zoomit

اپل احتمالا مشکل لک نور در نمایشگر mini-LED مک‌‌بوک پرو را برطرف کرده است

مدل‌های جدید مک‌بوک پرو و آیپد پرو ۱۲٫۹ از نمایشگر LCD با نور پس‌زمینه مینی ال‌ای‌دی بهره می‌گیرند که در آن‌ها، چراغ بسیار کوچک LED در هزاران دیمر برای روشن‌کردن بخش‌های مختلف تصویر به‌کار رفته است. این مناطق تیره‌کننده موضعی به نواحی خاص صفحه‌نمایش اجازه می‌دهند تا در مواقعی که به آن‌ها نیازی نیست، کاملاً تاریک شوند و در نتیجه سیاهی عمق‌تری را به‌ارمغان بیاورند.

بر خلاف نمایشگرهای سنتی که تک‌تک پیکسل‌ها را کنترل می‌کنند، نمایشگرهای مینی ال‌ای‌دی به جای پیکسل‌های مجزا، مناطق مجزا را کنترل می‌کنند. بااین‌حال، شواهد نشان می‌دهد نمایشگر Mini-LED در برخی از سناریوها با پدیده لک نور (blooming) مواجه هستند. این پدیده هنگامی رخ می‌دهد که شدت روشنایی محتوا به‌حدی باشد که پیکسل‌های حسگر اشباع شوند. این اشباع معمولا به‌صورت منطقه‌ای سفید روی تصویر ظاهر می‌شود که متناسب با شدت منبع نور است. داده‌ها از پیکسل‌های حساس به نور روی حسگر تصویر به ثبت‌های شیفت رجیستر منتقل و سپس برای پردازش روشن می‌شوند. در مناطقی که مقدار زیادی نور (فوتون) روی پیکسل دریافت می‌شود، آن‌ها به پیکسل‌ها و رجیسترهای مجاور می‌ریزند که این نور را به بیرون منتقل می‌کنند و باعث ایجاد خطوط مشهود در تصویر می‌شوند.

خواندن کتاب با آیپد پرو ۲۰۲۱ M1

پدیده لک نور معمولا فقط هنگام مشاهده محتوای یا متن‌های سفید در پیش‌زمینه مشکی اتفاق می‌افتد. در حقیقت این یک مشکل رایج در اغلب نمایشگرهای مینی ال‌ای‌دی محسوب می‌شود و اپل نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که از این مشکل با خبر است و نمایشگر آیپد پرو را طوری طراحی کرده است که لک نور را به حداقل برساند. دراین‌میان، مک‌‌بوک‌های پرو جدید نیز به نمایشگر مشابه آیپد پرو مجهز شده‌اند که کیفیت کم‌نظیری را در سطح نوت‌بوک‌های حرفه‌ای نوید می‌دهد؛ اما بسیاری از افراد نگران این هستند که نمایشگر مذکور مانند آیپد پرو دچار پدیده یادشده شود؛ اما خوشبختانه با توجه به گزارش‌ها و بررسی‌های کاربران، به نظر نمی‌رسد که چنین باشد.

شواهد از آن حکایت دارند که غول دنیای فناوری این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرده است. البته گفته می‌شود که لگ نور همچنان وجود دارد؛ اما در برخی شرایط با پس‌زمینه مشکی مطلق و متن‌های سفید یا یک لوگوی سفید در تضاد با آن، به‌صورت بسیار جزئی قابل مشاهده است. ظاهرا برخی از کاربران در انجمن ردیت یا MacRumors همین دیدگاه را دارند و بیان می‌کنند که مشکل لک نور در مک‌بوک جدید بسیار کم‌تر از آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی است. یکی از کاربران دراین‌باره می‌گوید:

در مقایسه آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی، مک‌‌بوک پرو جدید نمایشگر بهتری دارد. لک نور بسیار کم‌تر، و رنگ‌ها غنی‌تر و بیشتر هستند. هر دو نمایشگرهای شگفت‌انگیزی هستند. وقتی برای اولین بار از آیپد استفاده کردم واقعا تحت تأثیر نمایشگر باکیفیت آن قرار گرفتم و زمانی که برای اولین بار از مک‌بوک پرو استفاده کردم کاملا متحیر شدم. به‌عنوان یک آزمایش، من یک محتوای HDR با رزولوشن ۴K را اجرا کردم و می‌توانم بگویم که حداکثر روشنایی، رنگ‌ها و واقع‌گرایی یکی از بهترین‌هایی است که روی هر نمایشگری دیده‌ام.

افزون‌براین، مایکل کوکیلکا که با نام DetroitBORG نیز شناخته می‌شود، در توییتر خاطرنشان کرده است که لک نور مک‌بوک پروهای جدید در مقایسه با آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی تقریبا «نامحسوس» است؛ بنابراین، به‌نظر می‌رسد که اپل کار خود را به‌درستی انجام داده و شاهد یکی از بهترین نمایشگرها بازار در مک‌بوک پرو جدید هستیم.

نمایشگر مذکور با حاشیه‌های اندک ۳٫۵ میلی‌متر در اطراف و قسمت بالایی، رزولوشن ۳,۰۲۴ در ۱,۹۶۴ را در مدل ۱۴ اینچی ارائه می‌دهد و درنهایت، روشنایی تمام‌صفحه‌ ۱۰۰۰ نیتی، بیشینه‌ی روشنایی ۱۶۰۰ نیت در محتوای HDR و نسبت کنتراست ۱٫۰۰۰٫۰۰۰:۱ را به‌ارمغان می‌آورد. نمایشگر مدل ۱۴ اینچی داری ۵٫۸ میلیون پیکسل و مدل ۱۶ اینچی ۷٫۷ میلیون پیکسل است‌ و همچنین هردو توانایی نمایش یک میلیارد رنگ را دارند. علاوه‌براین نمایشگر یادشده از قابلیت پروموشن نیز پشتیبانی می‌کند.

فناوری مذکو ابتدا در آیپد پرو ۲۰۱۷ و سپس مدل‌های پرو آیفون ۱۳ ارائه شد و اکنون به کامپیوترهای مک نیز راه یافته است. پروموشن نرخ نوسازی تصویر را به‌طور خودکار از ۲۴ تا ۱۲۰ هرتز تنظیم می‌کند که سبب می‌شود کاربر علاوه‌بر تجربه‌ای روان در هنگام پیمایش یا بازی کردن، شارژدهی مناسبی را نیز داشته باشد.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا