zoomit

مایکروسافت و OpenAI باز هم به نقض کپی‌رایت متهم شدند

مایکروسافت و OpenAI باز هم به نقض کپی‌رایت متهم شدند

هشت رسانه‌ی آمریکایی از مایکروسافت و OpenAI در دادگاه فدرال شکایت کردند و مدعی شدند که این دو شرکت از مقاله‌های تولیدشده‌ی رسانه‌های بزرگ در محصولات هوش مصنوعی مولد خود استفاده می‌کنند؛ بدون اینکه مجوزی دریافت کرده باشند. رسانه‌ها می‌گویند که مایکروسافت و OpenAI اطلاعات نادرست را به مقالات نسبت می‌دهند.

گزارش CNBC نشان می‌دهد که هشت رسانه‌ی آمریکایی از عملکرد ChatGPT، دستیار هوش مصنوعی کوپایلت، موتور جست‌‌وجوی بینگ و محصولات دیگر مایکروسافت اعلام نارضایتی کرده‌اند. پرونده نشان می‌دهد که سرویس‌های ChatGPT و کوپایلت بدون رعایت کپی‌رایت از میلیون‌ها مقاله‌ی ناشران بدون دریافت مجوز بهره برده‌اند.

شاکیان پرونده عبارت‌اند از: نیویورک دیلی نیوز، شیکاگو تریبون، اورلاندو سنتینل، سان سنتینل فلوریدا، مرکوری نیوز در کالیفرنیا، دنور پست، اورنج کانتی رجیستر در کالیفرنیا و پایونیر. این نشریات همگی به آلدن گلوبال کپیتال تعلق دارند.

OpenAI در بیانیه‌ای می‌گوید: «در ساخت و طراحی محصولات خود نهایت دقت را به‌کار می‌بریم تا در مسیر حمایت از سازمان‌های خبری پیش برویم. پیش‌تر از حساسیت‌های آلدن گلوبال کپیتال اطلاعی نداشتیم؛ اما همواره ارتباط خود را با سازمان‌های خبری در سراسر جهان حفظ کردیم تا بتوانیم فرصت‌ها و نگرانی‌های آنان را بررسی و راه‌حل‌هایی را برای ازبین بردن نگرانی‌ها پیدا کنیم.»

سخن‌گوی OpenAI به این موضوع اشاره کرد که شراکت‌های جدیدی را شکل داده است و قصد دارد از ظرفیت‌های ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT برای تعمیق رابطه‌ی بین ناشران و خوانندگان بهره ببرد.

شاکیان پرونده معتقدند که OpenAI برای آموزش مدل‌های زبانی بزرگ GPT-2 و GPT-3 از مجموعه‌داده‌های متنی آن‌ها استفاده کرده است. ناشران به این موضوع اشاره کرده‌اند که مایکروسافت ازطریق موتور جست‌وجوی بینگ، اطلاعات رسانه‌ها را جمع‌آوری و بعد آن‌ها را برای ارائه‌ی پاسخ به پرسش‌های کاربران ازطریق کوپایلت استفاده می‌کند.

خروجی‌های کوپایلت در بسیاری از مواقع لینک‌ وب‌سایت‌ها را درج نمی‌کند؛ بنابراین، کاربران تبلیغات رسانه‌ها را نخواهند دید و درنهایت هزینه‌ای هم برای خرید اشتراک پرداخت نخواهند کرد.

چهار ماه پیش نیویورک تایمز نیز از OpenAI به‌دلیل نقض کپی‌رایت در چت‌بات ChatGPT شکایت کرده بود. OpenAI در ماه ژانویه (دی و بهمن) اعلام کرد که این موضوع بی‌اساس است و قصد دارد از «اکوسیستم خبری سالم» حمایت کند. سم آلتمن در همان زمان اعلام کرد که از شکایت نیویورک تایمز متعجب شده است؛ چراکه استارتاپ OpenAI قصد داشت مبلغی را به خبرگزاری نیویورک تایمز بپردازد.

در ماه‌های اخیر، OpenAI با تعدادی از شرکت‌های رسانه‌ای ازجمله اکسل اشپرینگر و فایننشال تایمز قراردادی امضا کرد که به استارتاپ تحت‌حمایت مایکروسافت امکان می‌دهد تا از محتوای ناشران برای بهبود مدل‌های هوش مصنوعی خود استفاده کند.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا