zoomit

چند سلول در بدن انسان وجود دارد؟

چند سلول در بدن انسان وجود دارد؟

سلول‌ها واحدهای ساختمانی هستند که کل بافت‌ها و اعضای بدن را تشکیل می‌دهند. براساس تجزیه‌و‌تحلیل جدیدی از بیش از ۱۵۰۰ مقاله، مرد بالغ متوسط حدود ۳۶ تریلیون سلول دارد (۳۶ با ۱۲ صفر جلوی آن) درحالی‌که زن بالغ ۲۸ تریلیون و کودک ۱۰ ساله حدود ۱۷ تریلیون سلول دارد.

در مقاله‌ی جدید که در مجله‌ی PNAS منتشر شده است، اندازه و تعداد ۴۰۰ نوع سلول در ۶۰ بافت در نظر گرفته شده است تا تخمینی از تعداد سلول‌های بدن انسان به‌دست آید. اگرچه دانشمندان قبلاً تعداد مشابهی از سلول‌ها (بین ۳۰ تا ۳۷ تریلیون سلول) را در مرد بالغ تخمین زده بودند، رابطه‌ی میان اندازه و تعداد سلول‌ها در کل بدن مطالعه نشده بود.

به‌نوشته‌ی لایوساینس، طبق یافته‌های مطالعه‌ی جدید هرچه سلول بزرگ‌تر باشد، تعداد کلی آن‌ نوع سلول در بدن کمتر از تعداد کل سلول‌های کوچک‌تر است. بر این‌ اساس، اگر سلول‌ها براساس اندازه دسته‌بندی شوند، هر گروه به یک میزان در توده‌ی کلی بدن مشارکت می‌کند.

مطالعه‌ی جدید محدودیت‌هایی نیز دارد. پژوهشگران روی بدن انسان بالغ متوسط و بدن کودکان تمرکز کردند. براساس ارقام مرجع، وزن مرد بالغ ۷۰ کیلوگرم و وزن زن بالغ ۶۰ کیلوگرم و وزن کودک ۳۲ کیلوگرم است. این ارقام تنوع عظیم موجود در اندازه و وزن بدن انسان‌ها را منعکس نمی‌کند.

در بسیاری از مواقع، پژوهشگران مجبور بودند به‌جای سنجه‌های مستقیم جرم سلول‌های مختلف، به استنباط‌هایی درباره‌ی ابعاد سلول‌ها تکیه کنند که با استفاده از روش‌های غیرمستقیم حاصل شده بود؛ بنابراین، ممکن است فقدان قطعیت زیادی در ارقام آن‌ها وجود داشته باشد.

مطالعه‌ی جدید چندین تناقض در تعداد سلول‌ها را برجسته می‌کند که در پژوهش‌های گذشته پیشنهاد شده و ممکن است ازنظر سلامتی و بیماری مهم باشد. یکی از نویسندگان مقاله می‌گوید:

اچ‌آی‌وی و ایدز با تخریب برخی از لنفوسیت‌ها سیستم ایمنی را ضعیف می‌کنند؛ درحالی‌که لوسمی نوعی سرطان است که سلول‌های ایمنی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا