zoomit

آمریکا میکسر رمزارز تورنادو کش را به‌دلیل نقشش در پول‌شویی تحریم کرد

آمریکا میکسر رمزارز تورنادو کش را به‌دلیل نقشش در پول‌شویی تحریم کرد

به‌گزارش ورج، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده‌ی آمریکا Tornado Cash را وارد فهرست تحریم‌های خود کرده است تا تمامی شهروندان آمریکایی از تعامل با این ابزار میکسر رمزارز منع شوند. وزارت خزانه‌داری می‌گوید دارایی‌های آمریکایی متعلق‌ به Tornado Cash باید به دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی ایالات متحده گزارش شود.

میکسر رمزارز سرویسی است که ازطریق ترکیب تراکنش‌ها، رهگیری هر تراکنش را بسیار دشوار یا غیرممکن می‌کند. در واقع میکسرهای رمزارز تراکنش‌ها را در بین آدرس‌های مختلف ترکیب می‌کنند. با تحریم تورنادو کش، دسترسی کاربران ایرانی نیز به این سرویس غیرممکن شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا خبر تحریم تورنادو کش را دوشنبه‌ی این هفته با بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد و مدعی شد این ابزار میکسر رمزارز در پول‌شویی رمزارزهای سرقت‌شده در حملات سایبری بزرگ به‌خصوص حملاتی نقش داشته است که به هکرهای کره‌شمالی نسبت داده می‌شود.

مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱) هکرها از بلاک‌چین بازی Axie Infinity بیش از ۶۲۵ میلیون دلار رمزارز سرقت کردند و توانستند ازطریق خدمات تورنادو کش رد این پول را گم کنند. سازمان FBI آمریکا می‌گوید هک بلاک‌چین بازی Axie Infinity به یکی از گروه‌های هکری کره‌شمالی به نام لازاروس ارتباط دارد.

اقدام غیرمنتظره‌ی وزارت خزانه‌داری آمریکا جدیدترین نمونه از مجموعه‌اقدامات دولت ایالات متحده علیه تورنادو کش و سایر میکسرهای رمزارز است. برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، می‌گوید تورنادو کش اقدامات کافی انجام نداده بود تا جلو استفاده‌ی مجرمان سایبری بزرگ از خدماتش را بگیرد.

برایان نلسون درادامه می‌گوید که وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه میکسرهایی که به پول‌شویی ارزهای رمزنگاری‌شده برای مجرمان سایبری کمک می‌کنند، «اقدام تهاجمی» انجام می‌دهد.

تورنادو کش دومین میکسر رمزارز تحریم‌شده‌ی ایالات متحده محسوب می‌شود. چند ماه پیش، وزارت خزانه‌داری آمریکا Blender.io را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده بود. در آن زمان نیز، ادعا شد که هکرهای کره‌شمالی و باندهای باج‌گیری بین‌المللی نظیر Conti و Trickbot از Blender.io استفاده کرده‌اند.

مقاله‌های مرتبط:

  • مجرمان سایبری در سال ۲۰۲۱ حداقل ۸٫۶ میلیارد دلار رمزارز پول‌شویی کرده‌اند
  • محققان، کره شمالی را مسئول هک ۱۰۰ میلیون دلاری بریج بلاک چین Horizon می‌دانند

ازلحاظ قانونی، مشکلی برای استفاده از میکسرهای رمزارز وجود ندارد؛ چون استفاده از این ابزارها باعث حفظ حریم خصوصی می‌شود. بااین‌حال خدماتی که میکسرهای رمزارز نظیر تورنادو کش و بلندر ارائه می‌دهند، بی‌شک نقش مهمی در پول‌شویی باندهای سازمان‌یافته ایفا می‌‌کنند.

شرکت تحلیلی Chainalysis در اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد استفاده از میکسرهای رمزارز به بیشترین حد در تاریخ رسیده و در همین حین، استفاده از این ابزارها برای ردگم‌کنی آدرس تراکنش‌هایی افزایش یافته که به والت مجرمان سایبری نسبت داده شده است.

تورنادو کش در اقدامی برای فرار از قوانین و مقررات،‌ به‌عنوان سرویس مالی غیرمتمرکز راه‌اندازی شد. به‌بیان بهتر، کد منبع این سرویس به‌جای حضور در سرورهایی در کشوری خاص، در بخش‌های مختلف شبکه‌ی اتریوم توزیع شد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در فهرست تحریم خود تعدادی از آدرس‌های اتریوم مرتبط به تورنادو کش را نیز مشخص کرده است. این یعنی سازمان‌های آمریکایی اجازه ندارند هیچ‌گونه تراکنشی با این آدرس‌ها انجام دهند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید هدفش از تحریم‌ها تنبیه‌کردن نیست؛ بلکه به‌دنبال این است «تغییری مثبت در رفتار» سازمان‌ها ایجاد کند. این یعنی احتمال دارد تورنادو کش با تغییر سیاست‌هایش از فهرست تحریم خارج شود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا