zoomit

اینترنت کودکان و لیست سایت‌های مناسب رونمایی شد

اینترنت کودکان و لیست سایت‌های مناسب رونمایی شد

وزیر ارتباطات در چهارمین جلسه کارگروه راهبردی و تدوین الگوی عملیاتی و مقررات عمومی صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، از طرح اینترنت کودکان رونمایی کرد. سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی پیش از این در شورای عالی فضای مجازی کشور مصوب شده بود. به گزارش ایسنا در این کارگروه طرح اینترنت کودک معرفی شد و نظام‌نامه‌ی رده‌بندی سنی محتوا و خدمات ارائه شد.

آدرس اینترنتی ۴۵۶.ir به‌عنوان اینترنت کودک معرفی شده است. در این سایت امکان جست‌وجو در وب برای کودک در سه فضای «ذره‌بین»، «ویکی‌پدیا» و «عکس و ویدئو» تعریف شده است.

صفحه نخست سایت به غیر از فضای جست‌وجو در وب، مادران و پدران را برای کنترل دسترسی فرزندانشان هدایت کرده: «با استفاده از یکی از روش‌های زیر می‌توانید دسترسی فرزندان خود را به سایت‌های مختلف اینترنتی مدیریت کنید.» شماره‌گیری #۴۵۶*، دانلود اپلیکیشن اندرویدی مدیریت فرزندان ۴۵۶ و استفاده از سایت‌های اینترنتی رنگ‌بندی‌شده روش‌هایی است که به والدین پیشنهاد شده است.

سایت‌های مناسب برای کودکان در چهار دسته رنگ‌بندی شده که البته توضیحی درباره اینکه هر کدام از این رنگ‌بندی‌ها چه معنایی دارند در سایت ارائه نشده اما به نظر می‌رسد که سطح‌بندی به ترتیب سبز، سفید، زرد و نارنجی از کنترل بیشتر به کمتر باشد.

پیش از این در تیر ماه ۱۴۰۱ سخنگوی وزارت ارتباطات درباره‌ی لیست سایت‌های مناسب برای کودکان گفته بود اگر خانواده‌ها درخواستی برای دسترسی به سایت دیگری برای فرزندانشان داشتند می‌توانند درخواستشان را به صورت پیام به تیم محتوایی ارسال کنند. در این صورت پس از بررسی اگر درخواست مناسب همه‌ی خانواده‌ها باشد این سایت به لیست اضافه می‌شود و در غیر این صورت خود آن خانواده می‌توانند دسترسی را برای فرزند خود باز کنند.

طرح اینترنت کودکان در راستای سند حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی اجرا شده و هدف از آن جدا کردن دسترسی کودکان از دیگر گروه‌های سنی است. این طرح همچنین به‌عنوان یکی از مصادیق تخصصی کردن اینترنت در ایران یاد می‌شود.

سند حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی از سال ۱۳۹۸ در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته بود. مسئله‌ی امنیت فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان و حفاظت از آن‌ها در این فضا دغدغه‌ی بسیاری از فعالان کودک است اما رسانه‌ای شدن این سند نقدهایی را از سوی کارشناسان به‌دنبال داشت. برای مثال آن‌ها به نادیده گرفتن حفاظت از داده‌های کودکان و نشنیدن خواسته‌های جامعه مدنی فعال در این حوزه، در تدوین سند اشاره کرده بودند. همچنین مدیریت محتوا و دسترسی فرزندان در این سند برای افراد تا سن ۱۸ سالگی تعریف شده و در نهایت این سند خرداد ۱۴۰۰ در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد و تولید محتوای کنترل‌شده برای این گروه سنی، یکی از اهداف این سند است.

سایت‌هایی که با رونمایی اینترنت کودکان به خانواده‌ها معرفی شده‌اند نتیجه‌ی تلاش برای تولید محتوای مخصوص کودکان را نشان می‌دهند که در راستای یکی از اهداف محتوایی سند یعنی فراهم‌سازی فضای ویژه در چارچوب فرهنگ اسلامی-ایرانی تهیه شده‌اند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا