zoomit

تصویر تلخ فلامینگوهای تلف‌شده در تالاب میانکاله، برنده مسابقه عکاسی محیط زیست سال شد

تصویر تلخ فلامینگوهای تلف‌شده در تالاب میانکاله، برنده مسابقه عکاسی محیط زیست سال شد

مسابقه عکاس محیطی سال ۲۰۲۲ برندگان خود را اعلام کرد. جایزه برتر به عکس دلسردکننده‌ای از چند پرنده از هزاران پرنده‌ای که در تالاب میانکاله‌ی ایران به دلیل آلودگی و کمبود آب تلف شدند، تعلق گرفت.

مسابقه عکاس محیط زیست سال اکنون پانزدهمین سال خود را پشت سر می‌گذارد و قصد دارد برخی از الهام‌بخش‌ترین عکاسی محیطی جهان را به نمایش بگذارد. این مسابقه توسط مؤسسه مجاز مدیریت آب و محیط زیست (CIWEM)، WaterBear، نیکون و Arup حمایت می‌شود.

این مسابقه در شش دسته عکاس محیط زیست سال، عکاس جوان محیط زیست سال – جایزه نیکون، چشم‌انداز آینده، بازیابی طبیعت، حفظ ۱.۵ زنده، و سازگاری برای فردا را در بر می‌گیرد. در سال گذشته پنل اخلاقی جدیدی معرفی شد که به گفته سازمان برای بهبود پاسخگویی و شفافیت در انتخاب عکس‌ها بود.

عکاس محیط زیست سال- فلامینگوهای مرده

مهدی محبی‌پور که عکس فوق را با عنوان «مرگ تلخ پرندگان» ثبت کرده است، عنوان عکاس محیط زیست سال را به خود اختصاص داد. این عکس تنها سه پرنده از هزاران پرنده‌ای که تلف شدند و همچنین تلاش‌های کارگران محیط زیست که اجساد را برای جلوگیری از گسترش بیماری جمع‌آوری کردند، به تصویر می‌کشد.

به گفته سازمان عکاس محیط زیست سال، این عکس به دلیل تصویری سورئال از طبیعت دایره ای زندگی بین انسان و حیات وحش و همچنین ترکیب قدرتمند آن در انتقال مسائل واقعی محیطی که سیاره ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، درحالی‌که از رنگ‌های تند و متضاد برای ایجاد یک عکس جذاب بصری استفاده می‌کند، به‌عنوان عکس برنده انتخاب شد.

مهدی محبی‌پور درباره پیروزی خود می‌گوید:

بردن این جایزه معتبر یک دنیا برای من ارزش دارد؛ زیرا عکاسی از آب‌و‌هوا و نمایش آسیب‌های ناشی از آن بزرگ‌ترین اولویتم در زندگی است. من می‌خواهم مردم سراسر دنیا از این حادثه تلخ مرگ پرندگان مطلع شوند، زیرا اگر در سبک زندگی خود تجدید نظر نکنیم و مراقب کره زمین نباشیم، به‌زودی در کشورهای دیگر این اتفاق خواهد افتاد.

در زیر تصاویر برنده پنج دسته دیگر را مشاهده می‌کنید:


عکاس محیط زیست سال

عکاس جوان محیط زیست سال – جایزه نیکون

  • فیض خان

عکاس محیط زیست سال

چشم‌انداز آینده

  • آری باسوکی

عکاس محیط زیست سال

بازیابی طبیعت

  • جاناتان جونک جیمنز

عکاس محیط زیست سال

زنده نگه داشتن ۱.۵

  • سوبراتا دی

عکاس محیط زیست سال

سازگاری برای فردا

  • سیمون ترامونته

***

امیدواریم تماشای برندگان مسابقه عکاسی محیط زیست برایتان آگاهی‌بخش بوده باشد. برای دیدن آثار بیشتر به وب‌سایت میزبان مسابقه مراجعه کنید.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا