zoomit

بررسی اولیه iFixit از شباهت کامل مک‌بوک پرو M2 با نسل گذشته خبر می‌دهد

بررسی اولیه iFixit از شباهت کامل مک‌بوک پرو M2 با نسل گذشته خبر می‌دهد

اپل در رویداد WWDC ۲۰۲۲ از مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی جدید با تراشه M2 رونمایی کرد و این محصول از هفته‌ی گذشته به‌بازار عرضه شد. iFixit که یکی از شرکت‌های معروف در حوزه‌ی تعمیرات مستقل است، نگاهی به اجزای داخلی این محصول انداخته تا ببینیم چه تفاوت‌هایی با مدل ۲۰۲۰ دارد. اگر بخواهیم خیلی خلاصه به‌ نتیجه برسیم باید اشاره کنیم که تقریباً همه‌ی اجزای مک‌بوک پرو M2 به‌جز تراشه‌ی آن، شبیه نسل قبلی این محصول است.

جای تعجب نیست که اپل از بدنه‌ی ۱۳ اینچی مک‌بوک پرو M1 برای ساخت نسل جدید این محصول استفاده کرده است. بااین‌حال، iFixit متوجه شد که حتی پوشش پایین لپ‌تاپ جدید اپل با نسخه‌ی ۲۰۲۰ آن یکسان است. درواقع هردو لپ‌تاپ مورد اشاره از شماره‌ی A2338 و همچنین شناسه‌ی FCC مشابه بهره می‌برند که این موضوع تأیید می‌کند اپل حتی زحمت به‌روزرسانی برچسب‌ها به‌خود نداده و از همان شناسه مدل‌ قبلی استفاده می‌کند.

مقایسه شماره مدل مک بوک پرو M2 و M1

کانال یوتیوب معروف MKBHD در بررسی خود از مک‌بوک پرو M2 نشان داد که حتی جعبه‌ی این دستگاه دقیقاً به مدل قبلی شباهت دارد زیرا اپل فقط برچسب جدیدی با مشخصات فنی به‌روز‌شده را روی نمونه‌ی قبلی قرار داده است.

همان‌طور که ۹to5Mac اشاره می‌کند، پیچ‌های قاب پشتی مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی جدید نیز مثل سایر اجزای داخلی آن، مشابه مدل ۲۰۲۰ است. اپل برخی از تراشه‌ها را در این لپ‌تاپ جدید تغییر داده اما حتی محل قرارگیری آن‌ها روی برد، شبیه مک‌بوک پرو M1 است. بنا بر دلایلی، زاویه‌ی قرارگیری هیت‌سینک مک‌بوک پرو M2 کمی تغییر کرده که البته به‌نظر نمی‌رسد این موضوع تأثیری بر نحوه‌ی عملکرد این قطعه داشته باشد.

تماشا در آپارات

جداکردن بُرد اصلی مک‌بوک پرو M2 کار خیلی سختی نیست، اما درصورتی که از ابزار مناسب استفاده نکنید، احتمال آسیب‌زدن به آن وجود دارد. iFixit موفق شده برد این لپ‌تاپ را در شاسی مک‌بوک پرو M1 قرار دهد و اگرچه لپ‌تاپ دراین حالت روشن می‌شود، اما قادر به تشخیص صفحه‌کلید و ترک‌پد نیست. یوتیوبر دیگری به‌نام Luke Miani نیز سعی کرد تراشه را بین مک‌بوک پرو M2 و M1 جابه‌جا کند، اما با این کار، لپ‌تاپ روشن نشد.

iFixit همچنین تغییر SSD را در مدل پایه‌ی مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی تأیید کرد زیرا نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی این لپ‌تاپ اکنون از تراشه‌ی NAND بهره می‌برد که این مورد باعث می‌شود سرعت انتقال داده‌ها در مقایسه با مدل ۲۵۶ گیگابایتی مک‌بوک پرو M1 کاهش یابد.

تعمیر‌پذیری مک‌بوک پرو M2

متأسفانه به‌نظر می‌رسد اپل تلاش کرده تا تعمیر نسل جدید مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی را دشوارتر کند. طبق گفته‌ی iFixit، شماره سریال ترک‌پد در لپ‌تاپ جدید به سیستم-روی-چیپ (SoC) آن متکی است و این یعنی نمی‌توانید بدون تعویض کل بُرد، این قطعه را جایگزین کنید.

مقایسه قطعات مک بوک پرو M2 و M1

مقاله‌ی مرتبط:

  • نسل بعدی Magic Keyboard، تجربه‌ای نزدیک‌تر به لپ‌تاپ به دارندگان آیپد ارائه خواهد داد
  • یک شرکت گمنام در تگزاس اپل را به نقض پتنت متهم کرد

خبر خوب این است که مک‌بوک پرو M2 احتمالاً به برنامه‌ی Self Repair اپل اضافه خواهد شد تا مشتریان بتوانند قطعات اصلی این لپ‌تاپ را خودشان خریداری و جایگزین کنند.

البته، ازآنجاکه مک‌بوک پرو M2 یک دستگاه پرچم‌دار نیست، تعجبی ندارد که اپل از بیشتر قطعات نسل قبلی این محصول، دوباره استفاده کند؛ به‌خصوص که شرکت‌های فناوری همچنان با مشکل کمبود جهانی تراشه‌ها دست‌وپنجه نرم‌ می‌کنند. بااین‌حال، مک‌بوک ایر جدید M2 در این مرحله، گزینه‌ی بهتری به‌نظر می‌رسد زیرا از طراحی کاملاً جدید بهره می‌برد و حاشیه‌های صفحه‌نمایش آن نیز بسیار کم است. این دستگاه همچنین از اتصال MagSafe پشتیبانی می‌کند.

البته مک‌بوک ایر M2 جدید هنوز برای پیش‌خرید دردسترس قرار نگرفته است ولی از ماه جولای در فروشگاه‌ها عرضه خواهد شد. قیمت این محصول از ۱۲۹۹ دلار شروع می‌شود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا