zoomit

اپل قیمت آیفون ۱۴ را در اکثر بازارهای بین‌المللی افزایش داده است

اپل قیمت آیفون ۱۴ را در اکثر بازارهای بین‌المللی افزایش داده است

اپل به هنگام رونمایی گوشی‌های سری آیفون ۱۴ اعلام کرد این دستگاه‌ها با افزایش قیمت مواجه نشده‌اند، این در حالی است که اکثر افشاگران گفته بودند قیمت نسل جدید آیفون ۵۰ تا ۱۰۰ دلار افزایش می‌یابد. اپل واچ سری ۸ نیز با برخی بهبودها مواجه شده است، اما همچنان با همان قیمت زمان عرضه‌ی اپل واچ سری ۷ دردسترس قرار می‌گیرد.

آن‌‌طور که ورج می‌نویسد، اپل قیمت آیفون ۱۴ را افزایش نداده،‌ اما صرفاً در بازار آمریکا، چین و چند کشور انگشت‌شمار دیگر. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت این گوشی‌های جدید در بسیاری از بازارهای بین‌المللی نظیر بریتانیا، استرالیا، ژاپن، ایرلند و آلمان بالا رفته.

در برخی موارد، تهیه‌ی نسل جدید آیفون به شکل قابل توجهی پرهزینه‌تر از سال قبل است. برای مثال در بریتانیا (که قیمت آیفون SE نسل سوم هم افزایش یافته) گوشی آیفون ۱۴ استاندارد برچسب قیمت ۸۴۹ پوند را یدک می‌کشد، اما آیفون ۱۳ استاندارد در این کشور با قیمت ۷۷۹ پوند عرضه شده بود.

میزان افزایش قیمت اپل واچ کمتر است،‌ اما در هر صورت ساعت هوشمند نسل جدید اپل گران‌تر از نسل قبل شده. اپل واچ سری ۷ در بریتانیا با قیمت ۳۶۹ پوند عرضه شد، اما علاقه‌مندان به اپل واچ سری ۸ در این کشور باید باید ۴۱۹ پوند هزینه کنند.

در کشور ایرلند، قیمت مدل استاندارد آیفون ۱۴ از ۹۰۹ یورو به ۱٬۰۱۹ یورو افزایش یافته است. در همین کشور شاهد افزایش ۱۷۰ یورویی قیمت آیفون‌های پرو هستیم. این وضعیت برای فرانسه و ایتالیا (دو کشور دیگری که از یورو به‌عنوان ارز ملی استفاده می‌کنند) نیز برقرار است.

قیمت آیفون ۱۴ در بازار ایران وابستگی مستقیمی به قیمت در بازار چین و دبی دارد

اپل در نسل جدید گوشی‌های سری آیفون با مدل مینی خداحافظی کرده است و این یعنی کسانی که به‌دنبال تهیه‌ی آیفون‌های نسل جدید باشند، برای تهیه‌ی ارزان‌ترین مدل باید پول بیشتری پرداخت کنند. سال گذشته مدل مینی ۱۰۰ پوند یا یورو ارزان‌تر از مدل استاندارد بود، اما امسال مدل پلاس ۱۰۰ پوند یا یورو گران‌تر است. البته آیفون ۱۳ مینی همچنان ازطریق خرده‌فروشی‌های رسمی اپل فروخته می‌شود.

برخی از تحلیلگران می‌گویند افزایش قیمت آیفون نتیجه‌ی افزایش تورم است. تحلیلگران می‌گویند یکی از دلایل دیگری که به اپل برای بالا بردن قیمت آیفون انگیزه داده، قدرت دلار در بازارهای جهانی و افت ارزش سایر ارزها نسبت‌به دلار آمریکا است. در سال گذشته ارزش ارزهایی مثل پوند و یِن افت کرده است. به‌طور مشخص‌تر ین در ۱۲ ماه اخیر بالغ‌بر ۲۴ درصد از ارزش خود نسبت‌ به دلار را از دست داده است. پوند اکنون در ضعیف‌ترین وضعیت خود در دهه‌های اخیر به سر می‌برد.

بررسی سال‌های اخیر نشان می‌دهد در کشورهایی که ارزی قوی داشته‌اند نیز مشتریان در زمینه‌ی قیمت‌گذاری آیفون چندان منتفع نشده‌اند. برای نمونه در سال گذشته ارزش هر پوند به تقریباً ۱٫۴۰ دلار می‌رسید، اما قیمت آیفون در بریتانیا مشابه قیمت ۷۹۹ دلاری بود. در واقع ساکنان بریتانیایی هزینه‌ای معادل تقریباً ۱٬۱۲۰ دلار آمریکا برای تهیه‌ی آیفون پرداخت می‌کردند. این وضعیت در ایرلند نیز برقرار بود. در آن زمان هر یورو ۱٫۲۰ دلار ارزش داشت، اما آیفون ۱۲ با قیمت ۹۲۹ یورو فروخته می‌شد.

افزایش قیمت آیفون شامل تمامی بازارهای دنیا نمی‌شود. آیفون ۱۴، آیفون‌ ۱۴ پرو، آیفون ۱۴ پرو مکس و اپل واچ سری ۸ در چین با افزایش قیمت مواجه نشده‌اند. اکثر این دستگاه‌ها در هند گران‌تر از نسل قبل هستند، اما مدل استاندارد آیفون ۱۴ همچون مدل استاندارد آیفون ۱۳ با قیمت ۷۹٬۹۰۰ روپیه قابل‌خرید است.

یکی از تحلیلگران مؤسسه‌ی IDC می‌گوید اپل به‌خوبی از اهمیت بازار چین آگاه است و همین موضوع باعث شده قیمت آیفون را در آنجا افزایش ندهد. چین بازاری بسیار رقابتی است و شرکت‌هایی نظیر هواوی و شیائومی در بین چینی‌ها محبوبیت بالایی دارند.

مقاله‌های مرتبط:

  • آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس رونمایی شدند؛ دوربین ۴۸ مگاپیکسلی، ارتباط ماهواره‌ای و خداحافظی با ناچ
  • آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس با طراحی آشنا، پشتیبانی از ارتباط ماهواره‌ای و تراشه نسل قبل معرفی شدند

اکثر آیفون‌هایی که در ایران قابل‌خرید هستند،‌ از چین و دبی وارد می‌شوند. امسال احتمالاً هیچ‌یک از آیفون‌هایی که پارت‌نامبر آمریکا دارند در بازار کشور وارد نخواهند شد، چون آیفون ۱۴ در آمریکا صرفاً از سیم‌کارت الکترونیکی پشتیبانی می‌کند.

بررسی‌های newslan نشان می‌دهد قیمت اکثر مدل‌های آیفون ۱۴ در دبی نیز با هیچ تغییری مواجه نشده است. اپل همچنان مدل استاندارد را با قیمت ۳٬۳۹۹ درهم و مدل پرو مکس را با قیمت ۴٬۶۹۹ درهم می‌فروشد، اما ظاهراً قیمت آیفون ۱۴ پرو نسبت‌ به آیفون ۱۳ پرو ۱۰۰ درهم افزایش یافته و به ۴٬۲۹۹ درهم رسیده است.

البته عدم افزایش قیمت آیفون ۱۴ در بازارهای چین و دبی به معنی عدم افزایش قیمت این گوشی در ایران نیست. دلالان همواره نشان داده‌اند که معادلات را به هم می‌زنند. موارد دیگری نظیر هزینه‌های گمرک روی قیمت آیفون اثر می‌‌گذارد. به‌علاوه با در نظر گرفتن مصوبه‌های دولت، مشخص نیست که آیفون ۱۴ به صورت مرسوم در بازار ایران وارد می‌شود یا نه.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا