zoomit

آینده‌ نظارت بر اکسیژن خون، به دوربین گوشی هوشمند شما بستگی خواهد داشت

آینده‌ نظارت بر اکسیژن خون، به دوربین گوشی هوشمند شما بستگی خواهد داشت

درحال‌حاضر، گوشی‌های هوشمند به سطحی رسیده‌اند که می‌توانند برخی قابلیت‌های دستگاه‌های پزشکی را دراختیار کاربران قرار دهند. از شمارش گام‌ها گرفته تا سیستم‌های ردیابی خواب و اندازه‌گیری نبض و تعداد تنفس، همگی ازجمله ویژگی‌هایی هستند که روی بسیاری از گوشی‌های امروزی ارائه شده‌اند. اکنون تیمی متشکل از دانشمندان دانشگاه واشینگتن قصد دارند امکان اندازه‌گیری سطح اکسیژن خود را نیز به مجموعه قابلیت‌های پزشکی گوشی‌های هوشمند اضافه کنند.

تیم مذکور با انتشار مقاله‌ای در NJP Digital Medicine، توضیحاتی درباره‌ی نخستین اعتبارسنجی سیستم سنجش اکسیژن خون (SpO2) مبتنی‌بر دوربین گوشی‌های هوشمند ارائه کرده‌اند. به‌عبارت‌دیگر، این دانشمندان الگوریتمی را توسعه داده‌ا‌ند و ثابت کرده‌اند که می‌توان با گوشی‌های هوشمند، سطح اشباع اکسیژن خود را تا همان سطح پایه‌ی موردتأیید سازمان عذا و دارو (FDA) برای پالس‌ اکسی‌مترهای بدون‌ نسخه اندازه‌گیری کرد.

سنجش اکسیژن خون با گوشی هوشمند

سازمان FDA به‌عنوان مرجع توصیه می‌کند که یک پالس اکسی‌متر باید بتواند سطوح اکسیژن خون را تا ۷۰ درصد اندازه‌گیری کند. ۶ داوطلب به‌عنوان بخشی از مطالعه‌ی تیم تحقیقاتی دانشگاه واشینگتن ارزیابی شدند که درنهایت ثابت شد استفاده از الگوریتم آن‌ها برای تشخیص سطح اکسیژن خون ازطریق دوربین گوشی هوشمند، در ۷۰ درصد از مواقع با دقت نزدیک به ۸۰ درصد عملکرد بسیار خوبی داشته است.

به‌نوشته‌ی DigitalTrends، استفاده از دوربین گوشی‌های هوشمند برای اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون از کاربر نمی‌خواهد که برای این‌ منظور نفس خود را حبس کند. علاوه‌براین، روش‌های قبلی اندازه‌گیری SpO2 مبتنی‌بر گوشی‌های هوشمند، فقط می‌تواند کف ۸۵ درصد را تشخیص دهد؛ اما الگوریتم جدید می‌تواند همان سطح پایه‌ی پالس اکسی‌مترهای درجه‌ی پزشکی را ارائه دهد.

سنجش اکسیژن خون با گوشی هوشمند

مقاله‌ی مرتبط:

  • ناگفته‌های پروژه ام‌کی اولترا: آزمایش‌های محرمانه سیا برای کنترل ذهن
  • گروه خونی افراد با خطر سکته زودهنگام ارتباط دارد

تکنیک به‌کار‌رفته در این‌جا تفاوت زیادی با حسگرهای SpO2 موجود روی ساعت‌های هوشمند، ازجمله اپل واچ سری ۸ و گلکسی واچ سری ۵ ندارد. هنگامی‌که فلش دروبین مسیر حرکت خون را در رگ‌ها نشان می‌دهد، سرعت جذب نور تغییر می‌کند و سپس این تغییرات ازطریق الگوریتم سفارشی برای اندازه‌گیری سطح اشباع اکسیژن خون پردازش می‌شوند.

آینده‌ی نظارت بر سلامت با گوشی‌های هوشمند

سنجش اکسیژن خون با گوشی هوشمند

جیسون هافمن می‌گوید:

داده‌های ما نشان می‌دهد که گوشی‌های هوشمند می‌توانند در محدوده‌ی آستانه‌ی بحرانی به‌خوبی کار کنند. یکی از مزایای مهم استفاده از گوشی‌های هوشمند برای اندازه‌گیری میزان اشباع اکسیژن خون، دردسترس‌بودن آن‌ها است. علاوه‌براین، روش جدید به دوربین‌های پیشرفته یا سخت‌افزار سفارشی نیازی ندارد و فقط با بهره‌گرفتن از حسگر دوربین درکنار فلش LED می‌تواند سطح اکسیژن خون را بادقت اندازه‌گیری کند.

علاوه‌براین، ارسال داده‌های SpO2 ازطریق گوشی‌های هوشمند به پزشک متخصص بسیار ساده‌تر از اندازه‌گیری با ساعت‌ هوشمند، جفت‌کردن ساعت با گوشی ازطریق برنامه‌ی همراه، همگام‌سازی داده‌ها و سپس انتقال آن است. امروزه، توجه به سطوح SpO2 بسیار اهمیت دارد؛ زیرا در دنیایی زندگی می‌کنیم که کووید ۱۹ روی آن تأثیرات زیادی گذاشته و به آن آسیب زده است.

تیم دانشمندان دانشگاه واشینگتن همه‌ی داده‌‌های حاصل از تحقیقاتش را به‌طور متن‌باز ارائه کرده است تا سایر علاقه‌مندان بتوانند آن را گسترش دهند. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه شامل داده‌های جمع‌آوری‌شده از شش انسان است که پنج‌ نفر آن‌ها از نسل قفقازی‌ها و یک‌ نفر از تبار آفریقایی بودند. گفتنی است تنظیم دقیق‌تر اندازه‌گیری SpO2 مبتنی‌بر گوشی‌های هوشمند به تنوع بیشتر و شبکه‌ی داوطلبانه گسترده‌تر نیاز دارد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا