zoomit

اینتل در بنچمارک‌های رهگیری پرتو، گرافیک A770 را با RTX 3060 شاخ‌به‌شاخ کرد

اینتل در بنچمارک‌های رهگیری پرتو، گرافیک A770 را با RTX 3060 شاخ‌به‌شاخ کرد

بنچمارک‌های رسمی اینتل ادعا می‌کنند که کارت گرافیک کلاس دسکتاپ Arc A770 قرار است در بازار به‌عنوان رقیبی برای Nvidia GeForce RTX 3060 ظاهر شود. اینتل در بنچمارک‌هایی جدید تلاش کرده است توانایی‌های گرافیک دسکتاپی خود را در پردازش‌های مبتنی‌بر رهگیری پرتو (Ray Tracing) به رخ بکشد. براساس آمار رسمی اینتل، گرافیک A770 در رقابت با گرافیک محبوب RTX 3060 عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد.

به گزارش ویندوز سنترال، کارت گرافیک Intel Arc A770 مجهز به تراشه‌ای بر پایه‌ی لیتوگرافی ۶ نانومتری است. این کارت گرافیک ۳۲ هسته‌ی Xe دارد، از DirectX 12 Ultimate پشتیبانی می‌کند و احتمالاً می‌تواند بازی‌های مدرن پلتفرم پی‌سی را با نرخ فریم بالا اجرا کند.

افشاگران پیش‌بینی کرده بودند که A770 قدرت پردازشی مطلوبی داشته باشد، بااین‌حال تا پیش از انتشار بنچمارک‌های رسمی اینتل به داده‌های دقیقی برای قضاوت درباره‌ی قدرت A770 دسترسی نداشتیم.

اینتل می‌گوید در بنچمارک‌هایی که از Arc A770 و RTX 3060 ثبت کرده، قابلیت Ray Tracing فعال بوده و وضوح بازی‌ها روی ۱۰۸۰p تنظیم شده است. کارت گرافیک Arc A770 توانست در ۱۲ بازی از مجموع ۱۷ بازیِ بررسی‌شده شامل Resident Evil Village و Metro Exodus و Hitman 3 و Ghostwire Tokyo، عملکرد بهتری نسبت‌ به RTX 3060 نشان دهد. به‌لطف درایور جدید اینتل، عملکرد A770 در بازی Ghostwire Tokyo تا ۲۵ درصد بهتر بود.

بنچمارک گرافیک Arc A770 اینتل به هنگام اجرای بازی 1080p در برابر RTX 3060

در چند بازی، کارت گرافیک Arc A770 به شکل قابل‌توجهی ضعیف‌تر از RTX 3060 عمل کرد. برای نمونه کارت گرافیک اینتل به هنگام اجرای بازی Battlefield V به نرخ ۶۷ فریم‌برثانیه دست پیدا کرد، اما RTX 3060 توانست این بازی را با نرخ ۸۱ فریم‌برثانیه اجرا کند.

بنچمارک گرافیک Arc A770 اینتل به هنگام اجرای بازی 1440p

اینتل بنچمارک کارت گرافیک Arc A770 را به هنگام اجرای برخی از بازی‌ها با وضوح ۱۴۴۰p و قابلیت‌های Ray Tracing و XeSS نیز ثبت کرده است. البته این بنچمارک‌ها کارت گرافیک A770 را با RTX 3060 مقایسه نمی‌کنند.

فراموش نکنید بنجمارک‌های اینتل تحت شرایطی کنترل‌شده ثبت می‌شوند و برای نظردهی درباره‌ی قدرت پردازشی قطعات سخت‌افزاری نباید صرفاً به بنچمارک‌های رسمی اتکا کنید. باید منتظر عرضه‌ی A770 بمانیم تا ببینیم که کارت گرافیک رده‌بالای اینتل از نگاه کارشناسان معتبر حوزه‌ی فناوری چه جایگاهی در بازار پیدا می‌کند.

مقاله‌های مرتبط:

  • تأیید شد: گرافیک Arc A770 اینتل ۱۶ گیگابایت حافظه دارد
  • گرافیک پرچم‌دار Intel Arc A770 با فرکانس ۲٫۵ گیگاهرتز و توان ۱۹۰ وات به نمایش در آمد

اینتل فعلاً تنها یک مدل از کارت‌های گرافیک سری Arc را روانه‌ی بازار کرده است و آن مدل رقیب کارت‌های گرافیک پایین‌رده محسوب می‌شود. درحالی‌که پیش‌بینی می‌شد تیم آبی Arc A780 را به‌عنوان مدل پرچم‌دار عرضه کند، تولید این کارت گرافیک تکذیب شد تا Arc A770 قوی‌ترین مدل در خانواده‌ی گرافیک‌های دسکتاپی اینتل باشد.

اینتل تأیید کرده که A770 با ۱۶ گیگابایت حافظه تولید می‌شود. این کارت گرافیک کلاس دسکتاپ به فرکانس ۲٫۵ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند و توانش ۱۹۰ وات اعلام شده است. شایعه‌های تأییدنشده می‌گویند دو گرافیک Arc A770 و Arc A750 با قیمت ارزا‌ن‌تر از ۴۰۰ دلار روانه‌ی بازار می‌شوند. تیم آبی گفته است که گرافیک پرچم‌دارش به‌ازای قیمتش عملکردی بسیار مطلوب ارائه می‌دهد.

اینتل احتمالاً تا هفتم مهر امسال، گرافیک‌های دسکتاپی جدیدش را به تدریج عرضه می‌کند.

مشخصات فنی گرافیک‌های کلاس دسکتاپ سری Intel Arc Alchemist
مدل تراشه‌ی گرافیکی تعداد هسته‌های Xe ظرفیت حافظه باس حافظه وضعیت
Arc A770 ACM-G10 ۳۲ ۱۶ گیگابایت GDDR6 ۲۵۶ بیت تأیید عرضه
Arc A750 ACM-G10 ۲۴ ۸ گیگابایت GDDR6 ۲۵۶ بیت تأیید عرضه
Arc A580 ACM-G10 ۱۶ ۸ گیگابایت GDDR6 ۱۲۸ بیت دیده‌شده در یک درایور
Arc A380 ACM-G11 ۸ ۶ گیگابایت GDDR6 ۹۶ بیت عرضه‌شده
Arc A310 ACM-G11 ۴ ۴ گیگابایت GDDR6 ۶۴ بیت دیده‌شده در یک درایور

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا