zoomit

بزرگ‌ترین طوفان خورشیدی شناخته‌شده ۱۴ هزار سال پیش به زمین برخورد کرد

بزرگ‌ترین طوفان خورشیدی شناخته‌شده ۱۴ هزار سال پیش به زمین برخورد کرد

بر اساس سوابق حفظ‌شده در تنه‌ی درختان آلپ، قدرتمندترین طوفان خورشیدی ممکن است حدود ۱۴٬۳۰۰ سال پیش به زمین برخورد کرده باشد. مشخص نیست وقوع مجدد چنین طوفانی امروزه چه مقدار خسارت به بار می‌آورد، اما از نظر تئوری شبکه‌های برق ممکن است برای ماه‌ها قطع و تمام ماهواره‌ها نابود شوند.

فیوزا میاکه از دانشگاه ناگویا در ژاپن در سال ۲۰۱۲ شواهدی از شراره‌های خورشیدی قدرتمند را در تنه‌ی درختان پیدا کرد. ذرات بارداری که همراه با پلاسمای مغناطیسی و پرتوهای گاما از خورشید منتشر می‌شوند، طوفان‌های خورشیدی را شکل می‌دهند. این شراره‌ها که قدمتشان به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد، احتمالاً باعث افزایش سطح کربن رادیواکتیو در درختان شده‌اند.

از آن زمان به بعد، حداقل ۹ طوفان خورشیدی به این شیوه کشف شدند و به افتخار فیوزا میاکه، نام رویداد میاکه برای آن‌ها انتخاب شد.

اکنون، تیم هیتون از دانشگاه لیدز انگلستان و همکاران او به شواهدی از بزرگ‌ترین طوفان خورشیدی تاکنون رسیده‌اند که تقریباً دو برابر بزرگ‌تر از رویداد میاکه‌ی است. پژوهشگران این شواهد را از تنه‌ی درختان در کوه‌های آلپ جنوبی فرانسه کشف کردند. هیتون درباره‌ی این کشف می‌گوید:

هیتون و گروهش به بررسی ۱۴۰ تنه‌ی درخت متفاوت در کرانه رود دورانس در پروانس پرداختند. با فرسایش سواحل رودخانه، درخت‌ها درمعرض دید قرار گرفتند و پژوهشگرها توانستند سطوح افزایش‌یافته‌ی کربن ۱۴ را جست‌وجو کنند. کربن ۱۴ نوعی از کربن است که دو نوترون بیشتر از مقدار نرمال دارد و با برخورد ذرات پرانرژی به جو زمین به وجود می‌آید.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا