zoomit

تصویب مجدد مصوبه استخراج رمزدارایی توسط دولت

تصویب مجدد مصوبه استخراج رمزدارایی توسط دولت

رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز گذشته از تصویب مصوبه دولت در خصوص استخراج رمزارزها خبر داد. البته این موضوع پیش‌تر و در مرداد ۱۳۹۸ به تصویب هیئت دولت رسیده بود، اما به گفته وزیر صمت روند صدور مجوز برای مدتی متوقف شده بود. او در این خصوص گفت:

«امروز در جلسه دولت استخراج رمزارزها مصوب شد، البته این مصوبه‌ای بود که سال‌های قبل هم وجود داشت اما روند صدور پروانه بهره‌برداری و مجوز تأسیس واحدهای استخراج رمزدارایی‌ها مدتی متوقف شده بود.»

به گفته فاطمی امین، در جلسه روز ششم شهریورماه ۱۴۰۱ دولت کل موضوع رمزدارایی‌ها به‌طور کامل در دولت تحلیل شد و بخشی از احکامی که نیاز به تصویب داشت، مصوب شد. او در ادامه به تأثیر این مصوبه اشاره کرده و تصریح کرد: «با تصویب این مصوبه می‌توانیم به واحدهای خواهان استخراج رمزدارایی جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری بدهیم.»

طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصویب شدن این مصوبه باعث می‌شود بسیاری از مراکز استخراج رمزارز که پیش از این به صورت غیر قانونی این فعالیت می‌کردند اکنون فعالیتشان رسمیت پیدا کند و قانونی شود.

جزئیات مصوبه استخراج رمزدارایی

در ماده۲ این مصوبه در خصوص انواع فعالیت‌های مربوط به رمزارزها چنین نوشته شده است:

هر گونه فعالیت مربوط به استخراج موجودیت رمزنگاری‌شده اعم از واردات، تولید، فروش و تعمیرات تجهیزات صرفاً با دریافت مجوز از وزارت صمت و ازطریق رویه قانونی تجاری و گمرکی مجاز است.

بر این اساس، وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی اصلی مسئله استخراج رمزارزها است و کلیه اقدامات مربوط به این موضوع را بر عهده دارد. سایر وزارتخانه‌ها، از جمله وزارت ارتباطات، نیرو، نفت و… و بانک مرکزی، سازمان ملی استاندارد ایران و سایر نهادهای مربوطه نیز در این خصوص موظف به همکاری با وزارت صمت هستند.

طبق ماده۳ این مصوبه، وزارت صمت موظف به تعیین دستورالعمل مربوط به تأسیس و راه‌اندازی مراکز استخراج بزرگ مقیاس است. در این ماده چنین آمده است:

به منظور مدیریت بهینه مراکز استخراج و با هدف کمک به کاهش استخراج غیر مجاز، وزارت صمت مکلف است با همکاری وزارت نیرو، دستورالعمل تأسیس و راه‌اندازی مراکز استخراج بزرگ مقیاس را طی مدت سه ماه پس از ابلاغ این مصوبه، تدوین و ابلاغ کند.

در ماده۴ این مصوبه نیز در مورد استفاده از دستگاه‌های غیر استاندارد چنین نوشته شده است: «استفاده از دستگاه‌های غیر استاندارد استخراج موجودیت رمزنگاری‌شده با تشخیص سازمان ملی استاندارد ایران ممنوع است.» براساس این ماده، در صورت استفاده از دستگاه‌های غیر استاندارد، تجهیزات مربوطه ضبط شده و متخلفی که از این دستگاه استفاده کرده، مشمول مجازات مقرر در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواهد شد.

برخورد با متخلفان

ماده۵ مصوبه دولت رد خصوص استخراج رمزدارایی به نحوه برخورد با مراکز غیرقانونی و فعالیت‌های خلاف قانون در این حوزه پرداخته است. طبق این ماده، استفاده از انشعاب برق یا گاز که برای مصارف دیگر برقرار شده، جهت استخراج رمزارز ممنوع بوده و استفاده‌کنندگان غیرمجاز علاوه بر بهای خدمات مصرفی براساس متوسط ریالی برق و گاز صادارتی، در چارچوب قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب و برق، تلفن، فاضلاب و گاز به پرداخت خسارت و سایر حقوق مربوط و جرایم هستند.

براساس ماده۵ این مصوبه، قیمت متوسط ریالی برق و با گاز صادراتی طبق اعلام وزارت نیرو و نفت و براساس نرخ تسعیر ارز سامانه نیما محاسبه می‌گردد. علاوه‌براین، وزارتخانه های نیرو و نفت موظف هستند در صورت تکرار تخلف، ازطریق شرکت‌های تابعه و وابسته وارد عمل شده و علاوه بر دریافت هزینه خدمات مصرفی و مبالغ فوق، نسبت به قطع و جمع‌آوری انشعابات فاقد مجوز استخراج موجودیت رمزنگاری‌شده اقدام کنند.

در این مصوبه به کلیه نهادهایی اشاره شده است که باید در موضوع استخراج رمزارزها با وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری کنند. در این راستا متن این مصوبه وزارت ارتباطات را به استقرار سامانه‌های هوشمند با هدف شناسایی الگوهای ارتباطات استخراج رمزارز موظف کرده و چنین نوشته است:

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بایستی با همکاری نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی اقدامات لازم برای استقرار سامانه‌های هوشمند با هدف شناسایی الگوهای ارتباطات استخراج رمزارز را به عمل آورده و موارد شناسایی‌شده را به همراه آدرس جغرافیای محل انجام استخراج به وزارت نیرو برای بررسی و تشخیص استخراج غیرمجاز ارسال کند.

همچنین، شوراهای تأمین استان و شهرستان، کلیه دستگاه‌های اجرایی، از جمله وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، صمت، اطلاعات، گمرک جمهوری اسلامی ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، موظف به همکاری با وزارتخانه‌های نیرو، نفت و امور اقتصادی و دارایی برای برخورد با مراکز و تجهیزات استخراج غیر مجاز موجودیت رمزنگاری‌شده هستند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا