zoomit

اینتل پردازنده‌های Sapphire Rapids ،Meteor Lake و Ponte Vecchio را به نمایش گذاشت

اینتل پردازنده‌های Sapphire Rapids ،Meteor Lake و Ponte Vecchio را به نمایش گذاشت

اینتل چند روز پیش در جریان برگزاری رویداد سالانه‌ی Intel Vision تصویر شماری از پردازنده‌های جدیدش را که هنوز به بازار عرضه نشده‌اند منتشر کرد. محصولات جدید اینتل شامل پردازنده‌های سری Meteor Lake (مخصوص لپ‌تاپ و سیستم دسکتاپ برای عرضه در سال ۲۰۲۳)، پردازنده‌های سری Sapphire Rapids (مخصوص دیتاسنتر و ابرکامپیوتر) و تراشه‌های گرافیکی سری Ponte Vecchio (مخصوص پردازش‌های هوش مصنوعی و رایانش با قدرت بالا) است.

براساس آنچه Tom’s Hardware می‌نویسد اینتل برای نخستین بار پردازنده‌ی Sapphire Rapids را با حافظه‌ی HBM2E به نمایش گذاشته است.

میتیور لیک، سفایر رپیدز و پونته وکیو پردازنده‌هایی هستند که کاربری متفاوتی با هم دارند، اما یک ویژگی مشترک بین آن‌ها دیده می‌شود: تمامی این پردازنده‌ها به‌جای طراحی یکپارچه از طراحی مبتنی‌بر چند چیپلت استفاده می‌کنند. این نوع طراحی جدید در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و شاید تا پیش از پایان امسال (یا نهایتاً اوایل سال آینده‌ی میلادی) شاهد استفاده از آن در محصولات باشیم.

اینتل اواخر سال گذشته‌ی میلادی تراشه‌های آزمایشی سری Meteor Lake را به نمایش گذاشت. البته تراشه‌ای که در آن زمان نمایش داده شد ابعاد کوچکی داشت و برای لپ‌تاپ‌های کم‌مصرف و سیستم‌های تبدیل‌پذیر طراحی شده بود. در مراسم Vision اینتل تصویر مدل عادی Meteor Lake را که برای لپ‌تاپ‌های مین‌استریم تولید می‌شود منتشر کرده است. فعلاً مشخص نیست که پردازنده‌های کلاس دسکتاپ Meteor Lake از چه پکیجینگی استفاده می‌کنند.

پردازنده Intel Meteor Lake از نمای جلو

پاییز سال گذشته شاهد انتشار اولین تصویر از پردازنده‌های نسل چهارمی سری Xeon Scalable یعنی خانواده‌ی Sapphire Rapids با حافظه‌ی HBM2E بودیم. در آن زمان پردازنده‌ای را مشاهده کردیم که در آن هر چیپلت میزبان دو دسته حافظه‌ی HBM2E بود. در مراسم Vision 2022 نمونه‌ای Sapphire Rapids با HBM2E را مشاهده کردیم که این بار به ازای هر کانال تنها یک دسته حافظه داشت.

درحال‌حاضر نمی‌توانیم از برنامه‌های اینتل با قطعیت سخن بگوییم اما به‌نظر می‌رسد تیم آبی در حال تولید دو مدل از پردازنده‌ی Sapphire Rapids با حافظه‌ی آن‌برد HBM2E است که یکی از آن‌ها به ازای هر چیپلت یک دسته حافظه‌ی HBM2E دارد و دیگری در هر کاشی از یک دسته حافظه‌ی اضافی استفاده می‌کند.

فراموش نکنید Sapphire Rapids به دلیل طراحی‌اش می‌تواند در حالت‌های مختلف با حافظه‌ی HBM2E کار کند. بدین ترتیب منطقی است که اینتل برای اهداف مختلف دو مدل از تراشه‌ی Sapphire Rapids را به مشتریان ارائه دهد.

پردازنده Sapphire Rapids از نمای پشت

پردازنده‌ی Ponte Vecchio اینتل بدون شک مهم‌ترین تراشه‌ی اینتل برپایه‌ی طراحی چیپلت محسوب می‌شود و احتمالاً یکی از پرسرعت‌ترین تراشه‌های گرافیکی ساخته‌شده در تاریخ خواهد بود. اینتل سال گذشته گفت پردازنده‌ی Ponte Vecchio مجهز به ۴۷ کاشی پردازشی و تقریباً ۱۰۰ میلیارد ترانزیستور خواهد بود.

پردازنده گرافیکی Ponte Vecchio با کاشی های پردازشی

پردازنده‌ی Sapphire Rapids اینتل با حافظه‌ی HBM2E و همچنین پردازنده‌ی گرافیکی Ponte Vecchio در ابرکامپیوتر Aurora آزمایشگاه ملی آرگون استفاده خواهند شد. گفته می‌شود توان عملیاتی FP64 این ابرکامپیوتر به دو اگزافلاپس می‌رسد.

مقاله‌های مرتبط:

  • پردازنده پونته وکیو اینتل ۴۷ چیپلت و ۱۰۰ میلیارد ترانزیستور خواهد داشت
  • تراشه‌های Meteor Lake اینتل احتمالاً با لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC ساخته می‌شوند

اینتل از مدتی پیش عرضه‌ی آزمایشی Sapphire Rapids و Ponte Vecchio به مشتریان منتخب را آغاز کرده و به‌همین‌دلیل، نمایش آن‌ها در رویداد جدید چندان دور از انتظار نبود. تنها نکته‌ی عجیب این است که اینتل تصمیم گرفت قدرت آن‌ها را در عمل نشان ندهد.

یکی از مقامات آزمایشگاه ملی آرگون می‌گوید فرایند تولید ابرکامپیوتر Aurora آغاز شده است و هر بلید از آن مجهز به دو پردازنده‌ی مرکزی Sapphire Rapids و ۶ پردازنده‌ی گرافیکی Ponte Vecchi خواهد بود. ابرکامپیوتر Aurora در زمینی به مساحت ۹۲۹ مترمربع ساخته می‌شود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا