zoomit

اینتل با لیتوگرافی ۱۸A پردازنده‌های موبایلی آرم را متحول می‌کند

اینتل با لیتوگرافی ۱۸A پردازنده‌های موبایلی آرم را متحول می‌کند

بر اساس گفته‌ی مینگ‌چی کو، تحلیلگر سرشناس، لیتوگرافی پیشرفته‌ی ۱۸A (معادل ۱٫۸ نانومتر یا ۱۸ آنگستروم) اینتل از همین‌حالا طرفدار پیدا کرده و آرم احتمالاً اولین مشتری این نود پردازشی خواهد بود. اینتل و آرم چند ماه پیش قرارداد تجاری امضا کردند و اینتل اخیراً تأیید کرده که یکی از سهام‌داران آرم است.

اینتل در قراردادی جدید متعهد شده است که تولید نسل بعد پردازنده‌های موبایلی آرم را برعهده بگیرد. تا پیش از ادعای مینگ‌چی کو، مشخص نبود که پردازنده‌های آرم با کدام لیتوگرافی اینتل ساخته می‌شوند. احتمالاً پردازنده‌های جدید اینتل به‌لطف لیتوگرافی پیشرفته‌ی ۱۸A، جایگاه کوالکام و مدیاتک را به‌ خطر می‌اندازند. این دو شرکت پردازنده‌هایشان را در کارخانه‌های TSMC می‌سازند.

مینگ‌چی کو می‌گوید اینتل و آرم پردازنده‌های جدید را با معماری ترکیبی تولید می‌کنند تا ضمن مدیریت هزینه‌، احتمال بروز نقص‌‌های جدی و گسترده را کمتر کنند. شراکت اینتل و آرم در نهایت به هر دو شرکت نفع می‌رساند.

گفته می‌شود اولین نسل از پردازنده‌های موبایلی مبتنی‌بر ۱۸A «چندان رقابتی نخواهد بود» چون دو شرکت اینتل و آرم فعلاً در حال آزمون و خطا هستند و به حجم تولید اهمیت زیادی می‌دهند.

لیتوگرافی ۱۸A اینتل از ترانزیستور RibbonFET استفاده می‌کند و به سیستم مدیریت انرژی جدیدی به نام PowerVia مجهز خواهد بود. این سیستم به‌لطف هوش مصنوعی، مصرف انرژی پردازنده را کاهش می‌دهد و باعث افزایش شارژدهی گوشی می‌شود. مشخص نیست قیمت CPU جدید تا چه حد روی قیمت گوشی تأثیر خواهد گذاشت.

مینگ‌چی کو می‌گوید لیتوگرافی ۱۸A باعث بهبود ۱۰ درصدی قدرت پردازنده‌ها می‌شود؛ مشخص نیست او در این ادعا ۱۸A را با کدام لیتوگرافی مقایسه کرده است. احتمالاً پردازنده‌های ۱۸A اینتل تا سال آینده از راه نمی‌رسند. قیمت پردازنده اینتل ۱۸A ممکن است بیشتر از نسل فعلی باشد.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا