zoomit

بنچمارک جدید، تفاوت چشمگیر عملکرد چند هسته‌ای تراشه A16 را با رقبا به رخ می‌کشد

بنچمارک جدید، تفاوت چشمگیر عملکرد چند هسته‌ای تراشه A16 را با رقبا به رخ می‌کشد

اپل به هنگام رونمایی پردازنده‌ی A16 Bionic که در گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس استفاده شده است گفت جدیدترین پردازنده‌ی سری A که قدرتمندترین تراشه‌ی موبایلی تاریخ محسوب می‌شود هیچ رقیب هم‌سطحی در دنیای اندروید ندارد. بنچمارک‌های اولیه، این ادعا را در عملکرد تک هسته‌ای تأیید کردند، اما A16 در بخش چند هسته‌ای چندان درخشان ظاهر نشد.

به گزارش newslan، حساب کاربری Ice Universe در توییتر بنچمارک جدیدی از پردازنده‌ی A16 فاش کرده که قدرت چند هسته‌ای این پردازنده را به رخ می‌کشد. در بنچمارک جدید، امتیاز تک هسته‌ای نیز افزایش یافته است.

درحالی‌که A16 قبلاً موفق به کسب امتیاز تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب ۱٬۸۷۹ و ۴٬۶۶۴ شده بود، در بنچمارک جدید امتیاز تک هسته‌ای ۱٬۸۸۷ و امتیاز چند هسته‌ای ۵٬۴۵۵ را از آنِ خود کرده است.

امتیاز بنچمارک پردازنده A16 اپل آیفون ۱۴ پرو مکس

پردازنده‌ی A15 گوشی‌های سری آیفون ۱۳ و دو گوشی آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس در گیک‌بنچ توانسته به امتیاز تک هسته‌ای ۱٬۷۲۸ و امتیاز چند هسته‌ای ۴٬۷۹۰ دست پیدا کند. A15 در آیفون‌های نسل جدید هسته‌ی گرافیکی بیشتری دارد، اما این موضوع روی نتیجه‌ی نهایی گیک‌بنچ اثر نمی‌گذارد چون گیک‌بنچ عملکرد GPU را بررسی نمی‌کند.

امتیاز تک هسته‌ای ۱٬۸۸۷ تراشه‌ی A16 نشان می‌دهد تفاوت عملکرد تک هسته‌ای تراشه‌ی نسل جدید اپل با A15 حدوداً ۹٫۲ درصد است. این دو تراشه در بخش چند هسته‌ای نزدیک‌ به ۱۴ درصد تفاوت دارند. اپل در نسل جدید پردازنده‌ی موبایلی‌اش حداکثر فرکانس را از ۳٫۲۳ گیگاهرتز به ۳٫۴۶ گیگاهرتز افزایش داده است.

مقاله‌های مرتبط:

  • تراشه ۴ نانومتری A16 Bionic با بهبود اندک عملکرد و ارتقای چشم‌گیر بهره‌وری معرفی شد
  • بنچمارک‌های اولیه A16 از بهبود ۹ درصدی عملکرد تک هسته‌ای خبر می‌دهند

براساس آنچه در دیتابیس گیک‌بنچ دیده می‌شود، پرقدرت‌ترین تراشه‌ی حال حاضر گوشی‌های اندرویدی یعنی Snapdragon 8+ Gen 1 در بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای امتیاز به ترتیب ۱٬۳۲۳ و ۴٬۳۳۲ را به خود اختصاص می‌دهد. قدرت پردازنده‌ی A16 در بخش تک هسته‌ای نزدیک‌ به ۴۳ درصد و در بخش چند هسته‌ای نزدیک‌ به ۲۶ درصد بیشتر از Snapdragon 8+ Gen 1 است. A16 به شیوه‌ی نسبتاً مشابهی از پردازنده‌ی +MediaTek Dimensity 9000 نیز قدرت بیشتری دارد.

اپل در مراسم Far Out مدعی شد که پردازنده‌ی A16 به‌ میزان ۴۰ درصد قوی‌تر از رقبا است. اکنون برایمان واضح شده که این ادعای اپل به عملکرد تک هسته‌ای ارتباط داشته است. براساس گفته‌ی اپل پردازنده‌ی A16 از لیتوگرافی چهار نانومتری TSMC استفاده می‌کند و مصرف انرژی آن نسبت‌ به نسل قبل کمتر شده است.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا