شاهکار مهندسی بلندترین پل دنیا؛ وقتی چین یک کوه را نصف کرد تا پل بسازد

شاهکار مهندسی بلندترین پل دنیا؛ وقتی چین یک کوه را نصف کرد تا پل بسازد
تصور کنید قطعه فولادی چندتنی در ارتفاع ۶۰۰ متری معلق است، باد میوزد و کابلها نوسان دارند. چطور میتوان این قطعه را دقیقاً در جای خود نشاند تا پیچها بسته شوند؟ آنهم وقتی هر خطایی کوچک به فاجعه منجر میشود و اگر قطعات تراز نباشند، کل سازه تاب برمیدارد.
مهندسان چینی برای هدایت این قطعات از سیستم ناوبری ماهوارهای بومی خود یعنی بایدو استفاده کردند، سیستمی که موقعیت هر قطعه را با دقتی میلیمتری به اپراتورها نشان میداد.
البته اینهمه دقت و وسواس چندان ربطی به زیبایی نداشت! هزینه هر یک از این قطعات بسیار بالا بود و سقوط یا آسیبدیدن آنها، پروژه را ماهها عقب میانداخت و میلیونها دلار خسارت به بار میآورد.
هدایت قطعات غولپیکر با دقت میلیمتری ماهواره; ترکیب استحکام فولاد با ظرافت دیجیتال
از طرف دیگر همانطور که طبیعت متقارن نیست، دیواره شمالی و جنوبی دره هواجیانگ هم شیب و ارتفاع یکسانی ندارند. این موضوع شاید بدیهی به نظر برسد، اما برای طراحان پل چالشی تمامعیار بود، چراکه نمیتوانستند دو برج یکسان بسازند.
مهندسان برای اجتناب از تکرار تجربههای تلخ گذشته مثل پل «هونگچی» در سیچوان که به دلیل ناپایداری دامنهها دچار ترکخوردگی در جادههای اطراف شد، تصمیم گرفتند طرح را با زمین تطبیق دهند، نه برعکس.
نتیجه این شد که برج شمالی ۲۶۲ متر ارتفاع دارد، درحالیکه برج جنوبی کوتاهتر و حدود ۲۰۵ متر است. این عدم تقارن در سیستم مهار کابلها (Anchorage) هم دیده میشود. در یک سمت، کابلها با زاویهای تندتر به زمین میروند و در سمت دیگر زاویهای بازتر دارند.
مقاومت در برابر زلزله و طوفان
منبع : زومیت



