فناوری

چت‌جی‌پی‌تی می‌تواند پیشرفتی مهم در درمان افسردگی ایجاد کند

چت‌جی‌پی‌تی می‌تواند پیشرفتی مهم در درمان افسردگی ایجاد کند

این مطالعه که در نشریه «درمان خانواده و سلامت جامعه» منتشر شد، نشان داد که چت‌جی‌پی‌تی اغلب می‌تواند برای یافتن برنامه درمانی به بیماران دچار افسردگی مفید باشد.

افزون بر این، مطالعه اخیر نشان داد که فناوری فوق ممکن است در از بین بردن سوگیری پزشک مربوطه درباره طبقه اجتماعی و جنسیتی بیمار نیز مفید باشد. نویسندگان این مطالعه نوشتند: «بر خلاف پزشکان عمومی، در توصیه‌های چت‌جی‌پی‌تی هیچگونه سوگیری جنسیتی یا اقتصادی- اجتماعی دیده نمی‌شود.»

پژوهشگران این مطالعه جدید با دادن مشخصات و تصاویر افرادی با نشانه‌های افسردگی به این پلتفرم، توانایی چت‌جی‌پی‌تی را در تشخیص افسردگی ارزیابی کردند. هشت نمونه از این مشخصات، از گروه متنوعی از افرادی از جنسیت‌ها و طبقات مختلف اجتماعی برای ارائه به چت‌جی‌پی‌تی گزیده شده بود.

نویسندگان این مطالعه، توصیه‌های چت‌جی‌پی‌تی برای این بیماران را با توصیه‌های پزشکان عمومی مقایسه کردند تا دریابند که این سامانه هوش مصنوعی چقدر در مطب پزشکان به کار می‌آید.

در زمینه‌ افسردگی خفیف، دو نسخه مختلف چت جی‌پی‌تی، در ۹۵ درصد و ۹۷.۵ درصد موارد، روان‌درمانی را توصیه کرد، اما پزشک عمومی فقط در ۴.۳ درصد موارد روان‌درمانی را توصیه کرد.

ارزیابی دو نسخه چت جی‌پی‌تی نشان داد که برای بیماران مبتلا به افسردگی شدید، ترجیح بر استفاده از داروهای ضدافسردگی است، درحالیکه پزشکان عمومی با احتمال بیشتری، ترکیبی از داروهایی ضدافسردگی و خواب‌آور یا ضداضطراب را توصیه می‌کنند.

این مطالعه جدید به‌ویژه در زمان کنونی که بسیاری از مردم در طول همه‌گیری به افسردگی مبتلا شدند، مهم است. به گفته موسسه داده‌های سلامت ک‌اف‌اف، حدود چهار نفر از هر ۱۰ بزرگسال، تا اوایل ۲۰۲۱ به عوارض اضطراب و افسردگی دچار شدند. در دوران همه‌گیری، نشانه‌های افسردگی بین زنان، جوانان و افرادی که شغل خود را از دست دادند، بیشتر دیده شد.
 

چت‌جی‌پی‌تی می‌تواند پیشرفتی مهم در درمان افسردگی ایجاد کند

داده‌های جدیدتر نشان می‌دهد که این روند هنوز ترمیم نشده است:‌ به گفته ک‌اف‌اف، در ۲۰۲۳ حدود نیمی از بزرگسالان بین ۱۸ تا ۲۴ سال گفتند که به عوارض اضطراب و افسردگی دچارند. گزارش شده است که حدود ۳۶ درصد زنان و نیز ۲۸ درصد مردان، این عوارض را از سر گذرانده‌اند.

بنا به اطلاعات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (سی‌دی‌سی)، علائم افسردگی ممکن است از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت باشد. این علائم عبارتند از حس اضطراب یا اندوه مداوم یا در اغلب زمان‌ها. [بیمار مبتلا به افسردگی] به شرکت در فعالیت‌هایی که پیش‌تر برایش سرگرم‌کننده بودند، تمایل نشان نمی‌دهد، تحریک‌پذیر است، به‌راحتی عصبانی می‌شود،‌ بی‌قرار است، برای خوابیدن و خواب ماندن مشکل دارد، زیاد می‌خوابد، خیلی زود از خواب بیدار می‌شود، اشتهایش متغیر است،‌ سردرد و مشکلات معده‌اش با درمان بهبود نمی‌یابد، درد می‌کشد و رنجور می‌شود، در به یاد سپردن جزئیات دچار مشکل است، مشکل تمرکز دارد، در تصمیم‌گیری مشکل دارد؛، خسته است، احساس گناه یا درماندگی می‌کند، احس می‌کند بی‌ارزش استکند و به آسیب زدن به خود یا خودکشی فکر می‌کند.

حدود یک ششم بزرگسالان، در دوره‌ای در طول عمر خود دچار افسردگی می‌شوند، و به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، سالانه معمولا حدود ۱۶ میلیون بزرگسال در ایالات متحده آمریکا به این بیماری دچار می‌شوند.

هرچند هر کسی ممکن است به افسردگی مبتلا شود، برخی شرایط می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را تشدید کند. احتمال ابتلا به این بیماری در کسانی که بستگانشان به افسردگی دچار شده‌اند، بیشتر است. آن‌هایی که حوادث اضطراب‌آور یا آسیب‌زا از سر گذرانده‌اند، کسانی که مشروب می‌نوشند یا مخدر مصرف می‌کنند، و افراد دچار به مشکلات درمانی مانند سکته مغزی، سرطان یا دردهای مزمن، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

به گفته نویسندگان این مطالعه، با اینکه این پژوهش شواهدی ارائه می‌دهد که چت‌جی‌پی‌تی ممکن است در محیط‌های درمانی مفید باشد، برای ارزیابی اینکه این پلتفرم چگونه می‌تواند بهترین خدمات را به افراد مبتلا به افسردگی ارائه دهد، لازم است مطالعه‌های بیشتری انجام شود. نویسندگان این مطالعه نوشتند: «این امر بر نیاز به پژوهش آتی برای تایید اطمینان‌پذیری پیشنهادهای چت‌جی‌پی‌تی تاکید می‌کند. به‌کارگیری این سامانه‌های هوش مصنوعی، کیفیت و بی‌طرفی خدمات سلامت روان را تقویت می‌کند.»

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا