zoomit

افزایش درآمد سه ماهه اول ۲۰۲۲ مایکروسافت به لطف آفیس، ویندوز و فضای ابری

هر سه‌ ماه یک‌بار، شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری گزارشی از فصل گذشته سال مالی خود ارائه می‌دهند. شروع سال مالی هر شرکت می‌تواند با شرکت دیگر متفاوت باشد، اما همه آن‌ها دارای ۱۲ ماه هستند. از این رو، مایکروسافت نتایج مالی سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ خود را امروز منتشر کرد. براساس این گزارش، درآمد مایکرسافت ۴۵٫۳ میلیارد دلار و درآمد خالص آن ۲۰٫۵ میلیارد دلار است و هرکدام به ترتیب با افزایش ۲۲ و ۴۸ درصدی روبه‌رو شده‌اند. مایکروسافت در این سه‌ماهه عملکرد درآمدزایی بالایی در تجارت حوزه‌های ابری، ویندوز و آفیس خود داشته است.

به‌تازگی ویندوز ۱۱ توسط مایکروسافت منتشر شده، اما از چند ماه پیش از این اتفاق فروش رایانه‌های شخصی در ایالات متحده آمریکا به دلیل مشکلات موجود در عرضه، کاهش پیدا کرده است. بااین‌حال، به نظر نمی‌رسد که این مسئله تأثیری بر درآمد ویندوز داشته باشد. براساس آمار منتشر شده، باوجود آنچه مایکروسافت آن را «تداوم تقاضای رایانه‌های شخصی تحت تأثیر محدود‌های زنجیره تأمین» می‌نامد، درآمد شرکت تولیدکننده ویندوز در این سه‌ماهه ۱۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ورج، درآمد محصولات تجاری و خدمات ابری ویندوز نیز به لطف تقاضا برای مایکروسافت ۳۶۵ حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است. اوایل ماه جاری، ویندوز ۱۱ به دستگاه‌های جدید اضافه شده است، بنابراین مایکروسافت و شرکت‌های تولیدکننده دیگر امیدوار هستند مشکلات عرضه بهبود یابد و سیستم عامل جدید تقاضای خریداران برای لپ‌تاپ و رایانه‌های شخصی را افزایش دهد.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت معتقد است که رایانه شخصی در حال حاضر یک گزینه کلیدی است. نادلا امروز گفت:

کامپیوتر از همیشه حیاتی‌تر خواهد بود. به دلیل همه‌گیری کرونا، یک تغییر ساختاری در تقاضای رایانه‌های شخصی رخ داده است.

همچنین اکنون مایکروسافت پیش‌بینی می‌کند درآمد ویندوز در سه‌ماهه دوم رشد داشته باشد.

در بخش سرفیس نیز اکنون در سه‌ماهه دوم فروش سرفیس لپ‌تاپ ۴ و سرفیس پرو ۷ پلاس هستیم. درآمد سرفیس در این سه‌ماهه ۱۷ درصد کاهش یافته است. به نظر نمی‌رسد درآمد سرفیس در سه‌ماهه آینده نیز بهبود یابد. امی هود، مدیر مالی مایکروسافت، اعلام کرد این شرکت پیش‌بینی می‌کند که در سه‌ماهه دوم نیز شاهد کاهش درآمد سرفیس و رسیدن آن به عددی «تک رقمی» خواهیم بود. به نظر می‌رسد که مایکروسافت اثرات مشکلات تأمین قطعات رایانه شخصی را بیشتر در این بخش احساس می‌کند.

تقریبا یک سال از عرضه کنسول‌های Xbox Series X و Series S مایکروسافت به بازار می‌گذرد و آن‌ها به‌طور مداوم در ماه‌های اخیر درآمد سخت‌افزاری ایکس‌باکس را افزایش داده‌اند. به لطف تقاضای مستمر برای کنسول‌های Xbox Series X و Series S، درآمد سخت‌افزاری در این سه‌ماهه دوباره ۱۶۶ درصد افزایش یافته است.

ایکس باکس

هود می‌گوید مایکروسافت «توانست بیش از حد انتظار کنسول‌های Xbox Series X و S را عرضه کند، حتی اگر تقاضا همچنان از عرضه بیشتر باشد». مشخص نیست که آیا عرضه بسیار عالی این کنسول‌ها تا سه‌ماهه دوم ادامه خواهد داشت یا خیر، همچنین رئیس این بخش مایکروسافت قبلاً هشدار داده بود که محدودیت‌های عرضه تا سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.

درآمد کلی مایکروسافت از بازی‌ها نیز ۱۶ درصد افزایش یافته است که شامل تقریباً ۳٫۶ میلیارد دلار برای سه‌ماهه مذکور می‌شود. اما درآمد محتوا و خدمات ایکس باکس تنها ۲ درصد بیشتر شده است. مایکروسافت می‌گوید «تعداد اشتراک‌های Xbox Game Pass رشد داشته»، اما این شرکت رقم جدیدی برای تعداد مشترکان خود ذکر نکرده است. آخرین اطلاعاتی که درباره این مسئله به صورت عمومی فاش شد، ۱۸ میلیون مشترک Xbox Game Pass در ژانویه ۲۰۲۱ بود.

زمانی که Forza Horizon 5 و Halo Infinite بر تعداد مشترکان تأثیر بگذارند، می‌توانیم به‌روزرسانی اطلاعاتی مربوط به تعداد اعضای Xbox Game Pass را دریافت کنیم. هود می‌گوید مایکروسافت انتظار دارد به لطف نسخه‌های پشتیبان Xbox Game Pass، درآمد محتوای ایکس‌باکس و خدمات مربوط به آن برای سه‌ماهه دوم رشد داشته باشد.

مثل همیشه، درآمد حوزه فضای ابری مایکروسافت چشمگیر بوده است، به‌ویژه زمانی که کسب‌و‌کارها خود را با کارهای ترکیبی تطبیق می‌دهند. درآمد سالانه ابر هوشمند ۳۱ درصد افزایش یافته و شاهد رشد درآمد ۵۰ درصدی Azure و سایر خدمات ابری هستیم.

آفیس نیز یک سه‌ماهه قوی داشته، به‌طوری‌که درآمد محصولات مصرفی آن و خدمات ابری ۱۰ درصد افزایش یافته است و مشترکان مصرف‌کننده مایکروسافت ۳۶۵ با افزایش ۱۹ درصدی به ۵۴٫۱ میلیون در مجموع رسیده‌اند.

نسخه‌های تجاری آفیس مایکروسافت و خدمات ابری مرتبط با آن نیز ۱۸ درصد از نظر درآمد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و درآمد تجاری آفیس ۳۶۵ نیز ۲۳ درصد بیشتر شده است.

درامد سه ماهه اول ۲۰۲۲ مایکروسافت

درحالی‌که سه بخش اصلی کسب‌و‌کار مایکروسافت هنوز از نظر درآمد متعادل هستند، تجارت هوشمند ابری (Intelligent Cloud) به تدریج در حال کنار رفتن است. بخش «بهره‌وری و فرآیندهای تجاری» (Productivity and Business Processes) که شامل آفیس، لینکدین و داینامیکس (Dynamics) می‌شود، حدود ۳۳ درصد از درآمد مایکروسافت را تشکیل می‌دهد. ابر هوشمند که شامل Auzre، محصولات سروری و خدمات ابری مایکروسافت می‌شود، اکنون ۳۸ درصد از درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد. این امر باعث می‌شود بخش More Personal Computing که شامل ویندوز، ایکس باکس و سرفیس می‌شود، حدود ۲۹ درصد از درآمد کلی مایکروسافت را به خود اختصاص دهد.

به نظر شما همراهان نیوزلن، آیا مایکروسافت در سه‌ماهه بعدی نیز شاهد آمار مشابهی در گزارش مالی خود خواهد بود؟

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا