zoomit

الیاف ساخت کرم‌های ابریشم تراریخته ۶ برابر مستحکم‌تر از جلیقه ضدگلوله است

الیاف ساخت کرم‌های ابریشم تراریخته ۶ برابر مستحکم‌تر از جلیقه ضدگلوله است

طبیعت سرشار از مواد و موجودات مفید و الهام‌بخش طرح‌های خلاقانه است. دانشمندان همواره به خواص شگفت‌انگیز ابریشم عنکبوت علاقه‌مند بوده‌اند و اکنون برای اولین بار این الیاف طبیعی را با موفقیت از گونه‌ای دیگر به نام کرم ابریشم خاکی تولید کرده‌اند.

پیش‌ از این، مواد مصنوعی اغلب باید از بین استحکام کششی بالا و چقرمگی یا سختی، یکی را فدای دیگری می‌کردند. استحکام کششی مقدار تنشی است که یک ماده می‌تواند در حین کشش، پیش از پاره‌شدن تحمل کند و چقرمگی نشان می‌دهد که چه مقدار ضربه برای ترک خوردن یک ماده لازم است. به‌عنوان مثال، الیاف معمولی مانند نایلون چقرمگی بالاتر دارند؛ درحالی‌که کولار استحکام کششی بالاتری دارد.

ابریشم عنکبوت سرشار از خواص هیجان‌انگیز است و با استحکام استثنایی و وزن سبک، هم قوی‌تر از نایلون و هم سخت‌تر از کولار است؛ اما تولید انبوه این ابریشم بسیار دشوار است. در درجه اول دلیلش این است که عنکبوت‌ها به خوبی با هم کار نمی‌کنند و تمایل به خوردن یکدیگر دارند. به همین دلیل پرورش عنکبوت برای تولید ابریشم در مقیاس بزرگ آسان نیست.

همچنین دانشمندان به‌طور کامل نمی‌دانند که ابریشم چگونه درون عنکبوت‌ها تنیده می‌شود؛ بنابراین تلاش کردند تا شرایط مورد نیاز و مشابه را در گونه‌ای دیگر بازسازی کنند. از سوی دیگر، برای تولید ابریشم تجاری مکرراً از کرم‌های ابریشم استفاده می‌شود و غده‌های ترشح‌کننده‌ی آن‌ها نیز مشابه غده ابریشم عنکبوت است، یعنی به شرایط مشابهی برای تولید ابریشم نیاز دارند.

اکنون با توجه به شباهت‌های فراوان میان کرم‌های ابریشم و عنکبوت‌ها، کرم‌های ابریشم از نظر ژنتیکی اصلاح شده‌اند تا به‌جای عنکبوت‌ها، ابریشم عنکبوت تولید کنند.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا