zoomit

تنش ادامه‌دار بین برزیل و اپل؛ تولیدکننده آیفون بار دیگر جریمه شد اما همچنان گوشی‌هایش را بدون شارژر می‌فروشد

تنش ادامه‌دار بین برزیل و اپل؛ تولیدکننده آیفون بار دیگر جریمه شد اما همچنان گوشی‌هایش را بدون شارژر می‌فروشد

وزارت دادگستری برزیل ماه گذشته‌ی میلادی گفت اپل با قرار ندادن شارژر درون جعبه‌ی محصولاتش به مشتریان آسیب می‌زند و در همین راستا اعلام شد فروش آیفون‌ در این کشور تعلیق می‌شود. با وجود انتشار این اطلاعیه، به‌نظر می‌رسد اپل همچنان به فروش آیفون در کشور برزیل ادامه داده و دادگاه این کشور بار دیگر اپل را به دلیل فروش گوشی بدون آداپتور شارژ جریمه کرده است.

براساس گزارش ۹to5Mac، حکم جریمه‌ی اپل توسط دادگاهی در شهر سائو پائولو صادر شده است. قاضی دادگاه می‌گوید آنچه اپل انجام می‌دهد، «فروش مشروط» است چون شماری از کسانی که آیفون می‌خرند آداپتور شارژ سازگار با این گوشی را ندارند و مجبورند مبلغ جداگانه‌ای برای خرید شارژر نیز پرداخت کنند. اپل از سال ۲۰۲۰ تاکنون شارژر گوشی‌هایش را جداگانه می‌فروشد.

از طرفی دیگر اپل اهمیت به محیط زیست را به‌عنوان دلیل حذف آداپتور شارژ از جعبه‌ی آیفون عنوان می‌کند. اپل می‌گوید با قرار ندادن آداپتور در جعبه، میزان انتشار کربن در اتمسفر کاهش می‌یابد و زباله‌ی الکترونیکی کمتری تولید می‌شود. بااین‌حال دادگاه برزیل می‌گوید هدف اصلی اپل درآمدزاییِ بیشتر ازطریق فروش جداگانه‌ی لوازم جانبی است.

درنتیجه‌ی این وضعیت، قاضی دادگاه سائو پائولوی برزیل اپل را با جریمه‌ای معادل حدودا ۱۹ میلیون دلار مواجه کرده است. دادگاه همچنین دستور داده است اپل در جعبه‌ی آیفون‌هایی که در کشور برزیل می‌فروشد آداپتور شارژ قرار دهد. اپل می‌گوید درخواست تجدیدنظر در حکم دادگاه را ثبت می‌کند. شرکت کوپرتینویی به هنگام تعلیق فروش گوشی‌هایش نیز درخواست تجدیدنظر داده بود.

برزیل پیش‌تر به دلیل نبود شارژر در جعبه‌ی آیفون، اپل را بیش از ۳٫۷ میلیون دلار جریمه کرده بود. تصمیم اپل برای ثبت درخواست تجدیدنظر در حکم دادگاه به این شرکت امکان می‌دهد که همچنان به فروش آیفون ادامه دهد و در همین حین خودش را برای دفاع از مواضعش در دادگاه آماده کند.

هفته‌ی گذشته پیش‌فروش آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پرو در برزیل شروع شد و عرضه‌ی رسمی این گوشی‌ها در بازار برزیل از امروز آغاز می‌شود. حداقل تا لحظه‌ی نوشته شدن این مقاله، به‌نظر می‌رسد آیفون‌های نسل جدید نیز بدون شارژر دردسترس مشتریان برزیلی قرار می‌گیرند.

مقاله‌های مرتبط:

  • دولت برزیل فروش آیفون بدون شارژر را ممنوع کرد
  • حذف شارژر و ایرباد از جعبه‌های آیفون؛ دغدغه‌ی محیط زیستی اپل یا تصمیمی اقتصادی

اوایل سال جاری میلادی دادگاه برزیل پیش‌نیازهای مشابهی را متوجه سامسونگ کرد. بااین‌حال شرکت کره‌ای برخلاف اپل سریعا تصمیم گرفت از تصمیم دادگاه برزیل تبعیت کند و جدیدترین محصولاتش مثل گلکسی زد فلیپ ۴ و گلکسی زد فولد ۴ را با آداپتور شارژ دردسترس قرار دهد.

احتمالاً تنش بین اپل و دولت برزیل در اینجا به پایان نمی‌رسد. آژانس رگولاتوری سیستم‌های ارتباطی در برزیل (موسوم به آناتل) در طرحی مشابه اتحادیه‌ی اروپا پیشنهاد کرده است شرکت‌های گوشی‌ساز به عرضه‌ی دستگاه‌هایی با درگاه USB-C در این کشور مجبور شوند.

به موجب طرح خبرساز اتحادیه‌ی اروپا، اپل و سایر شرکت‌های حوزه‌ی فناوری موظفند از اواخر سال ۲۰۲۴ به بعد تمامی گوشی‌های هوشمند خود را با درگاه USB-C عرضه کنند. اپل در حال حاضر آیفون را با درگاه اختصاصی لایتنینگ می‌سازد. گفته می‌شود مجلس سنای ایالات متحده نیز در پی تصویب طرحی مشابه است.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا