zoomit

برای برخی گرافیک‌های RTX 4090 منبع تغذیه‌ای ۱۲۰۰ واتی توصیه شده است

برای برخی گرافیک‌های RTX 4090 منبع تغذیه‌ای ۱۲۰۰ واتی توصیه شده است

گرافیک‌های GeForce RTX 4090 پرچم‌دار جدید انویدیا هستند که مبتنی‌بر جدیدترین معماری این شرکت، یعنی Ada Lovelace توسعه داده شده‌اند. این گرافیک به ۱۶٬۳۸۴ هسته‌ی CUDA و ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6X مجهز است و فرکانس پایه‌ای برابر با ۲٫۲۳ گیگاهرتز و فرکانس بوستی برابر با ۲٫۵۲ گیگاهرتز دارد. RTX 4090 تا این لحظه در زمینه‌ی پردازش‌های گرافیکی بسیار قدرتمند ظاهر شده و دو تا چهار برابر قدرت پردازشی بیشتری نسبت‌ به RTX 3090 Ti (بهترین گرافیک نسل قبل) ارائه داده است.

با توجه به آنچه گفته شد، منطقی است که گرافیک پرچم‌دار انویدیا برق زیادی مصرف کند و به سخت‌افزاری قوی برای منبع تغذیه‌، نیاز داشته باشد. اما حالا به گزارش Tomshardware، بسیاری از شرکای انویدیا که از گرافیک‌های این شرکت در محصولاتشان استفاده می‌کنند، استفاده از منبع تغذیه‌هایی با ظرفیت‌های بسیار متفاوتی را برای RTX 4090 توصیه کرده‌اند.

درحالی‌که برخی از شرکای انویدیا، منبع تغذیه‌ی استاندارد ۸۵۰ واتی را توصیه کرده‌اند، تعداد کمی از آن‌ها، ۱۰۰۰ وات را به‌عنوان ظرفیت منبع تغذیه‌ توصیه‌شده ذکر می‌کنند و تعداد کمی هم به ۱۲۰۰ وات اشاره کرده‌اند. در جدول زیر منبع تغذیه‌ی توصیه شده توسط برخی از این شرکا را مشاهده می‌کنید:

گرافیک برق مصرفی پایه حداقل ظرفیت منبع تغذیه
Asus RTX 4090 ROG Strix OC مشخص نیست ۱۰۰۰ وات
Aorus RTX 4090 Master مشخص نیست ۱۰۰۰ وات
MSI RTX 4090 Suprim X, Suprim Liquid X مشخص نیست ۸۵۰ وات
PNY RTX 4090 Verto Epic-X ۴۵۰ وات ۸۵۰ وات
Zotac RTX 4090 AMP Extreme, Trinity ۴۵۰ وات ۱۰۰۰ وات
Galax RTX 4090 SG, ST مشخص نیست ۸۵۰ وات
All Colorful RTX 4090 Models مشخص نیست مشخص نیست
Inno3D RTX 4090 X3 OC iChill Black مشخص نیست ۸۵۰ وات
Palit RTX 4090 GameRock OC ۴۵۰ وات ۱۲۰۰ وات
Gainward RTX 4090 Phantom GS مشخص نیست مشخص نیست

ایسوس برای کارت گرافیک مدل ROG Strix خود، منبع‌تغذیه‌ای ۱۰۰۰ واتی (۱۵۰ وات بالاتر از ادعای انویدیا) را توصیه می‌کند؛ البته این منبع تغذیه با فرض اورکلاک کردن پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی توسط کاربر ذکر شده است. علاوه بر کارت گرافیک ایسوس، منبع تغذیه‌ای که برای کارت‌های گرافیک Aorus Master Gigabyte و Zotac RTX 4090 AMP Extreme, Trinity توصیه شده، هم همان ۱۰۰۰ وات است.

در مورد کارت‌های گرافیک‌ MSI، PNY، Galax و Inno3D که به RTX 4090 مجهز هستند، همان منبع تغذیه‌ی ۸۵۰ واتی توصیه شده‌ی انویدیا، توسط شرکا کافی اعلام شده است. بااین‌حال Palit، شرکت سخت‌افزار تایوانی، اعلام کرده است که کاربران برای استفاده از کارت گرافیک RTX 4090 GameRock به منبع تغذیه‌ای با ۱۲۰۰ وات ظرفیت نیاز خواهند داشت؛ تا پیش از این برخی شرکت‌ها ظرفیت‌های نجومی مشابهی را برای برخی از کارت‌های گرافیک‌شان (‌مانند Quad-SLI GTX 980 Ti) توصیه کرده بودند، اما آن اعداد و ارقام به گرافیک‌هایی اشاره داشتند که به جای یک پردازنده‌‌ی گرافیکی از چهار پردازنده‌ی گرافیکی بهره می‌بردند.

Palit هنوز استدلالی برای توصیه‌ی منبع تغذیه‌ای ۱۲۰۰ واتی خود ارائه نکرده است، اما می‌توان دلایل مختلفی مانند استفاده‌ی هم‌زمان از پردازنده‌ای پرمصرف و اورکلاک شده (Core i9-12900K) را برای این ظرفیت در نظر گرفت. Gainward و Colorful هنوز ظرفیت منبع تغذیه‌ی مورد نیاز کارت‌های گرافیک خود را اعلام نکرده‌اند؛ جالب است بدانید که Palit شرکت مادر Gainward (و Galax، KFA2، و برخی دیگر) است.

توان مصرفی واقعی RTX 4090 چقدر است؟

از یک سو طیف گسترده‌ی ظرفیت‌های توصیه شده می‌تواند برای مصرف‌کنندگان گیج‌کننده باشد و از سوی دیگر احتمال دارد استفاده از منبع تغذیه‌‌ی نامناسب مشکلاتی ایجاد کند و در بدترین سناریو حتی ممکن است به خرابی سیستم منجر شود. شرکت‌های مختلف برای جلوگیری از این مشکلات ترجیح می‌دهند که منبع تغذیه‌‌ای با ظرفیت بالا، مانند ۱۵۵۰ واتی را توصیه کنند. اما این گرافیک‌ها واقعاً به چه ظرفیتی نیاز دارند؟

بیشتر گرافیک‌های مجهز به RTX 4090 در جدول بالا، در عین حال که باید مطابق با دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌ی انرژی و حرارتی انویدیا و در همان محدوده عمل کنند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا حد ممکن به هسته‌ی گرافیکی RTX 4090 فشار وارد کرده و بتوانند عملکردی فراتر از مشخصات پیش‌فرض تولید‌کننده‌ نیز ارائه دهند. دستیابی به این هدف، تنها با استفاده از منابع تغذیه‌‌ای با توان بالا، خنک‌کننده‌های بسیار بزرگ و تغییر محدودیت‌ها ممکن است، درنتیجه‌ی این فعالیت‌ها، میزان برق مصرفی گرافیک‌ها باید افزایش پیدا کند و پردازنده‌ای گرافیکی که مصرف پایه‌ی آن تنها ۴۵۰ وات ذکر شده (RTX 4090)، ممکن است ۵۰۰ وات یا بیشتر برق مصرف کند.

گرافیک RTX 4090

خوشبختانه، تقریباً تمام شرکای انویدیا به عرضه‌ی منابع تغذیه‌ای مناسب برای عملکرد نرمال RTX 4090 پایبند هستند و تنها یک شرکت، منبع تغذیه‌ی ۸۵۰ واتی را توصیه می‌کند؛ بااین‌حال منبع تغذیه و ظرفیت آن، تمام ماجرا نیست.

مقاله‌ی مرتبط:

  • غوغای پرچم‌دار انویدیا؛ RTX 4090 به‌لطف DLSS 3 در بررسی‌های اولیه درخشان ظاهر شد

مقدار وات‌ توصیه شده برای منبع تغذیه برای تمام مصرف‌کنندگان مناسب نیست و این مقدار تا حد زیادی به میزان استفاده‌ی کاربر و ترکیب‌بندی سیستم او بستگی دارد. برخی ممکن است از پردازنده‌ای قدرتمند مانند Core i9-12900K اورکلاک‌شده تا ۵٫۵ گیگاهرتز استفاده کنند که در اوج مصرف خود بیش از ۳۰۰ وات برق مصرف کرده و برخی دیگر ممکن است از پردازنده‌ی کم‌مصرفی مانند Ryzen 7 5800X3D استفاده کنند که حتی در گیمینگ هم کمتر از ۱۰۰ وات برق مصرف می‌کند.

همچنین برخی شرکا ممکن است مقدار واتی بسیار بیشتر از میزان نیاز واقعی کارت گرافیک اعلام کنند؛ برای مثال یک کارت گرافیک با مصرف پایه‌ی ۴۵۰ وات در ترکیب با پردازنده‌‌ای قدرتمند به‌راحتی می‌تواند ۷۵۰ وات مصرف کند و شاید دلیل توصیه‌ی منبع تغذیه‌ی ۸۵۰ واتی انویدیا نیز همین باشد، بااین‌حال، تمام منابع تغذیه ۸۵۰ واتی یکسان تولید نمی‌شوند و پیشنهاد منبع تغذیه‌ای ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ واتی منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

منبع تغذیه ATX

در این میان، ATX منبع تغذیه‌ی کاملاً جدیدی به نام ATX 3.0 را معرفی کرده است که به‌طور خاص با در نظر گرفتن پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی، مانند سری RTX 40، طراحی شده‌ است. این منبع تغذیه می‌تواند برق مورد نیاز پردازنده‌های گرافیکی فوق‌العاده قدرتمند را تأمین کرده و با بهره‌مندی از استانداردهای جدید، نوسانات شدید برق را نیز مدیریت کند. ATX 3.0 به کانکتور جدید ۱۲VHWPR مجهز است که می‌تواند تا ۶۰۰ وات را ازطریق کابل ارائه دهد و نیاز به آداپتورها چند شاخه را از بین ببرد.

در کل اگر قصد خرید کارت گرافیکی با پردزانده‌ی گرافیکی RTX 4090 را دارید، در نظر داشته باشید که به منبع تغذیه‌ای قدرتمند نیاز خواهید داشت. هرچند برای فردی که ۱۶۰۰ دلار برای کارت گرافیک پرداخت می‌کند، منبع تغذیه‌ای ۲۰۰-۳۰۰ دلاری آنچنان گران به نظر نمی‌رسد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا