zoomit

گوگل ترنسلیت به‌دلیل استقبال کم، در چین از دسترس خارج شد

گوگل ترنسلیت به‌دلیل استقبال کم، در چین از دسترس خارج شد

گوگل، غول صنعت جست‌‌و‌جو، در اطلاعیه‌ای می‌گوید به‌دلیل «استفاده‌ی کم» از گوگل ترنسلیت در سرزمین اصلی چین، این سرویس را تعطیل کرده است. گوگل ترنسلیت یکی از آخرین سرویس‌های فعال گوگل در کشوری بود که به‌عنوان دومین اقتصاد برتر دنیا شناخته می‌شود.

با تعطیلی رسمی گوگل ترنسلیت، اکنون وب‌سایت اختصاصی این سرویس در سرزمین اصلی چین، کاربران را به نسخه‌ی هنگ‌کنگ منتقل می‌کند. البته نسخه‌ی هنگ‌کنگ نیز در حالت عادی در سرزمین اصلی چین دردسترس نیست. گوگل در بیانیه‌ای می‌نویسد: «به‌دلیل استفاده‌ی کم، گوگل ترنسلیت را در سرزمین اصلی چین از دسترس خارج می‌کنیم.»

به‌گزارش CNBC، گوگل سال‌ها است رابطه‌ی پرتنشی با چین دارد. این شرکت که از زیرشاخه‌های آلفابت محسوب می‌شود، در سال ۲۰۱۰ سرویس موتور جست‌و‌جوی خود را در چین از دسترس خارج کرد؛ چون دولت این کشور قوانین سرسختانه‌ای برای سانسور اینترنت وضع کرده است. دولت چین سایر سرویس‌های گوگل نظیر گوگل مپس و جیمیل را نیز مسدود کرده است.

درنتیجه‌ی مسدود‌شدن سرویس‌های گوگل، رقبای چینی این شرکت، نظیر بایدو و تنسنت در حوزه‌های مختلف، از جست‌و‌جو گرفته تا ترجمه، توانسته‌اند بازار اینترنت چین را در دست بگیرند. گوگل این روزها حضور بسیار محدودی در بازار چین دارد. شماری از محصولات سخت‌افزاری گوگل نظیر گوشی‌های سری پیکسل در خاک چین ساخته می‌شوند. بااین‌حال، نیویورک‌تایمز ماه گذشته در گزارشی گفت گوگل بخشی از خط‌تولید گوشی‌هایش را به ویتنام منتقل کرده است.

مقاله‌ی مرتبط:

  • چین گوگل را به نقض قوانین ضدانحصار متهم می‌‌کند
  • سوندار پیچای: گوگل برنامه‌ای برای عرضه‌ موتور جستجوی چینی ندارد

گوگل در تلاش است توسعه‌دهندگان چینی را به ساخت اپلیکیشن‌های اندرویدی در سراسر دنیا ترغیب کند و سپس این اپلیکیشن‌ها را ازطریق پلی استور دردسترس قرار دهد. این در حالی است که پلی استور نیز در چین مسدود است. گوگل در سال ۲۰۱۸ گفت تصمیمِ بازگرداندن موتور جست‌و‌جویش به بازار چین را بررسی می‌کند؛ اما درنهایت اعتراض‌های شدید کارمندان این شرکت و سیاست‌مداران باعث شد گوگل برنامه‌هایش را لغو کند.

در سال‌های اخیر، کسب‌و‌کارهای آمریکایی به‌دلیل تنش اقتصادی بین ایالات متحده و چین متحمل شرایط سختی شده‌اند. واشینگتن نگران دسترسی چین به فناوری‌های حیاتی در زمینه‌هایی مثل هوش مصنوعی و تراشه است. حدوداً دو ماه پیش انویدیا گفت به‌دلیل دستور دولت آمریکا، اجازه ندارد برخی قطعات خاص را به چین بفروشد. در همین حین، چین با سرمایه‌گذاری عظیم تلاش می‌کند از وابستگی خود به فناوری‌های خارجی بکاهد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا