zoomit

با ۱۲ قابلیت فوق‌العاده اندروید ۱۲‌ آشنا شوید

اگرچه نسخه نهایی اندروید ۱۲ از هفته‌ها قبل دردسترس توسعه‌دهندگان بود، گوگل نسخه عمومی آن را سه‌شنبه همراه با رونمایی گوشی‌های پیکسل منتشر کرد. جدیدترین نسخه سیستم‌عامل اندروید با قابلیت‌های جدید و بهبودی‌های مختلفی همراه است که بسیاری از کاربرانی اندرویدی را برای دریافت این به‌روزرسانی هیجان زده کرده است.

بیش از سه‌میلیارد دستگاه در سراسر دنیا مبتنی‌بر سیستم‌عامل اندروید گوگل هستند و گوشی‌های پرچم‌دار و اقتصادی سامسونگ، موتورولا، سونی، ال‌جی، وان پلاس، شیائومی و طبیعتا سری پیکسل گوگل، همه از این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند. به‌روزرسانی اندروید ۱۲ بیشتر در حد قدمی روبه‌جلو است تا جهشی بزرگ؛ اما همین بهبودهای کوچک تفاوت معناداری در تجربه کاربری ایجاد کرده‌اند. پیش از پرداختن به این قابلیت‌ها، اجازه دهید ابتدا درباره نحوه نصب این به‌روزرسانی در گوشی‌های سازگار صحبت کنیم.

نحوه دانلود اندروید ۱۲

پیکسل ۶

خبر بد اینکه در‌حال‌حاضر تمام کاربران گوشی‌های اندرویدی نمی‌توانند اندروید ۱۲ را دانلود کنند؛ زیرا ماه‌ها طول خواهد کشید تا اکثر سازندگان گوشی‌های هوشمند به‌روزرسانی‌های بزرگ اندروید را با اکوسیستم خود هماهنگ کنند و دردسترس کاربران قرار دهند. باوجوداین، اگر پیکسل ۳ یا گوشی‌های جدیدتر از آن را دارید، هم‌اکنون به آخرین نسخه از اندروید می‌توانید کوچ کنید. اندروید ۱۲ به‌زودی برای دستگاه‌های Android One هم دردسترس قرار خواهد گرفت و طبق وعده گوگل، گوشی‌های گلکسی سامسونگ، وان پلاس، اوپو، ریلمی، تکنو، شیائومی و ویوو نیز اواخر سال جاری این به‌روزرسانی را دریافت خواهند کرد.

پیش از هر به‌روزرسانی، بهتر است با رفتن به مسیر Settings > System > Backup > Back up now، ابتدا از محتویات گوشی خود نسخه بکاپ تهیه کنید. سپس، برای اینکه بفهمید آیا گوشی پیکسلی شما می‌تواند اندروید ۱۲ را دریافت کند یا خیر، به مسیر Settings > System بروید و روی Advanced > System Update ضربه بزنید تا دستگاه به‌طور خودکار شروع به جست‌وجو برای دریافت به‌روزرسانی بکند. این نکته را نیز مدنظر بگیرید که به‌روزرسانی مذکور در روزهای آینده دردسترس قرار خواهد گرفت؛ پس حتی گوشی‌های واجدشرایط هم ممکن است مدتی در فهرست انتظار قرار بگیرند.

اگر گوشی اندرویدی شما ساخت شرکتی غیر از گوگل است، با مراجعه به وب‌سایت یا فروم یا پروفایل آن شرکت در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید تاریخ انتشار اندروید ۱۲ برای گوشی خود را مشاهده کنید. اکثر گوشی‌های اندرویدی بالارده حداقل تا دو سال به‌روزرسانی دریافت خواهند کرد و این زمان برای گوشی سامسونگ اس ۱۰ و جدیدتر تا چهار سال و برای گوشی‌های تازه‌معرفی‌شده گوگل، یعنی سری پیکسل ۶، تنها سه سال اعلام شده است. در‌نتیجه، اگر گوشی خود را اواخر ۲۰۱۹ یا جدیدتر از آن خریده‌اید، به‌زودی اندروید ۱۲ در‌دسترستان قرار خواهد گرفت.

بهترین قابلیت‌های اندروید ۱۲

نسخه بتای اندروید ۱۲ مدتی است که دردسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفته است و فهرست زیر، ۱۲ قابلیت مهم این سیستم‌عامل جدید را معرفی خواهد کرد. البته اندروید ۱۲ قابلیت‌ها و بهبودهای ریز‌و‌درشت بسیاری را شامل می‌شود که آن‌ها را در وب‌سایت توسعه‌دهندگان گوگل یا وب‌سایت اندروید ۱۲ می‌توانید کامل مطالعه کنید.

۱. ظاهر جدید

اولین چیزی که در اندروید ۱۲ توجه شما را جلب خواهد کرد، ظاهر جدید آن است. گوگل زبان طراحی اندروید را با جلوه بصری تازه‌ای تغییر داده که از گزینه‌های سفارشی‌سازی عمیقی شکل گرفته است. زبان طراحی Material You‌ بر شخصی‌سازی متمرکز است و به‌طور خودکار می‌تواند پالت رنگی را از روی تصویر پس‌زمینه انتخابی کاربر ایجاد و در سراسر سیستم‌عامل اعمال کند؛ از لاک‌اسکرین گرفته تا آیکون اپلیکیشن‌ها، صفحه اعلان‌ها و کنترل حجم صدا و حتی ویجت‌ها.

این رنگ‌های شخصی‌سازی‌شده حتی در خود اپلیکیشن‌ها نیز خودنمایی می‌کنند؛ اگرچه این قابلیت در‌حال‌حاضر فقط با اپلیکیشن‌های گوگل سازگار است. Material You ابتدا تنها برای گوشی‌های پیکسل دردسترس خواهد بود؛ اما تا سال آینده به اکوسیستم گسترده‌تر اندروید راه پیدا خواهد کرد. همچنین، طراحی جدید اندروید دکمه‌های بزرگ‌تری برای تنظیمات سریع و متن پررنگ‌تر و فونت بزرگ‌تر در سراسر سیستم‌عامل را دربر می‌گیرد.

انیمیشن‌ها و ترنزیشن‌های رابط کاربری جدید نیز در عین روان و جذاب بودن، از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر هستند. با‌‌توجه‌‌‌به تغییراتی که براساس شرایط و داده‌های ورودی شکل می‌گیرد، رابط کاربری از هر زمان دیگری با محیط سیستم‌عامل سازگارتر است. به‌عنوان مثال، ویجت جدید ساعت زمان را به‌وضوح و کامل نشان می‌دهد؛ اما هنگام دریافت اعلان جدید، اندازه آن روی لاک‌اسکرین کوچک‌تر می‌شود تا کاربر راحت‌تر بتواند اعلان‌های جدید را مشاهده کند. حالا که صحبت از ویجت‌ها است، تا چند روز دیگر منتظر ده‌ها ویجت جدید گوگل باشید که قرار است به اندروید ۱۲ اضافه شود.

۲. تنظیمات سریع بهتر

هنگامی که صفحه اعلان‌ها را در اندروید ۱۲ پایین می‌کشید، متوجه خواهید شد که آیکون‌های تنظیمات سریع در قسمت بالای این صفحه تغییر کرده‌اند. آیکون‌های دایره‌ای قدیمی حالا جای خود را به مستطیل‌هایی با گوشه‌های گِرد داده‌اند که اطلاعات بیشتری نمایش می‌دهند و ضربه‌زدن روی آن‌ها راحت‌تر انجام می‌شود. علاوه‌بر‌این، این آیکون‌ها با رنگ‌بندی انتخابی شما هماهنگ خواهند شد و می‌توانید انتخاب کنید کدام دکمه‌ها را و به چه ترتیبی مشاهده کنید. گزینه‌هایی نیز برای گوگل پی و هوم اضافه شده است تا دسترسی سریع کاربر به عملیات پرداخت یا کنترل لوازم خانگی هوشمند فراهم شود. همچون گذشته، امکان روشن و خاموش کردن تنظیمات با ضربه‌زدن یا نگه‌داشتن انگشت برای رفتن به صفحه مربوطه وجود دارد.

شاید از ادغام دکمه‌های وای‌فای و اینترنت موبایلخوشحال نباشید که فرایند خاموش و روشن کردن آن‌ها را دومرحله‌ای کرده است. برای این کار، در اندروید ۱۲ باید یک بار روی آیکون ضربه بزنید و بعد تاگل کنار شبکه وای‌فای یا نام اپراتور را لمس کنید تا بتوانید یکی از این دو مورد را خاموش کنید.

۳. داشبورد حریم خصوصی

حریم خصوصی موضوع مهمی در اندروید ۱۲ محسوب می‌شود یا حداقل گوگل در تلاش است آن را در اولویت قرار دهد. این اهمیت خود را در داشبورد جدید طراحی‌شده برای حریم خصوصی نشان می‌دهد. حالا می‌توانید تمام تنظیمات مربوط به اجازه دسترسی را در یک صفحه مشاهده کنید. به‌عنوان نمونه، کدام اپلیکیشن‌ها به چه داده‌هایی دسترسی دارند و این دسترسی چند بار در ۲۴ ساعت گذشته اتفاق افتاده است. اضافه‌شدن یک تایم‌لاین کاربردی نیز شفافیت بیشتری به مجوزهای دسترسی آورده و کنترل مواد به‌اشتراک گذاشته‌شده و لغو دسترسی اپلیکیشن‌های خاص را آسان‌تر کرده است.

۴. کنترل میکروفون و دوربین

همراه داشتن دستگاهی که به میکروفون و دوربین مجهز است، همیشه تهدید بزرگی برای حریم خصوصی به‌حساب می‌آید؛ به‌همین‌دلیل نشانگری در سمت راست بالای نوار وضعیت به شما اطلاع می‌دهد که چه زمانی اپلیکیشن‌های نصب‌شده در گوشی شما در حال استفاده از هریک از این دو مورد هستند. گوگل گزینه‌ای نیز به تنظیمات سریع در صفحه اعلان‌ها اضافه کرده است که می‌توانید از آنجا دسترسی میکروفون یا دوربین را در سراسر سیستم‌عامل لغو کنید.

۵. کنترل بیشتر روی ردیابی موقعیت

تصور اینکه اپلیکیشن‌های شخص ثالث ممکن است مکان دقیق کاربر را ردیابی کنند و بعد با این داده چه کارهایی انجام بدهند، برای بسیاری از کاربران موضوعی به‌شدت نگران‌کننده است. برخی از اپلیکیشن‌ها مثل آب‌و‌هوا، برای ردیابی موقعیت کاربر دلایل موجهی دارند؛ اما برای این کار به داده‌های دقیق نیازی ندارند. به‌همین‌دلیل، گوگل گزینه جدیدی به ردیابی موقعیت اضافه کرده است که به کاربر امکان می‌دهد بین حالت «دقیق»‌ و «تقریبی»‌ انتخاب کند.

به‌لطف این قابلیت، اکنون می‌توانید بدون نیاز به ثبت گزارش دقیقی از تحرکات و رفت‌و‌آمدهای خود، همچنان داده‌های محلی ازجمله پیش‌بینی آب‌وهوا دریافت کنید. به همین شکل، گوگل مجوزهای دسترسی بلوتوث را نیز به‌روز کرده است تا دستگاه‌هایی که به گوشی متصل می‌کنید (نظیر هدفون یا ساعت‌های هوشمند)، دیگر به دسترسی به داده‌های مکانی شما نیازی نداشته باشند.

۶. نوتیفیکشن‌های بهتر

اعلان‌ها در اندروید ۱۲ ظاهری تمیزتر و مرتب‌تر دارند و ترنزیشن آن‌ها عالی انجام می‌شود. هنوز می‌توان این اعلان‌‎ها را به‌شکل باز شده مشاهده کرد؛ اما حالا محتوای آن‌ها غنی‌تر شده و با ضربه‌زدن روی‌ آن‌ها، می‌توانید دسترسی مستقیم و سریع‌تری به اپلیکیشن مرتبط داشته باشید. علاوه‌بر‌این، درخواست احراز هویت کاربر به توسعه‌دهندگان آزادی بیشتری برای محافظت از اعلان‌های نمایش‌داده‌شده روی لاک‌اسکرین می‌دهد.

۷. اسکرین‌شات اسکرولی

اسکرین سات اسکرولی اندروید ۱۲

برخی از سازندگان گوشی نظیر سامسونگ و وان پلاس به کاربر امکان می‌دهند تا فراتر از آنچه در صفحه‌نمایش قابل‌مشاهده است، اسکرین‌شات بگیرند و برای ثبت تصویر صفحه کامل وب، به‌سمت پایین اسکرول کنند. حالا گرفتن اسکرین‌شات اسکرولی به خود اندروید اضافه شده است. مراحل اسکرین‌شات گرفتن مثل قبل انجام می‌شود، با این تفاوت که حالا دکمه Capture more اضافه شده است که با انتخاب آن می‌توانید از فضای بیشتری از آنچه در صفحه می‌بینید، اسکرین‌شات بگیرید. ابزارهای ویرایش و حاشیه‌نویسی روی اسکرین‌شات‌ها هم بهتر شده است و حالا امکان افزودن متن و ایموجی و استیکر به اسکرین‌شات وجود دارد.

۸. اشتراک‌گذاری آسان‌تر رمزعبور وای‌فای

اشتراک گذاری رمز وای فای در اندروید ۱۲

کاربران همین حالا هم می‌توانند به‌کمک کد QR، رمزعبور وای‌فای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، اما اندروید ۱۲ این کار را با اضافه‌کردن دکمه Nearby زیر کد QR‌ای که قابلیت Nearby Share اندروید را فعال می‌کند، از این هم آسان‌تر کرده است. با فشردن این دکمه، گوشی شما تمام دستگاه‌های اطراف را اسکن می‌کند و روی دستگاه دلخواه می‌توانید ضربه بزنید تا جزئیات وای‌فای خود را به‌طور بی‌سیم با آن به‌اشتراک بگذارید.

۹. جست‌وجوی درون‌دستگاهی

گوگل در اندروید ۱۲ قابلیت AppSearch را اضافه کرده است. این موتور جست‌وجو می‌توانند محتوای ایندکس‌شده درون اپلیکیشن‌ها و محتوای دیگر روی گوشی را مشابه گزینه اسپات‌لایت آیفون جست‌وجو کند. AppSearch حتی در حالت آفلاین هم کار می‌کند و در گوشی‌های پیکسل، به‌شکل نوار جست‌وجوی جداگانه‌ای در اپ دراور دردسترس است. این موتور جست‌وجو از تنظیماتی نظیر میان‌بر، تنظیمات، نکات مربوط به گوشی پیکسل و فهرست مخاطبان برخوردار است که می‌توان آن‌ها را از نتایج جست‌وجو حذف کرد.

۱۰. قابلیت کنترل گوشی با یک دست

حالت‌های کنترل یک‌دستی گوشی‌ها با بزرگ‌ترشدن صفحه‌نمایش آن‌ها به قابلیت کاربردی و مهمی تبدیل شده است که نمونه‌ای از آن را پیش‌تر در قابلیت Reachability آیفون دیدیم. اکنون این قابلیت به اندروید ۱۲ آمده است و می‌توانید آن را از مسیر Settings > System > One-Handed mode فعال کنید و بعد با سوایپ پایین در محیط هر اپلیکیشنی، بالای نمایشگر را پایین‌تر بکشید. بدین‌ترتیب، دسترسی به اعلان‌ها و آیکون‌ها با انگشت شصت و بدون نیاز به استفاده از دست دیگر ممکن می‌شود. برای خارج‌شدن از این حالت، از پایین صفحه به‌سمت بالا سوایپ کنید یا روی بخش بالای صفحه در بالای اپلیکیشن ضربه بزنید.

۱۱. تجربه گیمینگ بهتر

برخی از بهبودهای اندروید ۱۲ فقط مختص گیمرهای موبایل در نظر گرفته شده است. گوگل داشبورد بازی (Game Dashboard) را به گوشی‌های پیکسل اضافه کرده است که دسترسی سریع را به این تنظیمات ممکن می‌کند: حالت مزاحم نشوید (Do Not Disturb)، اسکرین‌شات گرفتن و ضبط ویدئو از صفحه‌نمایش، استریم زنده برای یوتیوب و تاگلی برای نمایش‌دادن فریم‌بر‌ثانیه هنگام بازی. سازندگان دیگر مدتی است که نسخه‌های مختلفی از این قابلیت را برای گوشی‌های خود فعال کرده بودند.

علاوه‌بر‌این، در اندروید ۱۲ می‌توانید قبل از دانلود کامل مشغول بازی شوید؛ قابلیتی که در‌‌حال‌‌حاضر در کنسول PS5 و ایکس باکس سری ایکس و اس وجود دارد. همچنین، گوگل به توسعه‌دهندگان اجازه داده است مواردی مثل مصرف باتری یا عملکرد را در اولویت قرار دهند تا کاربران در بخش تنظیمات بتوانند براساس نیاز خود، بین آن‌ها انتخاب کنند.

۱۲. قابلیت‌های جذاب دیگر

اندروید ۱۲

  • اکنون می‌توانید انگشت خود را روی دکمه پاور نگه دارید تا دستیار صوتی گوگل اسیستنت ظاهر شود. بسیاری از گوشی‌ها ازجمله پیکسل این قابلیت را دارند تا منو پاور و ری‌استارت را در صفحه اعلان‌ها مشاهده کنند. اگر این قابلیت را دوست ندارید، می‌توانید از مسیر Settings > System > Gestures > Press and hold power button، آن را غیرفعال کنید.
  • چرخش خودکار هوشمندتر و سریع‌تر شده است و حالا دوربین جلویی پیکسل ۴ و گوشی‌های جدیدتر گوگل نگاه سریعی به چهره شما می‌اندازند تا مشخص کنند چه وقت باید صفحه‌نمایش را بچرخانند. البته این فرایند به‌صورت محلی انجام می‌شود و تصاویر شما جایی فرستاده نمی‌شود؛ پس از بابت حریم خصوصی جای نگرانی نیست.
  • بازخورد هپتیک را حالا می‌توان به صدا متصل کرد تا موسیقی و فیلم‌ها تجربه غوطه‌وری (immersive) بیشتری ارائه دهند یا زنگ سفارشی گوشی ویبره را به‌موقع فعال کند یا حالت ویبره هنگام بازی (مثلا برای شبیه‌سازی رانندگی در مسیر ناهموار) فعال شود.
  • قابلیت ضربه سریع (Quick tap) که فقط برای گوشی‌های پیکسل عرضه شده است، به افراد این امکان را می‌دهد تا با دوبار ضربه‌زدن به پشت گوشی پیکسل خود، کارهای مختلفی ازجمله باز‌کردن صفحه اعلان‌ها یا اپلیکیشن، فراخوانی گوگل اسیستنت یا گرفتن اسکرین‌شات را انجام دهند. این قابلیت را می‌توانید از مسیر Settings > System > Gestures پیدا کنید.
  • در اندروید ۱۲، تقریبا ۴۰۰ ایموجی با طراحی‌های جدید عرضه شده‌اند.

***

شما کاربران نیوزلن برای کدام‌یک از قابلیت‌های جدید اندروید ۱۲ هیجان بیشتری دارید؟

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا