zoomit

تجمیع کارت‌های بانکی در کارت ملی تکذیب شد

تجمیع کارت‌های بانکی در کارت ملی تکذیب شد

روز شنبه مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت در گفت‌وگویی خبری گفته بود با امضای تفاهم‌نامه مشترک میان سازمان ثبت احوال و بانک ملی، تجمیع کارت‌های خدماتی در کارت ملی هوشمند کلید خورد و شهروندان می‌توانند در آینده‌ی نزدیک از کارت ملی به عنوان کارت بانکی استفاده کنند.

محمدرضا مانی یکتا گفته بود برای کاهش حجم تعداد کارت‌های بانکی و ارائه خدمات نوین پرداخت، یک کد منحصربه‌فرد الکترونیکی ایجاد خواهد شد. این پروژه در کل شبکه شتاب و نظام پرداخت کشور اجرا خواهد شد و در مراحل آزمون قرار دارد. به گفته او یکی از اهداف اجرای طرح تجمیع کارت‌های خدماتی، کاهش رشد تعداد کارت‌های بانکی است. بیش از ۴۰۰ میلیون کارت بانکی در اختیار مردم قرار دارد که به‌صورت میانگین ماهانه حدود ۱۲۰ میلیون از این تعداد کارت فعال هستند.

مانی یکتا خبر داده بود که این طرح در بانک ملی اجرا شده و کسانی که در این بانک حساب دارند می‌توانند در شعب بانک ملی و دستگاه‌های خودپرداز این بانک از کارت ملی هوشمند خود استفاده کنند.

اما امروز او در گفت‌وگو با تسنیم تأکید کرده بانک مرکزی هیچ برنامه‌ای برای استفاده از کارت هوشمند ملی در شبکه پرداخت کشور ندارد: «به‌لحاظ فنی این موضوع امکان‌پذیر نیست و دلیل اصلی نیز تفاوت‌های ساختاری جدی و البته عدم انطباق ظرفیت‌های تراشه کارت هوشمند ملی با استانداردهای بین‌المللی شبکه‌های پرداختی کارتی است.»

مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت در توضیح گفته‌های پیشین خودش گفت: «آنچه به‌صورت مشخص در بانک مرکزی پیگیری می‌شود تنوع‌بخشی به ابزارهای پرداخت است و براین‌اساس به‌روزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت، ارائه امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از برنامک‌های همراه هوشمند و استفاده از کارت‌های مجازی به‌جای کارت‌های فیزیکی مطابق با آخرین فناوری روز که تحت عنوان پروژه کهربا شناخته می‌شود، در این بانک، شبکه بانکی و پرداخت در دست پیگیری است.»

پروژه کهربا یا طرح کارت هوشمند همراه بانکی که به تراکنش‌های حضوری بدون کارت معروف است با هدف ارتقای استانداردهای امنیتی شبکه پرداخت کشور تا دو ماه آینده قرار است اجرایی شود. به گفته مانی‌یکتا فعلاً ۹ بانک تغییرات لازم برای اجرای این پروژه را عملیاتی کرده‌اند و ۸ شرکت از ۱۲ شرکت پرداخت هم ظرفیت‌های لازم را فعال کرده‌اند: «حدود ۷۰ هزار پایانه فروشگاهی ظرفیت انجام تراکنش‎‌های غیرتماسی از طریق برنامک‌های موبایل را دارند و دو برنامک هوشمند تلفن همراه نیز فعال‌سازی شده و آماده ارائه خدمت به مردم هستند.»

تجمیع کارت‌های خدماتی روی کارت ملی در بند الحاقی ۱ برنامه هفتم توسعه هم آمده و در آن سازمان ثبت احوال مکلف شده که بسترهای لازم را برای تجمیع کارکردها روی کارت هوشمند ایجاد کند؛ اما هفته پیش نمایندگان با اجرایی شدن این بند مخالفت کردند.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا