zoomit

تمام آنچه از Surface Laptop Go 3 انتظار داریم؛ تاریخ عرضه، قیمت و عملکرد

تمام آنچه از Surface Laptop Go 3 انتظار داریم؛ تاریخ عرضه، قیمت و عملکرد

مایکروسافت چند ماه پیش، دومین نسخه‌ی لپ‌تاپ مقرون‌به‌صرفه‌ی خود، یعنی سرفیس لپ تاپ Go را به بازار عرضه کرد و بازخورد‌های نسبتاً مثبتی هم از این محصول دریافت کرد. حال به نظر می‌رسد که این شرکت قصد دارد نسخه‌ی بعدی از این محصول، یعنی سرفیس لپ تاپ Go 3 را با برخی مشخصات ارتقا‌یافته‌ی نسخه‌ی قبلی ارائه دهد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • بررسی مایکروسافت سرفیس لپ تاپ گو

خانواده‌‌ی Surface Laptop Go لپ‌ تاپ‌هایی اقتصادی از برند سرفیس مایکروسافت را شامل می‌شود که توان پردازشی ضعیف‌تر و قطعات رده‌پایین‌تری دارند. برای اکثر ما در ایران که با قیمت نجومی دلار، خرید محصولات سرفیس رویا محسوب می‌شود، سرفیس‌های سری Go شانس بیشتری برای تبدیل‌شدن به واقعیت دارند. براساس گزارش‌ها، Surface Laptop Go 3 قرار است با وجود شباهت ظاهری، عملکرد بسیار بهتری نسبت به مدل قبلی داشته باشد و به‌طور کلی لپ‌تاپی مناسب و کاربردی برای استفاده‌ی دانش‌آموزان و کاربری روزمره‌ باشد.

با اینکه هنوز برای حدس و گمان درباره‌ی مشخصات و قابلیت‌های Surface Laptop Go 3 کمی زود است، اما با توجه به کاستی‌های مدل‌های نسل اول و دوم، می‌توان انتظارات کاربران از نسخه‌ی بعدی لپ‌تاپ سرفیس Go را در ادامه و به شکل زیر خلاصه کرد.

تاریخ عرضه

با توجه به اینکه مایکروسافت به‌تازگی و همین چند ماه پیش Surface Laptop Go 2 را معرفی و آن را در ۷ ژوئن ۲۰۲۲ (۱۷ خرداد ۱۴۰۱) به بازار عرضه کرد، ممکن است تا معرفی جانشین بعدی این لپ‌تاپ هنوز چند ماهی فاصله داشته باشیم. شاید بهترین راه برای تخمین زمان عرضه‌ی سومین سرفیس لپ تاپ Go بررسی روند و سابقه‌ی معرفی دیگر دستگا‌ه‌های سرفیس بودجه‌‌محور باشد.

سرفیس لپ تاپ گو ۲

سرفیس لپ تاپ گو ۲

مایکروسافت تا به حال نسخه‌های جدید دستگاه‌های سرفیس را تقریباً با فواصل یک سال و نیم یا دو سال روانه‌ی بازار کرده است. اولین سرفیس لپ تاپ Go در تاریخ یکم اکتبر ۲۰۲۰ معرفی شد و نسخه‌ی بعدی آن نیز تقریباً یک سال و هشت ماه بعد از آن دردسترس کاربران قرار گرفت. عرضه‌ی دیگر دستگاه‌های اقتصادی مایکروسافت، مانند تبلت‌های سرفیس Go نیز به همین روال صورت گرفت؛ بین معرفی اولین نسل از این محصول تا نسل دوم حدود یک سال و نه ماه طول کشید و تقریباً یک سال و پنج ماه بعد از نسخه‌ی دوم، سرفیس گو ۳ عرضه شد.

بدین‌ترتیب، منصفانه است که انتظار داشته باشیم Surface Laptop Go 3 در بازه‌ی زمانی بین اواخر ۲۰۲۳ و اوایل ۲۰۲۴ وارد بازار شود.

قیمت‌گذاری

مایکروسافت معمولاً ساختار قیمت‌گذاری مشابهی برای نسل‌های مختلف دستگاه‌‌های خود دارد، البته همیشه هم اینطور نیست. قیمت‌گذاری محصولات خانواده‌ی سرفیس لپ تاپ Go کمی از نسخه‌ی اول‌ به نسخه دوم تغییر کرد. مدل پایه‌ی اولین نسخه‌ی سرفیس لپ تاپ Go با برچسب قیمتی ۵۴۹ دلار روانه‌ی بازار شد و مدل پایه‌ی دومین نسخه نیز ۵۹ دلار گران‌تر قیمت‌گذاری شد.

سرفیس لپ تاپ گو ۲ قیمت

بنابراین انتظار می‌رود که برچسب قیمتی سومین نسخه از سرفیس لپ تاپ Go، یعنی Surface Laptop Go 3 نیز از همین روند پیروی کند. این بدان معنا است که احتمالاً مدل پایه‌ی جدید‌ترین سرفیس لپ تاپ Go از حدود ۵۵۰ دلار شروع شده، به‌دنبال آن مدل میان‌رده با برچسب قیمتی ۷۰۰ دلار و مدل پرچم‌دار نیز با قیمت ۸۰۰ دلار عرضه می‌شود. به احتمال زیاد، پیکربندی‌های رم و حافظه‌‌ی سرفیس لپ تاپ گو ۳ مشابه مدل فعلی خواهد بود.

تغییرات مورد انتظار

ازآنجاکه هنوز تا معرفی سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ زمان زیادی باقی مانده است، نمی‌توان خیلی با اطمینان درباره‌ی تغییرات مورد انتظار در این محصول نظر داد؛ اما آنچه مسلم است، این لپ‌ تاپ قطعاً با بهبود‌ها و پیشرفت‌هایی در مشخصات فنی و به‌ویژه در بخش پردازنده همراه خواهد بود. میزان و کیفیت این بهبود‌ها و پیشرفت‌ها تا حد زیادی به زمان عرضه‌ی لپ تاپ جدید بستگی دارد و کم و بیش می‌توان مطمئن بود که این محصول به پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل مجهز باشد.

سرفیس لپ تاپ گو ۲ در گیمینگ

اینکه این بهبود‌ها در چه حد و به چه شکلی خواهد بود بستگی به زمان عرضه لپ‌تاپ دارد، اما منطقی است که انتظار داشته باشیم پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل در آن گنجانده شوند. اولین سرفیس لپ‌ تاپ گو درست هم‌زمان با معرفی پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل، با پردازنده‌ی نسل دهم تیم آبی عرضه شد و سرفیس لپ تاپ گو ۲ نیز چند ماه پس از رونمایی اینتل از پردازنده‌های نسل دوازدهم خود، با پردازنده‌ی نسل یازدهم این شرکت به بازار آمد.

ازآنجاکه اینتل به‌تازگی از پردازنده‌های نسل سیزدهم رپتور لیک رونمایی کرد است، بنابراین می‌توان حدس زد که مایکروسافت در سرفیس لپ تاپ گو ۳ که محصولی مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود، از پردازنده‌ی نسل دوازدهم اینتل استفاده کند. علاوه بر مشخصات فنی، برخی تغییرات مورد انتظار وجود دارند که قرار بود در دومین مدل از سرفیس لپ تاپ گو ارائه شود، اما ازآنجاکه این انتظارات با عرضه‌ی Surface Laptop Go 2 برآورده نشد، حالا امیدواریم که آن‌ها را در Surface Laptop Go 3 مشاهده کنیم:

نور پس‌زمینه برای صفحه‌کلید

یکی از بزرگ‌ترین انتقاداتی که کاربران درباره‌ی محصولات خانواده‌ی سرفیس لپ‌ تاپ گو مطرح کرده‌اند، نبود نور پس‌زمینه برای صفحه‌کلید و مشکلات ناشی از این امر برای استفاده از لپ تاپ در شب یا فضای تاریک است. بدون نور پس‌زمینه، دیدن و تشخیص کلیدهای کیبورد به‌راحتی امکان‌پذیر نبوده و بدیهی است که این امر برای کاربرانی که ترجیح می‌دهند با نور کم کار کنند، مشکل‌ساز شود. کیبورد‌های دیگر محصولات برند سرفیس، حتی صفحه‌کلید تکی Surface Go Type Cover همگی از نور پس‌زمینه بهره‌مند هستند و همین امر نشان می‌دهد که مایکروسافت از اهمیت و کاربرد نور پس‌زمینه در کیبورد‌ آگاه بوده و امید به مشاهده‌ی نور پس‌زمیده در صفحه‌کلید Surface Laptop Go 3 غیرمنطقی نیست.

Windows Hello به‌طور پیش‌فرض

هر دو مدل لپ تاپی که تا به این لحظه از خانواده‌ی سرفیس لپ تاپ گو به بازار عرضه شده‌اند، تنها دستگاه‌هایی از این برند هستند که پس از ویندوز ۱۰ راه‌اندازی شده و هنوز Windows Hello را در پیکربندی خود ندارند. در واقع، این خانواده تنها دستگاه‌های سرفیس با سیستم‌عامل ویندوز هستند که به هیچ‌وجه قابلیت تشخیص چهره Windows Hello را ارائه نمی‌دهد و تنها گزینه‌ی کاربر برای ورود به پلتفرم استفاده از اثر انگشت است که آن هم به به‌روزرسانی سیستم‌عامل نیاز دارد.

ویندوز هلو سرفیس لپ تاپ گو

ویندوز هلو (Windows Hello) یکی از قابلیت‌های ویندوز ۱۰ است که امکان استفاده از بیومتریک امنیتی و تشخیص چهره یا اثر انگشت را برای باز کردن قفل ویندوز فراهم می‌کند و به یک اسکنر اثر انگشت یا دوربینی خاص مانند intel RealSense نیاز دارد. این قابلیت اولین بار در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و با روش‌های بیومتریک راه‌حلی امن‌تر و سریع‌تر دراختیار کاربر قرار می‌دهد. پشتیبانی از قابلیت Windows Hello در حالت ایده‌آل، ازطریق یک دوربین مادون قرمز برای تشخیص چهره انجام می‌شود که راحت‌ترین راه برای باز کردن قفل کامپیوتر است، اما وجود حسگری برای تشخیص اثر انگشت هم، قابلیتی است که می‌تواند کاربران بسیاری را خوشحال کند.

وب‌کم و صفحه‌نمایش واضح‌تر

تبلت‌های برند سرفیس، همگی در مقایسه با لپ‌ تاپ‌های کلاس قیمتی مشابه، وب‌کم‌های باکیفیت‌تری دارند و از این جهت متمایز هستند، اما خانواده لپ تاپ‌های سرفیس از همان ابتدا در بخش وب‌کم عملکرد ضعیفی داشتند؛ وب‌کم نسخه‌ی پرچم‌دار سرفیس لپ‌تاپ ۴ با رزولوشن ۷۲۰p عرضه شد و سرفیس لپ‌ تاپ استودیو (Surface Laptop Studio) نیز از وب‌کم با کیفیت Full HD بهره می‌برد.

Surface Laptop 4 display

کیفیت وب‌کم سرفیس لپ تاپ گو ۲ با وجود ارتقا نسبت به نسل قبلی هنوز هم ۷۲۰p است، بااین‌حال، ازآنجا‌که امروزه رزولوشن ۱۰۸۰p به حداقل رزولوشن پیش‌فرض برای دوربین‌های لپ‌ تاپ‌ها تبدیل شده‌ است، انتظار می‌رود که Surface Laptop Go 3 نیز با وب‌کمی ارتقاء‌یافته نسبت به نسل قبلی به بازار عرضه شود و هنگام تماس‌های ویدیویی و جلسات کاری، تصویری واضح‌تر را برای کاربران به ارمغان آورد.

مشابه همین امر در مورد نمایشگر سرفیس لپ تاپ گو ۳ هم صدق می‌کند. مایکروسافت در محصولات سری Surface Pro همیشه از صفحه‌نمایش‌هایی با رزولوشن‌های بالا استفاده می‌کند و تراکم پیکسلی برابر با ۲۶۷ پیکسل‌ در‌ هر‌ اینچ را برای آن‌ها در نظر می‌‌گیرد. این تراکم در لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار سرفیس به ۲۰۱ پیکسل در هر اینچ و در Surface Laptop Go 2 نیز به ۱۴۸ پیکسل در هر اینچ کاهش پیدا می‌کند. در واقع رزولوشن سرفیس لپ تاپ گو ۲ هنوز کمتر از Full HD است و با توجه به همه‌ی آنچه گفته شد، انتظار می‌رود که مایکروسافت برای نمایشگر نسخه‌ی بعدی لپ تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی خود، رزولوشن بالاتری را هدف قرار داده باشد.

بیشتر از ۴ گیگابایت رم برای مدل پایه

با توجه به مقرون‌به‌صرفه بودن لپ تاپ‌های سری Go، مایکروسافت تا به حال برای مدل‌های پایه‌ی این لپ‌ تاپ‌ها رمی ۴ گیگابایتی در نظر گرفته است. این ظرفیت از رم در ویندوز ۱۰، دو برابر حداقل ظرفیت مورد نیاز برای سیستم‌عامل بود، اما ۴ مگابایت رم حداقل ظرفیتی است که ویندوز ۱۱ برای راه‌اندازی به آن نیاز دارد. ویندوز ۱۱ به قابلیت‌هایی مانند پنل ویجت‌ها یا اپلیکیشن تیمز مجهز است و به همین دلیل به مقدار رم بیشتری نیاز دارد و ۴ گیگابایت رم حتی برای پیکربندی پایه هم ممکن است کم باشد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • ویندوز ۱۱ SE مایکروسافت، رقیب جدید سیستم‌عامل کروم، معرفی شد

با توجه به آنچه گفته شد، احتمال زیادی وجود دارد که مایکروسافت مقدار ظرفیت رم را در مدل پایه‌ی سرفیس لپ تاپ گو ۳ افزایش داده یا حتی اگر این امکان هم وجود ندارد، نسخه‌ی سبک‌تری از ویندوز ۱۱ را در این مدل ارائه دهد. در این راستا شاید مایکروسافت بتواند از Windows 11 SE استفاده کرده یا قابلیت‌هایی مانند پنل ویجت‌ها را حذف کند تا سیستم‌عامل با ۴ گیگابایت رم نیز به صورت روان راه‌اندازی شود.

Windows 11 SE نسخه‌ی جدیدی از ویندوز ۱۱ بوده که به‌صورت انحصاری برای دانش‌آموزان و مدارس طراحی شده است؛ این نسخه منحصراً روی لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمتی ارائه شده و برای ارائه‌ی تجربه کاربری بهتر هنگام استفاده از مایکروسافت اج و آفیس و سرویس‌های مبتنی‌بر فضای ابری مایکروسافت بهینه شده است.

***

در حال حاضر، موارد بالا تنها انتظاراتی است که می‌توانیم در مورد سرفیس لپ‌تاپ Go 3 داشته باشیم و برای داشتن اطلاعات ملموس‌تر یا حتی حدس و گمان‌های محتمل‌تر باید هنوز کمی صبر کنیم. شما کاربر newslan در مورد انتظارات گفته شده چه دیدگاهی دارید؟ اضافه شدن چه قابلیت دیگری به Surface Laptop Go 3 ممکن است تقاضا برای این محصول را درمقابل رقبا افزایش دهد؟

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا