zoomit

انتقاد شدید تیم سوئینی از افزایش هزینه‌های اپ استور: اپل قوانینی توجیه‌ناپذیر به توسعه‌دهندگان تحمیل می‌کند

انتقاد شدید تیم سوئینی از افزایش هزینه‌های اپ استور: اپل قوانینی توجیه‌ناپذیر به توسعه‌دهندگان تحمیل می‌کند

اپل از روز گذشته در تمامی مناطق و کشورهایی که از یورو به‌عنوان ارز رسمی استفاده می‌کنند، به دلیل کاهش ارزش یورو دربرابر دلار آمریکا، هزینه‌ی اپ استور را افزایش داده است. تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز و یکی از جدی‌ترین منتقدان اپل، مدعی شده که تولیدکننده‌ی آیفون هیچ توجیه مشخصی برای افزایش قیمت‌ها ندارد. شرکت تحت مدیریت تیم سوئینی هم‌اکنون با اپل مشغول جنگ حقوقی است.

به گزارش مک‌رومرز، سوئینی در بیانیه‌ای اپل را به صاحب‌خانه‌ای تشبیه کرده است که مستأجرش هیچ جایی برای رفتن ندارد. در واقع او گفته توسعه‌دهندگان مجبور به استفاده از اپ استور هستند و باید به قوانینی که اپل به آن‌ها تحمیل می‌کند تن بدهند.

تیم سوئینی می‌گوید: «تصور کنید مالک یک ساختمان به مستأجرش که کسب‌و‌کاری کوچک است بگوید که مجبور شده هزینه‌ها را افزایش دهد، بدون ارائه‌ی هیچ‌گونه توضیح و در شرایطی که مستأجر جای دیگری برای رفتن نداشته باشد. این همان کاری است که اپل صرفاً به‌دلیل افزایش سود خود با توسعه‌دهندگان می‌کند. اپل به‌صورت یک‌طرفه و بدون دلیل توجیه‌پذیر، افزایشِ قیمت را به توسعه‌دهندگان در چندین کشور تحمیل می‌کند. توسعه‌دهندگان چاره‌ای غیر از تبعیت ندارند چون اپ استور تنها راهی است که آن‌ها می‌توانند به بیش از یک میلیارد کاربر iOS دسترسی پیدا کنند.»

اپل ماه گذشته‌ی میلادی از افزایش قیمت‌ها در اپ استور خبر داده بود و گفت که توسعه‌دهندگان سه هفته زمان دارند تا خودشان را با قوانین جدید تطبیق دهند. هزینه‌ی اپ استور برای توسعه‌دهندگان مبتنی‌بر پلن‌های اشتراکی است. اپل در اقدام اخیر خود قیمت تمامی پلن‌های پیش‌فرض را بالا برده است. ارزان‌ترین پلن که پیش‌تر ۰٫۹۹ یورو قیمت داشت اکنون با قیمت ۱٫۱۹ یورو قابل‌تهیه است. از طرفی قیمت گران‌ترین پلن از ۹۹۹ یورو به ۱٬۱۹۹ یورو رسیده. جزئیات کامل در وب‌سایت رسمی اپل قابل‌مشاهده است.

در کنار کشورهای متکی‌بر یورو، اپل گفته است که هزینه‌ی اپ استور را برای توسعه‌دهندگان ساکن در شیلی، مصر، ژاپن، مالزی، پاکستان، لهستان، کره‌ی جنوبی، سوئد و ویتنام نیز افزایش می‌دهد. اپل می‌گوید توسعه‌دهندگان ساکن در کشورهای متکی‌بر یورو می‌توانند هزینه‌های افزایش‌یافته را به کاربران تحمیل کنند.

مقاله‌های مرتبط:

  • مدیرعامل اپیک: سیاست‌های گوگل دیوانه‌وار است و جلوی اپل باید گرفته شود
  • انتقاد مدیرعامل اپیک گیمز از اپ استور اپل در گفت‌وگو با بلومبرگ

اپیک گیمز و اپل از مدت‌ها پیش دعوای حقوقی شدیدی را بر سر سیاست‌های اپ استور شروع کرده‌اند. شرکت تحت مدیریت تیم سوئینی با زیر پا گذاشتن قوانین اپ استور درگاه پرداخت مستقیم به بازی فورتنایت اضافه کرد و درنتیجه‌ی این اتفاق فورتنایت از فروشگاه آنلاین اپل حذف شد. اپیک گیمز در پاسخ به این اقدام اپل پرونده‌ای حقوقی به راه انداخت و امیدوار بود که با حکم دادگاه، فعالیت فروشگاه‌های متفرقه در iOS اجباری شود.

دعوای حقوقی به نفع اپیک گیمز تمام نشد و قاضی دادگاه اپل را به پشتیبانی از فروشگاه‌های متفرقه ملزم نکرد. دو شرکت موردبحث اکنون مشغول طی کردن روند تجدیدنظر پرونده هستند و هم‌زمان اپل در چند کشور به خاطر سیاست‌های اپ استور با مسائل حقوقی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. ممکن است درنتیجه‌ی این پروند‌ه‌ها اپل مجبور به ارائه‌ی امکان بارگیری جانبی اپلیکیشن‌ها (سایدلود) در iOS شود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا