zoomit

انجمن واردکنندگان موبایل در واکنش به ممنوعیت احتمالی آیفون: در پس هر ممنوعیتی فساد و انحصار ایجاد می‌شود

انجمن واردکنندگان موبایل در واکنش به ممنوعیت احتمالی آیفون: در پس هر ممنوعیتی فساد و انحصار ایجاد می‌شود

انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با انتشار بیانیه‌ای موضع رسمی خود دربرابر اخبار مربوط به ممنوعیت واردات آیفون را اعلام کرد و از بازگشایی تالار دوم نیما برای واردات در روزهای آینده بازگشایی خبر داد. طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، تا امروز هیچ مشورتی با اعضای این انجمن مبنی بر طرح ممنوعیت آیفون انجام نشده است. همچنین، متن بیانیه در خصوص بازگشایی تالار دوم نیما نیز حاکی از آن است که با رفع مشکلات این تالار، گوشی‌های پرچم‌دار برندهای مختلف، که با مشکل تأمین ارز برای ترخیص روبه‌رو شده‌اند، به بازار باز خواهند گشت.

مخالفت انجمن با ممنوعیت واردات آیفون

انجمن واردکنندگان موبایل موضوع اعمال ممنوعیت برای ورود آیفون به کشور را موضوعی دانسته که از سال‌های گذشته مطرح شده و اهداف متفاوتی برای اعمال چنین محدودیت‌هایی وجود دارد. در این باره، در متن بیانیه چنین نوشته شده:

ذی‌نفعان دولتی همواره در حال تبیین راه‌حل‌هایی جایگزین برای این نوع طرح‌های پیشنهادی بوده و هستند. ما نیز به‌عنوان انجمنی تخصصی همواره آمادگی خود را برای همکاری و ارائه تجربیات در جهت یافتن روش‌های جایگزین به جای ممنوعیت به تصمیم‌گیران اعلام کرده‌ایم؛ اما تاکنون هیچ مشورت و گفت‌وگویی در خصوص طرح ممنوعیت آیفون با این انجمن صورت نگرفته است.

باوجوداین، این انجمن در ادامه متن با اشاره به پیامدهای منفی اعمال این طرح، نگرانی خود درباره اعمال هر نوع ممنوعیت در این حوزه را اعلام کرده و نوشته است:

نخست اینکه انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی به‌عنوان یک تشکل صنفی برآمده از خواسته‌ی بازرگانان و فعالان اقتصادی بر این باور است که در پس هر ممنوعیتی فساد و انحصار ایجاد خواهد شد و تنها راه جلوگیری از ورود به این ورطه توسعه اقتصاد آزاد است.

پیامدهای منفی اعمال ممنوعیت

این بیانیه به لطمات جبران‌ناپذیر چنین طرحی به ۵ هزار واحد صنفی، که تنها در زمینه عرضه و خدمات محصولات آیفون فعالیت می‌کنند، نیز اشاره کرده است. طبق متن این بیانیه، هر یک از این واحدهای صنفی به‌طور متوسط ۴ اشتغال مستقیم و ۴۰ اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده‌اند و قطع کردن زنجیره تأمین منجر به تعطیلی و بیکاری گسترده در این واحدهای صنفی خواهد شد. همچنین، بیش از ۲۰۰ شرکت فعال در حوزه واردات همه یا بخشی از واردات خود را معطوف محصولات اپل کرده‌اند و با سرمایه‌‌گذاری بسیار زیاد در این حوزه به تأمین و عرضه و ارائه خدمات پس از فروش به مصرف‌کننده ایرانی می‌پردازند. انجمن معتقد است مطرح کردن این دست ممنوعیت‌ها حتی اگر اجرایی نشود نیز التهابی جدی در این شبکه به‌وجود خواهد آورد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • با درخواست برخی نمایندگان مجلس برای ممنوعیت واردات گوشی آیفون، این گوشی‌ها ۱۰ درصد گران شدند
انجمن واردکنندگان موبایل در ادامه این بیانیه به دیگر پیامدهای اجرایی شدن طرح ممنوعیت بر واردات آیفون نیز اشاره کرده و نوشته است: «این دست ممنوعیت‌ها به جز افزایش قیمت کاذب منجر به رونق گرفتن سوءاستفاده از واردات مسافری برای آیفون خواهد شد و دوباره رویه قاچاق مسافری را برای سودجویان بصرفه خواهد کرد.»

آیفون تنها گوشی گران‌قیمت بازار نیست

در بخش دیگری از این بیانیه در خصوص لوکس خواندن گوشی‌های آیفون نیز توضیحاتی ارائه شده است:

موضوعی که در این میان مغفول مانده است، اطلاق لوکس بودن به موبایل‌های آیفون به دلیل قیمت بالای ۶۰۰ دلار آن‌ها است. این در حالی است که در حوزه فناوری مفهومی به‌عنوان لوکس وجود ندارد. مدل‌های متنوعی از دیگر برندها در این رده قیمتی وجود دارند و آیفون در این رده قیمتی تنها نیست.

در ادامه، در متن این بیانیه به گوشی‌هایی مانند سری Z، S و نوت سامسونگ یا محصول جدید هوواوی یعنی P40 نیز اشاره شده که مدل‌های پرچم‌دار بازار محسوب می‌شوند و برحسب امکانات و ویژگی‌های کاربردیشان، قیمتی بیشتر از ۶۰۰ دلار دارند و مثل گوشی‌های برند اپل گران‌قیمت محسوب می‌شوند.

طبق متن این بیانیه، این انجمن، موبایل را یک کالای ضروری دانسته که اعمال محدودیت برای آن بر زندگی روزمره مردم تأثیر جدی می‌گذارد. بنابراین انجمن واردکنندگان موبایل، اجرایی شدن طرح ممنوعیت را «مغایر با اصول اقتصاد تجارت آزاد می‌داند و معتقد است که تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها باید حول محور روان‌سازی برطرف کردن موانع اقتصادی باشد.»

عدم اعمال رسمی ممنوعیت‌ها

البته طبق آنچه در این بیانیه آمده، تاکنون هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای واردات آیفون و دیگر گوشی‌های موبایل بالای ۶۰۰ دلار وجود نداشته است. در همین خصوص، در ادامه این متن ذکر شده:

رسماً ازطریق ذی‌نفعان دولتی نه با این انجمن مشورتی صورت گرفته و نه ممنوعیتی ابلاغ شده است. تنها مانع واردات این سری گوشی‌ها که در دسته پرچم‌داران قرار می‌گیرند، عدم تأمین ارز مورد نیازشان است که طی چند روز آینده با بازگشایی تالار دوم نیما این مانع نیز برداشته خواهد شد.

بازگشایی تالار دوم نیما و رفع مشکلات ترخیص کالا

در بخش دیگری از این بیانیه به مسائل و موانع موجود در تالار دوم نیما نیز اشاره شده و مشکلات تأمین ارز در این بخش در چند روز اخیر منجر به توقف روند ترخیص کالا و توقف آن در گمرک شده است. در متن این بیانیه در این خصوص نوشته شده است:

اختلال در روند تأمین ارز در تالار دوم نیما، که به منظور عرضه ارز مورد نیاز واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار راه اندازی شده است، منجر به مشکلات عدیده‌ای برای بازرگانان در ترخیص و تأمین موبایل‌های پرچم‌دار مورد نیاز بازار شده که با خبرهای مثبتی که شنیده‌ایم به‌زودی تالار دوم بازگشایی خواهد شد و آرامش دوباره به بازار موبایل باز خواهد گشت. امیدواریم با تصمیماتی که گرفته خواهد شد هم تعهدات ارزی صادرکنندگان محقق شود و هم بازار موبایل تأمین و تکنولوژی روز دنیا دردسترس مردم قرار گیرد.

اقدامات و راهکار‌های مورد نظر انجمن وارد‌کنندگان موبایل

روابط عمومی انجمن واردکنندگان در این بیانیه اعلام کرده که این انجمن پیش از هر چیز دفاع از حقوق قانونی و مطالبه خواسته‌های زنجیره تأمین تلفن همراه را در اولویت قرار داده است، متن بیانیه در این خصوص تصریح می‌کند: «شبکه ارزشمند تأمین و توزیع موبایل توانسته در سخت‌ترین سال‌های اقتصادی کشور با وجود ناملایمات و تحریم‌های ناجوانمردانه ایستادگی کند و همواره این کالای ضروری را در روزهای پاندمی کرونا که مردم برای امور آموزشی و درمانی نیاز مبرم به آن داشته‌اند تأمین کرده است.»

در نهایت، انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی راهکار برون‌رفت از مشکلات اقتصادی در این حوزه را همدلی و همکاری دانسته و تأکید کرده است: «آنچه که مسلم است در مقطع کنونی با مشکلات عدیده‌ای در تأمین منابع ارزی رو‌به‌رو هستیم. از سویی چالش‌های متعددی پیش‌روی بازرگانان جهت بازگرداندن ارز و واردات کالاهای ضروری به کشور است. لذا لازم است تا با همدلی و اهتمام به جمیع امور از این گذر به سلامت عبور کنیم.» در همین خصوص، متن بیانیه به تعاملات سازنده این انجمن با ذی‌نفعان دولتی اشاره و اعلام کرده که به‌عنوان طرف مشورتی همواره راهکارهای برون‎‌رفت از بحران و پیامدهای تصمیمات را به گوش سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان رسانده است.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا