zoomit

اینترنت ملی در دسترس، پلتفرم‌های خارجی فیلتر

اینترنت ملی در دسترس، پلتفرم‌های خارجی فیلتر

خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، در اولین واکنش رسمی به مسئله قطعی اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از وضع محدودیت‌های موقت برای برخی پلتفرم‌های خارجی به دستور مراجع ذی‌صلاح خبر داد.

خوانساری در گفت‌وگو با شبکه خبر با تأکید بر این که اپلیکیشن‌های کاربردی و وبگاه‌های دارای دامنه IR دردسترس هستند، درباره وضعیت اینترنت بین‌الملل گفت:

خدمات بین‌الملل بدون مشکل دردسترس است، فقط روی برخی پلتفرم‌ها و سکوهای خارجی به دستور مراجع ذی‌صلاح به صورت موقت محدودیت‌هایی ایجاد شده است.

عصر دیروز (سی‌ام شهریور) ابتدا اینستاگرام با فیلترینگ مواجه شد و برای کاربران با IP ایران از دسترس خارج شد و از شب گذشته نیز پیام‌رسان واتساپ مسدود شده و حتی با VPN برای اکثر کاربران قابل دسترسی نیست. خبرگزاری فارس در خصوص اعمال فیلترینگ برای این دو پلتفرم خارجی و نامشخص بودن زمان رفع محدودیت نوشت:

با تصمیم شورای عالی امنیت کشور دسترسی به اینستاگرام و واتساپ محدود شد. هنوز معلوم نیست این تصمیم چه زمانی به طول خواهد انجامید اما اقدامات خلاف امنیت ملی در بستر این شبکه‌ها توسط ضد انقلاب و پاسخگو نبودن این پلتفرم‌ها یکی از دلایل این تصمیم است.»

البته محدودیت، اختلال و قطعی اینترنت تنها به فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی محدود نبوده و در آخرین ساعت‌های شب گذشته اینترنت همراه در اکثر شهرها و مناطق کشور قطع شده بود و اینترنت ثابت نیز با کندی و اختلالات فراوانی روبه‌رو شد. این اختلالات در برخی نقاط همچنان ادامه دارد و در مناطقی که اینترنت همراه وصل شده نیز کماکان کندی و اختلال مشاهده می‌شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین اعلام کرد که خدمات و امکانات لازم برای رفع نیازهای روزمره مردم ضروری هستند، دردسترس قرار دارند. به گفته او، استفاده از خدمات الکترونیکی، سایت‌های خرید و فروش، تاکسی‌های اینترنتی، خدمات مالی و بانکی، خدمات حوزه سلامت و… بدون مشکل دردسترس هستند.

خوانساری درباره نیازهای ارتباطی دولت نیز گفت: «برای رفع نیازهای ارتباطی مردم پیام‌رسان‌های داخلی و برنامه‌های و ابزارک‌های کاربردی داخلی همگی برقرار هستند و مشکل خاصی ندارند. خدمات دولت الکترونیک نیز ازطریق پنجره خدمات دولت به‌صورت روان در حال انجام است.»

علاوه بر اعمال فیلترینگ برای شبکه اجتماعی اینستاگرام و پیام‌رسان واتساپ، بسیاری از کاربران نیز گزارش کرده‌اند که با محدودیت در دسترسی به گوگل‌پلی مواجه شده‌اند و به نظر می‌رسد این فروشگاه رسمی اندروید نیز برای کاربران داخل ایران فیلتر شده است.

با ایجاد این تغییرات در وضعیت اینترنت کشور به نظر می‌رسد اینترنت بین‌الملل و پلتفرم‌های خارجی با مسدودیت و محدودیت مواجه شده و با وضعیت پایدار وب‌سایت‌ها، پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی کاربران فقط به اینترنت ملی دسترسی کامل دارند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا