می‌کنند و دریافت کارمزد را به‌دلیل ارائه‌ی خدمات متنوع، حق خود می‌دانند.

پس از شروعی ناموفق، توییتر قصد دارد به‌زودی سرویس اشتراکی Twitter Blue را مجدداً دردسترس قرار دهد. این سرویس هشت‌دلاری دریافت تیک آبی را برای تمامی کاربرانی امکان‌پذیر می‌کند که حداقل ۹۰ روز از ثبت نام آن‌ها گذشته است. ایلان ماسک ۲۹ نوامبر (۸ آذر) را به‌عنوان تاریخ انتشار مجدد Twitter Blue اعلام کرده است.

آغاز به کار توییتر بلو هشت‌دلاری به‌معنی افزایش درآمد اپل و گوگل است

انتشار سرویس اشتراکی توییتر به‌معنی کسب درآمد بیشتر برای اپل و گوگل است. نسخه‌ی جدید توییتر بلو سه دلار گران‌تر از نسخه‌ی قبلی است و پیش‌بینی می‌کنیم که بازاریابی گسترده‌ای برای آن انجام بگیرد.

توییتر بلو جدید شامل قابلیت‌هایی است که می‌توانند تجربه‌ی کار با توییتر را بهبود دهند؛ به‌همین‌دلیل، بعید نیست که تعداد زیادی از کاربران سراغ تهیه‌ی آن بروند. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، پول بیشتری به خزانه‌ی توییتر و اپل و گوگل واریز خواهد شد.

اپل و گوگل می‌گویند بخشی از هزینه‌ی تمامی خریدهای درون‌برنامه‌ای بر بستر آیفون و گوشی‌های اندرویدی را برای خود برمی‌دارند. کارمزد اپل در حالت عادی ۳۰ درصد است؛ اما پس از گذشت یک سال، به ۱۵ درصد کاهش می‌یابد. گوگل به‌طورکامل متکی‌بر کارمزد ۱۵ درصدی است.

نمای سه رخ ایلان ماسک / Elon Musk با کت شلوار مشکی

توییتر می‌گوید ۲۵۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. بیایید فرض کنیم ۱ درصد از این کاربران (معادل ۲٫۵ میلیون نفر) در اندروید یا iOS سرویس اشتراکی را بخرند. در این صورت، صرفاً در سال اول ۷۲ میلیون دلار درآمد برای اپل و ۳۶ میلیون دلار درآمد برای گوگل ثبت می‌شود.

مشخصاً چنین درآمدی اهمیت زیادی برای شرکت‌هایی در ابعاد اپل و گوگل ندارد؛ اما ممکن است به‌مذاق ایلان ماسک خوش نیاید. ماسک پیش‌تر به‌طورعمومی گفته بود که برای خرید توییتر بیش‌ازحد پول پرداخت کرده است. کارمزد اپ استور و گوگل پلی ممکن است ماسک را به منتقد جدی سیاست‌های اپل و گوگل تبدیل کند.

به‌نوشته‌ی بلومبرگ، ماسک سابقه‌ی انتقاد از کارمزد ۳۰ درصدی اپل را در کارنامه دارد و این کارمزد را «مالیات بر اینترنت» خطاب کرده است. به‌عقیده‌ی ایلان ماسک، کارمزد اپل ۱۰ برابر بیشتر از آن چیزی است که باید باشد. در روزهای اخیر، ایلان ماسک گفته بود کارمزد فروشگاه‌های آنلاین اپلیکیشن به‌دلیل انحصار دوگانه‌ی بازار اندروید و iOS، بیش‌از‌حد زیاد است.

بااین‌حال، ایلان ماسک فعلاً نگرانی‌های مهم‌تری دارد و احتمالاً به این زودی‌ها به‌طورجدی با اپل و گوگل مقابله نمی‌کند. در شرایط فعلی، توییتر فاصله‌ای تا بحران ندارد و آخرین چیزی که ایلان ماسک می‌خواهد، جنگ با شرکت‌های تریلیون‌دلاری است.

اپل و گوگل درصورت نقض قوانینشان با هیچ شرکتی مدارا نمی‌کنند

اگر ایلان ماسک با موفقیت توییتر را وارد شرایط باثبات کند، بعید نیست شاهد شروع جنگ لفظی باشیم. او احتمالاً مدت کوتاهی پس از آغاز به کار نسخه‌ی جدید توییتر بلو، کاربران را ترغیب می‌کند که این سرویس اشتراکی را ازطریق نسخه‌ی وب بخرند تا توییتر مجبور نباشد به اپل و گوگل پول بدهد.

پیش‌تر اپل به نتفلیکس و اپلیکیشن‌های تجاری اجازه داده است که ثبت نام را بر بستر وب ممکن کنند؛ اما سابقه‌ی صدور چنین مجوزی را برای شبکه‌های اجتماعی ندارد. چه اتفاقی می‌افتد اگر ایلان ماسک بخواهد با نسخه‌ی وب توییتر سیستم مالی اپل را دور بزند؟ به‌احتمال زیاد در آن صورت توییتر از اپ استور حذف خواهد شد، مشابه اتفاقی که برای بازی فورتنایت رخ داد.

توییتر برای جامعه اهمیت بسیار بیشتری از فورتنایت دارد؛ اما نباید فراموش کنیم که اپل و گوگل پیش‌تر اپلیکیشن‌هایی را از دسترس خارج کرده‌اند که از نگاه آن‌ها ناقض قوانین بوده‌اند. زمانی‌که اپل فورتنایت را از اپ استور حذف کرد، به‌طورواضح نشان داد که با ازدست‌دادن درآمد ناشی از خرید درون‌برنامه‌ای فورتنایت مشکلی ندارد؛ درآمدی که به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار می‌رسید.

واکنش احتمالی اپل و گوگل به توییتر صرفاً به کارمزد فروشگا‌ه‌های آنلاین محدود نیست. این دو غول صنعت فناوری توجه ویژه‌ای به مدیریت محتوا می‌کنند. توییتر بسیاری از نیروهای پیمان‌کار مسئول نظارت بر نفرت‌پراکنی و انتشار اطلاعات نادرست را اخراج کرده است و مدیران مسئول این تیم‌ها نیز یا استعفا داده‌اند یا ماسک اخراجشان کرده است.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در اقدامی بی‌سابقه به تحولات توییتر واکنش نشان داده‌ و گفته است که برای مدیریت محتوا روی وعده‌ی مسئولان فعلی توییتر حساب باز می‌کند.

چهره تیم کوک مدیرعامل اپل Tim Cook Apple از نمای نزدیک

ایلان ماسک بارها قبل از خرید رسمی توییتر، از تمایل خود برای گسترش آزادی‌بیان در این پلتفرم سخن گفت. آمار نشان می‌دهد در هفته‌های اخیر، نژادپرستی و توییت‌های توهین‌آمیز و حتی کلاه‌برداری در توییتر افزایش یافته است.

در همین حین، تصمیم ایلان ماسک برای اعطای تیک آبی به تمامی کاربران باعث شده است موجی از اخبار جعلی به‌راه بیفتد. ورزش‌کاران و سیاست‌مداران و افراد معروف از جعل هویت در امان نبوده‌اند و در یک نمونه، توییتی جعلی باعث شد ارزش بازار یکی از شرکت‌های داروسازی بزرگ دنیا در چند ساعت میلیاردها دلار افت کند.

با آغاز به کار مجدد توییتر بلو در اوایل آذر، این شبکه‌ی اجتماعی متن‌محور می‌کوشد مشکلات ایجادشده درنتیجه‌ی اعطای تیک آبی را رفع کند. مهم‌ترین محدودیت جدید این است که تمامی حساب‌های کاربری برای دریافت تیک آبی باید حداقل ۹۰ روز از ثبت‌نامشان گذشته باشد. بدین‌ترتیب، ترول‌ها نمی‌توانند به‌محض ساخت حساب کاربری، تیک آبی دریافت کنند.

مقاله‌های مرتبط:

  • فروپاشی احتمالی توییتر، ۱۶ سال تاریخ انسان را یک‌شبه پاک می‌کند
  • توییتر ۲؛ ایلان ماسک در پیامی شبانه از کارمندان خواست به «کار شدید و طولانی» متعهد شوند

اگر توییتر نتواند قوانینی مطلوب برای سیاست‌های مدیریت محتوا مشخص کند، ممکن است واکنش اپل و گوگل را شاهد باشیم. سال گذشته، این دو شرکت شبکه‌ی اجتماعی پارلر، رقیب توییتر را حذف کردند. دلیل حذف پارلر، نبود سیاست مدیریت محتوا بود. حتی کار به جایی رسید که آمازون نیز سرورهای پارلر را خاموش کرد. پارلر درنهایت با انجام اقداماتی برای مدیریت محتوا، به اپ استور و گوگل پلی برگشت.

دو سناریو به‌عنوان دلیل حذف احتمالی توییتر از اپ استور و گوگل پلی مطرح می‌شود: یکی دورزدن سیستم‌های مالی اپل و گوگل و دیگری ناتوانی در مدیریت محتوا. مسیری که ایلان ماسک برای آینده‌ی توییتر ترسیم کرده، به‌شدت مبتنی‌بر سرویس اشتراکی است. وابستگی توییتر به سرویس اشتراکی باعث می‌شود موفقیت این شبکه‌ی اجتماعی به اپل و گوگل وابستگی داشته باشد.

فراموش نکنید توییتر برند قدرتمندی است؛ به‌همین‌دلیل، بعید نیست که اپل و گوگل آزادی‌عمل زیادی به این شبکه‌ی اجتماعی بدهند. توییتر کاربران زیادی دارد و حذف این اپلیکیشن از فروشگاه‌های آنلاین می‌تواند تصمیمی اشتباه برای گوگل و به‌خصوص اپل باشد. حذف احتمالی توییتر ایلان ماسک را نیز به‌شدت ناراحت می‌کند. خودداری از شروع جنگ دیجیتال به‌نفع همه‌ی کسانی است که در این معادله‌ی پیچیده نقش دارند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا