zoomit

اتحادیه اروپا قصد دارد گوشی‌سازان را به تولید دستگاه‌هایی با عمر باتری بهتر مجبور کند

اتحادیه اروپا قصد دارد گوشی‌سازان را به تولید دستگاه‌هایی با عمر باتری بهتر مجبور کند

کمیسیون اروپا که به نوعی در نقش قوه‌ی مجریه‌ی اتحادیه‌ی اروپا فعالیت می‌کند به‌دنبال وضع قوانین جدیدی است تا تولیدکننده‌های گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را به ساخت دستگاه‌هایی با عمر باتری بهتر مجبور کند و تعداد قطعات یدکی موردنیاز برای تعمیر گوشی‌ها را افزایش دهد.

در پیش‌نویس متن پیشنهادی کمیسیون اروپا آمده است که گوشی‌سازان باید به‌مدت پنج سال از آغاز فروش هر دستگاه، حداقل ۱۵ قطعه‌ی مختلف از آن را دراختیار تعمیرکاران حرفه‌ای قرار دهند. این شرکت‌ها همچنین باید تضمین کنند که مشتریان به مدت پنج سال امکان دسترسی به قطعاتی مثل باتری، صفحه‌نمایش، شارژر، پنل پشتی و حتی سینی سیم‌کارت یا کارت حافظه را داشته باشند.

کمیسیون اروپا در تلاش است گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را تعمیرپذیرتر کند و ردپای کربن آن‌ها را در سراسر اروپا کاهش دهد.

ورج به‌نقل از فایننشال تایمز می‌نویسد افزایش چرخه‌ی عمر گوشی‌های هوشمند به پنج سال معادل حذف تقریباً پنج میلیون خودرو از جاده‌ها است. اتحادیه‌ی اروپا می‌گوید مجبور کردن شرکت‌ها به تولید محصولاتی بادوام‌تر و تعمیرپذیرتر باعث می‌شود حجم زباله‌های الکترونیکی کاهش یابد و نرخ بازیافت و استفاده‌ی مجدد از مواد اولیه‌ای که برای ساخت دستگاه‌های هوشمند مورد نیاز هستند بهبود یابد.

اگر تا پیش از پایان سال جاری میلادی پیش‌نویس آماده‌شده توسط کمیسیون اروپا در سراسر این قاره به تصویب برسد، برچسب انرژی جدیدی برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها روی کار می‌آید که در نقش برچسب انرژی تلویزیون‌های هوشمند و سایر لوازم خانگی برقی ظاهر خواهد شد. در برچسب انرژی به عمر احتمالی باتری گوشی یا تبلت اشاره می‌شود. این برچسب شامل اطلاعاتی درباره‌ی حفاظت از دستگاه دربرابر آب و گردوغبار و حتی رتبه‌بندی دستگاه‌ها براساس مقاومت دربرابر سقوط تصادفی از ارتفاع خواهد بود.

براساس طرح اتحادیه‌ی اروپا، اگر تولیدکنندگان نتوانند به مدت پنج سال باتری برای مشتریان تأمین کنند، مجبور می‌شوند به جای این کار باتری‌هایی بسازند که با معیارهای استقامتی تدوین‌شده توسط این اتحادیه سازگار باشند. این معیارها تضمین می‌کنند که باتری گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها پس از ۱٬۰۰۰ بار شارژ شدن بتواند ۸۰ درصد از سلامت خود را حفظ کند.

تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند همچنین باید تضمین دهند که هیچ به‌روزرسانی نرم‌افزاری جدیدی باعث تضعیف عملکرد باتری نشود.

مقاله‌های مرتبط:

  • چگونه از باتری گوشی مراقبت کنیم؟ بایدها و نبایدهای شارژ باتری گوشی
  • اتحادیه اروپا استفاده از شارژر مشترک USB-C را برای همه گوشی‌ها از سال ۲۰۲۴ اجباری می‌کند

قوانین جدید اتحادیه‌ی اروپا روی گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌هایی که نمایشگر اصلی منعطف دارند یا گوشی‌هایی که برای محیط‌های دارای امنیت بالا ساخته شده‌اند اعمال نمی‌شود. در هر صورت اتحادیه‌ی اروپا در تلاش است عمر باتری و تعمیرپذیری گوشی‌ها را افزایش دهد،‌ به‌خصوص گوشی‌هایی که قیمت پایینی دارند و در دسته‌ی دستگاه‌های اقتصادی قرار می‌گیرند.

پیش‌نویس جدید قوانین اتحادیه‌ی اروپا در حالی رسانه‌ای می‌شود که این اتحادیه اوایل سال جاری میلادی به روشی مشابه قوانینی برای تعیین درگاه شارژ همگانی برای گوشی‌ها و سایر دستگاه‌ها پیشنهاد داد و سپس آن قوانین را به‌صورت رسمی تصویب کرد. در آن زمان پارلمان اروپا اعلام کرد شارژهای استفاده‌نشده و دورریخته‌شده هر سال حدودا ۱۱٬۰۰۰ متریک‌تن زباله‌ی الکترونیکی وارد اروپا می‌کند.

ائتلاف استانداردهای محیط زیست در بیانیه‌ای می‌گوید تدوین پیش‌نویس قوانین جدید اتفاقی دلگرم‌کننده است،‌ اما متن پیش‌نویس باید یک‌سری اصلاحات تجربه کند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا