zoomit

ادوارد اسنودن یکی از مؤسسان ارز دیجیتال زی کش (‌‌ZEC) بوده است

ادوارد اسنودن یکی از مؤسسان ارز دیجیتال زی کش (‌‌ZEC) بوده است

ادوارد اسنودن که در حوزه‌ی امنیت سایبری فعالیت می‌کند و افشاگری‌های بزرگی درباره‌ی دولت‌ها کرده، ظاهراً یکی از بنیان‌گذاران ارز دیجیتال زی کش (ZEC) بوده است. زی‌کش رمزارزی است که با هدف حفظ حریم خصوصی تراکنش‌های انجام‌شده پا به میدان کریپتوکارنسی گذاشته است.

به‌گزارش Cointelegraph، ویدئو منتشرشده از رسانه‌ی Zcash مصاحبه‌ای با اسنودن را نشان می‌دهد که در آن، او مشارکت خود به‌عنوان یکی از ۶ فردی اعلام کرد که کلید خصوصی Zcash multisig را برای راه‌اندازی پروژه در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۶ دراختیار داشت. اسنودن در این ویدئو اظهار کرد:

اسم من ادوارد اسنودن است؛ انا در مراسم اصلی Zcash با نام مسعار جان دابرتین شرکت کردم.

ادوارد اسنودن افشاگری است که تاکتیک‌های نظارتی دولت ایالات متحده‌ی آمریکا را فاش کرد و سپس درسال ۲۰۱۳ مخفی شد. Zcash بلاک‌چینی غیرمتمرکز است که از روش اثبات با دانش صفر (Zero Knowledge Proof) در تراکنش‌های خود بهره می‌برد. برخلاف تراکنش‌های نسبتاً شفاف بیت کوین (BTC)، تراکنش‌های Zcash ردیابی‌شدنی نیست و نمی‌توان مقادیر ارسال‌شده را تعیین کرد.

اسنودن در مراسم Zcash به‌همراه پنج نفر دیگر حضور داشت که هرکدام بخش خود را از کلید خصوصی Zcash ترکیب کردند تا پروژه را راه‌اندازی کنند. هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان نمی‌دانستند سایر افراد چه کسانی هستند و چه بخشی از کلید را دردسترس دارند تا از ناشناس‌ماندن خود محافظت کنند که این مورد یکی از اصول پروژه‌ بود.

به‌منظور جلوگیری از جعل سکه‌ها یا تراکنش‌ها در آینده، بخشی از کلید هر فرد باید از بین می‌رفت. اسنودن در مصاحبه با Zcash Media اشتیاق خود را برای این پروژه که هدفش حفظ حریم خصوصی است، ابراز کرد. او گفت:

مشکل بیت کوین این است که اگر تجارت شما خصوصی نباشد، نمی‌توانید با استفاده از آن تجارت آزاد داشته باشید. واقعاً خوشحالم که می‌بینم پروژه‌ی Zcash ما را به‌سمت ایدئال ارز دیجیتال آزاد و خصوصی نزدیک‌تر می‌کند.

مقاله‌های مرتبط:

  • سرقت ۴ میلیون دلار استیبل‌کوین UST و توکن LUNA از کیف‌پول کاربران با تبلیغات جعلی در گوگل
  • ثبت اولین تراکنش دوج کوین بدون اینترنت ازطریق Radio Doge

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این مراسم پیتر تاد، توسعه‌دهنده‌ی بیت‌کوین بود. وی به اقداماتی اشاره کرد که برای جلوگیری از هک‌شدن انجام شده است. تاد گفت کامپیوتر جدیدی خرید و همه‌ی برنامه‌های موردنیاز مراسم را روی آن نصب کرد و سپس کامپیوتر را در قفس فارادی قرار داد تا از هرگونه نفوذ ناخواسته جلوگیری شود.

قفس فارادی جعبه‌ای است که با فویل آلومینیومی پوشانده شده است تا سیگنال‌های وای‌فای را بازتاب کند. سپس، وی به منطقه‌ای دورافتاده رفت و در آن‌‌جا بخشی از کلید خصوصی Zcash خود را از بین برد.

اخبار مربوط به مشارکت اسنودن در ساخت Zcash تأثیر چندانی بر قیمت این ارز دیجیتال نگذاشته است و در ۲۴ ساعت گذشته با رشد ۱٫۷ درصدی درلحظه‌ی انتشار این خبر با قیمت ۱۴۸ دلار معامله می‌شود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا