نرم افزار

ERP چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

ERP چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

—————- رپرتاژ آگهی —————–

ERP مخفف کلمه Enterprise resource planning و به معنی برنامه ریزی منابع سازمانی است. ERP نرم افزاری است که امور مالی، بازرگانی، گزارش دهی، تولید و فعالیت های منابع انسانی یک شرکت را مدیریت می کند.
اکثر شرکت‌ها یک سیستم مالی و عملیاتی دارند، اما اکثر نرم‌افزارهای دیگر نمی‌توانند فراتر از فرآیندهای تجاری روزمره بروند یا به رشد تجارت آتی کمک کنند اما نرم افزار برنامه ریزی تولید (ERP) باعث رشد تجارت شما خواهد شد.
همانطور که شرکت ها گسترش می یابند و نیازهایشان تغییر می کنند، سیستم ها نیز باید با آنها هماهنگ باشد. ما تعریف می کنیم که ERP چیست و چرا داشتن نرم افزاری که مطابق با نیازهای کسب و کار شما باشد هوشمندانه است.
سیستم ERP سیستم های سازمانی متنوعی را یکپارچه می کند و معاملات و تولید بدون خطا را تسهیل می کند و در نتیجه کارایی سازمان را افزایش می دهد. با این حال، توسعه یک سیستم ERP با توسعه سیستم سنتی متفاوت است. سیستم‌های ERP بر روی انواع سخت‌افزار رایانه و پیکربندی‌های شبکه اجرا می‌شوند که معمولاً از پایگاه داده به عنوان مخزن اطلاعات استفاده می‌کنند.
 

ERP چیست؟

از لحاظ تاریخی، سیستم های ERP مجموعه های یکپارچه ای بودند که به طور جداگانه کار می کردند هر سیستمی به کد گران، پیچیده و سفارشی شده نیاز داشت تا نیازهای تجاری منحصر به فرد را برآورده کند که پذیرش فناوری جدید یا بهینه سازی فرآیند را کند کرده یا حتی از آن جلوگیری می کند.
چیزی که نرم‌افزار ERP امروزی را متفاوت می‌کند این است که همه این فرآیندهای مختلف را در یک سیستم سیال کنار هم می‌آورد. این نه تنها اتصال داده را در سیستم ERP شما ارائه می‌کند، بلکه در ابزارهای بهره‌ وری، تجارت الکترونیک و حتی راه‌حل‌های تعامل با مشتری نیز به شما کمک می‌کند تا تمام داده‌های خود را برای بینش بهتری که به شما در بهینه‌سازی فرآیندهای خود در کل کسب‌وکارتان کمک می‌کند، متصل کنید.
ERP  تداوم و انعطاف‌پذیری را در کسب و کار و فرآیندهای شما ایجاد می‌کند که به شما کمک می‌کند امروز با سرعتی سریع نوآوری کنید و در عین حال کسب‌وکارتان را برای آینده آماده کنید.
 

چه عملکردهای تجاری از ERP سود می برند؟

ERP می تواند بسیاری از عملکردهای اصلی را در سراسر سازمان شما پوشش دهد
برخی از عملکردهای کلیدی کسب و کار عبارتند از:

 

۱.تجارت

 

خرده‌ فروشان امروزی با چالش‌های زیادی روبرو هستند و یک سیستم ERP می‌تواند یک راه‌ حل کامل ارائه دهد که تجربیات پشتیبان، درون فروشگاهی و دیجیتال را یکپارچه می‌کند. مشتریان از طریق توصیه‌های هوش مصنوعی، تجربه خریدی شخصی‌ تر و یکپارچه‌ تری خواهند داشت، در حالی که خرده‌ فروشان می‌توانند بهره‌ وری کارکنان را افزایش دهند، به کاهش تقلب کمک کنند و تجارت خود را توسعه دهند.
 

۲.سرمایه گذاری

ERP مدرن به شما کمک می کند تا سودآوری خود را در حین رعایت انطباق افزایش دهید. داشبوردها و بینش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه می‌دهد که به شما یک نمای کلی از امور مالی شما می‌دهد تا به شما کمک کند در هر زمان و هر مکان از اطلاعات بی‌درنگ استفاده کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا با خودکار کردن کارهای روزانه، وارد کردن اطلاعات به صورت دستی را کاهش دهید و توانایی‌های ردیابی را نیز شامل شود که به انطباق قوانین تجاری شما کمک می‌کند.
 

۳.منابع انسانی

راه‌حل‌های مدرن راه‌هایی برای مدیریت داده‌های شرکت و ساده‌سازی وظایف مدیریت کارکنان مانند حقوق و دستمزد، استخدام و سایر وظایف ارائه می‌دهند. شما در موقعیت بهتری برای کمک به حفظ، استخدام و توانمندسازی کارکنان خواهید بود و در عین حال عملکرد کارکنان را پیگیری کرده و مشکلات منابع انسانی را قبل از وقوع آنها شناسایی می‌کنید.
 

۴.ساخت

این عملکرد ارتباطات تجاری را بهبود می بخشد، فرآیندهای روزانه را از طریق اتوماسیون فرآیند رباتیک خودکار می کند و به تولیدکنندگان توانایی برآوردن نیازهای مشتری و مدیریت منابع را با دسترسی به داده های زمان واقعی ارائه می دهد. این راه حل همچنین مدیریت پروژه و هزینه و همچنین برنامه ریزی تولید را بهینه می کند.
 

۵.زنجیره تامین

 
اگر شرکت شما هنوز اطلاعات را به صورت دستی وارد می کند و سعی می کند موجودی انبار شما را ردیابی کند، می توانید به راحتی با خودکارسازی این فرآیندها با ERP در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید. راه‌حل‌های مدرن همچنین داشبورد، هوش تجاری و حتی فناوری اینترنت اشیا (IoT) را ارائه می‌کنند تا به شما کمک کنند تا مدیریت موجودی خود را کنترل کنید.
 

نرم افزار ERP

 

چرا باید از ERP استفاده کنیم؟

اگر در حال خواندن این مطلب هستید و با سیستم قدیمی خود دست و پنجه نرم می کنید، احتمالاً از قبل می دانید که پیاده سازی در آینده شماست، اما در اینجا نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد قطعاً از امروز به ERP جدید نیاز دارید:
   ۱- اصول اولیه به شما اجازه رشد نمی دهد:
شاید شما با اصول اولیه خوب عمل کرده اید، اما اگر نرم افزار فعلی شما محدودیت هایی را برای گسترش بازار و توانایی شما برای رشد در مقیاس جهانی ایجاد می کند، زمان یک سیستم بهتر رسیده است.
   ۲- شما با سیستم‌های متفاوت سر و کار دارید:
با تغییر تکنولوژی، متوجه می‌شوید که سیستم‌های متفاوت شما با هم خوب کار نمی‌کنند. ممکن است متوجه شوید که نرم افزار حسابداری جدید شما با سیستم منابع انسانی قدیمی شما سازگار نیست و از هدر دادن زمان و منابع در تلاش برای ایجاد راه حل خسته شده اید.
   ۳- شما نمی توانید انتظارات مشتری را برآورده کنید:
اگر کارکنان و مشتریان شما متحرک هستند و سیستم شما آنها را برآورده نمی کند، وقت آن است که در موردی سرمایه گذاری کنید که نیازهای همه را برآورده کند. اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید برای برآورده کردن انتظارات مشتری خود سرمایه‌گذاری کنید، و مایل نیستید به کارکنان خود ابزارهایی را که برای موفقیت نیاز دارند در اختیار آنها قرار دهید، آن‌ها را در یک کسب‌وکار رقیب از دست خواهید داد.

در نتیجه ERP شامل طیف وسیعی از فعالیت‌های مختلفی است که به بهبود عملکرد یک سازمان منتهی می‌شود و تمام داده‌ها و فرایندهای یک سازمان را در یک سیستم نرم‌افزاری و در قالب یک بانک اطلاعاتی به صورت پیوسته، منظم و دقیق مدیریت می‌نماید.
 

بهره وری بهتر ERP

اهمیت ERP در افزایش بهره وری کلی کسب و کار شما نهفته است. نرم افزار ERP قادر است کارهای تکراری، ورودی های دستی و احتمال خطاها را از بین ببرد. با پیروی از پیاده‌سازی نرم‌افزار ERP به ساده‌سازی تمام فرآیندهای کسب‌وکار و افزایش تلاش‌ها کمک می‌کند. این به شما کمک می کند در زمان خود صرفه جویی کنید و روی سایر عملیات ها و فرآیندهای تجاری در هر کجا که دامنه بهبود باشد تمرکز کنید.
 

تاریخچه نرم افزار ERP

سرآغاز این صنعت به ۱۰۰ سال گذشته برمیگردد، مهندس فورد وایتمن هریس مدل جدیدی از مدیریت و زمان بندی را به نام EOQ  طراحی کرد.
شرکت های تولیدی چندین دهه از EOQ استفاده میکردند تا سرانجام در سال ۱۹۶۴ با استفاده از یک راهکار خاص برنامه ریزی های مادی (MRP) و ترکیب کردن آن با (EOQ) تغییرات بزرگی را در این حوزه به وجود آوردند، این ابزار به طور گسترده ای مورد استفاده قرار میگرفت تا سال ۱۹۸۳ که نسخه دوم آن به نام ||MRP در دسترس قرار گرفت.
سرانجام اصطلاح برنامه ریزی سازمانی در سال ۱۹۹۰ توسط گارتنر اختراع شد. این نرم افزار توسط برنامه‌ریزی مورد نیاز مواد (MRP) به کار خود ادامه داد تا این‌که توسط مهندس IBM جوزف اورلیکی، به‌عنوان سیستمی برای محاسبه مواد و اجزای مورد نیاز برای تولید یک محصول گسترش پیدا کرد.در سال ۲۰۰۰، گارتنر ایده ERP II را معرفی کرد تا به سیستم‌های مجهز به اینترنت اشاره کند که می‌توانند داده‌ها را از منابع دیگر، از جمله برنامه‌های کاربردی front-office، مانند مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، تجارت الکترونیک و اتوماسیون بازاریابی، و برنامه‌های کاربردی پشتیبان مانند مدیریت زنجیره تامین (SCM) و مدیریت سرمایه انسانی (HCM).
این پیشرفت قابل توجهی بود زیرا هر چه اطلاعات بیشتری به سیستم ERP وارد شود، شناسایی و حل مشکلات و استفاده از فرصت‌ها آسان‌تر می‌شود.
امروزه، سیستم های ERP پیشرو، مخازن وسیعی از اطلاعات هستند که قادر به تولید گزارش هایی هستند که می توانند عملکرد هر جنبه ای از کسب و کار، از فروش و بازاریابی گرفته تا توسعه محصول گرفته تا منابع انسانی و عملیات را مورد توجه قرار دهند. برنامه های کاربردی بی شماری در دسترس هستند که برای صنایع مختلف، مدل های تجاری و چالش ها طراحی شده اند، و ERP به عنوان مرکز فرماندهی برای چیزی که می تواند یک شبکه وسیع از نرم افزار باشد عمل می کند.

 

نرم افزار ERP

 

آینده ERP

روندهای اصلی فناوری، مانند هوش مصـنوعی (AI) و اینترنت اشـیا (IoT)، آینده سیستم های ERP را شکل خواهند داد. در کوتاه‌مدت، راه‌حل‌های ERP می‌توانند از یادگیری ماشـین – زیر مجموعه‌ای از هوش مصنوعی که در آن سیستم یاد می‌گیرد الگوهای موجود در داده‌ها را برای نتیجه‌گیری شناسایی کند – برای حذف وظایف دستی و پیش‌بینی روندهای تجاری آینده، استفاده کند. یادگیری ماشینی داده ها و بازخوردهای جدید را جذب می کند تا در طول زمان هوشمندتر و موثرتر شود.
سیستم‌های ERP راه درازی را پیموده‌اند، و یادگیری ماشین، اینترنت اشیا و سایر نوآوری‌ها منجر به پیشرفت‌های مستمر و شکل‌دهی تاریخ ERP در سال‌های آتی خواهد شد – ۶۵ درصد از مدیران ارشد فناوری پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۲۲ هوش مصنوعی را در ERP خود ادغام کنند.
 

ERP II چیست؟

ERP II به سیستم های ERP مجهز به اینترنت، از جمله راه حل های ابری، اشاره دارد که از اتصالات وب برای ارسال و دریافت اطلاعات از برنامه های مختلف استفاده می کنند. گارتنر در سال ۲۰۰۰ اصطلاح “ERP II” را برای نامگذاری نسل جدیدی از سیستم های ERP ارائه کرد.
 

هـوش مصنوعی چگونه در ERP کار می کند؟

هـوش مصنوعی (AI) یک فناوری است که هوش انسانی را شبیه سازی می کند. این مانند یادگیری ماشیـنی یا پردازش زبان طبیعی است که تحت آن فناوری از داده ها و دانش برای درک دستورات صوتی انسان یاد می گیرد. هنگامی که سیری یا الکسا را ​​صدا می کنید، ممکن است با این فناوری در تلفن هوشمند آشنا شوید.
با این حال، هـوش مصنوعی اکنون دامنه و پیامدهای گسترده تری برای صنعت تولید و به طور خاص تر ERP ها دارد. فناوری هوش مصـنوعی مستقیماً در سیستم‌های ERP تعبیه شده است که می‌توانید از آن یاد بگیرید و سپس به آنها در خودکارسازی فرآیندهای معمول و ایجاد تجربه کاربری پیشرفته کمک کنید.
با استفاده از سیستم‌های ERP مجهز به هوش مصنوعی، می‌توانید پذیرش ربات‌های گفتگو را برای پاسخگویی به تمام سوالات و نظرات مشتریان تسریع کنید. این امر توجه ویژه ای را به خدمات مشتری ارائه می دهد به طوری که آنها قادر خواهند بود در زمان واقعی سؤالات مشتریان را ببینند. دستیاران مجازی برای پاسخگویی به تمامی سوالات مشتریان حضور دارند.
 

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا