مدیران دیجیکالا: قانون استثنائات تجاری واردات برخی کالاهای خارجی را آزاد کرده است

مدیران دیجیکالا: قانون استثنائات تجاری واردات برخی کالاهای خارجی را آزاد کرده است
خبر آزادسازی واردات بعضی گروههای کالایی به کشور یکی از مهمترین نکات مطرحشده در نشست خبری دیجیکالا بود. در این نشست خبری، که به مناسبت ارائه آمارهای کمپین بلکفرایدی دیجیکالا که امروز (سهشنبه ۱۱ آذرماه) با حضور مدیران این شرکت برگزار شد، به قانون استثنائات تجاری و آزادسازیهای سیاسی-اقتصادی اشاره شد.
به گفته مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجیکالا، در این قانون استثناهایی برای واردات برخی کالاهای خارجی در نظر گرفته شده و بعضی گروههای کالایی مثل پوشاک یا لوازم خانگی اجازه واردات رسمی به کشور را پیدا کردهاند. دیجیکالا هم کالاهای وارداتیاش را در بلک فرایدی امسال عرضه کرده است. به گفته او، این امکان «فقط برای دیجیکالا نبوده و این مجوز واردات به سایر شرکتها هم داده شده است.»
البته طباطبایی تصریح میکند که این قانون محدود است و این واردات نه با ارز نیمایی بلکه با ارز آزاد انجام میشود. او باور دارد که دولت با وجود این که علاقمند به ازسرگیری واردات کالاهای خارجی است اما به خاطر شرایط بازار و محدودیتهای ارزی که دارد، هنوز نمیتواند بهطور کامل از قانون ممنوعیت واردات برگردد. او اضافه میکند:
یکی از دلایل عدم رشد تجارت الکترونیک در ایران همین قانون ممنوعیت واردات کالاهای خارجی است چون شرایط بازار آنلاین و فیزیکی را نابرابر میکند؛ چون کالای خارجی در بازار آفلاین هست اما پلتفرم آنلاین نمیتواند این کالاها را بفروشد چون قاچاقی است. حالا با وجود این استثنا در قانون، ما حتی اگر وارداتمان به خاطر محدودیت منابع محدود شود اما دستکم میتوانیم عرضه را انجام بدهیم؛ وجود کالاهای خارجی به نفع مردم هم هست.
– مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجیکالا
همه کالاهای خارجی با ضمانت و خدمات پس از فروش عرضه میشوند
مدیرعامل دیجیکالا در پاسخ پرسش نیوزلن در خصوص گارانتی و خدمات پس از فروش این کالاها نیز گفت: «ما در دیجیکالا نمیتوانیم کالایی را بدون گارانتی و ضمانت بفروشیم. همه کالاهای ما ضمانت لاین دیجیکالا سرویس را دارند اما در بعضی اصناف و بازارهای دیگر ممکن است بشنوید که این نوع کالاها واردات رسمی ندارد و خدمات پس از فروش ندارند اما این ادعا درست نیست.»
احمد نقوی، معاون بازرگانی دیجیکالا نیز تاکید کرد که این فروشگاه آنلاین یا کالاها را با ضمانت خود دیجیکالا میفروشد یا از گارانتی شرکتهای معتبر برای کالاهایی که میفروشد استفاده میکند.»
۵ برابر فروش بیشتر در بلکفرایدی ۱۴۰۴
در این نشست مدیران دیجیکالا به آمارهای کمپین بلکفرایدی خود اشاره کردند. کمپینی که توانست رکوردهای دیجیکالا را جابهجا کند. این پلتفرم در بلکفرایدی امسال به فروش ۱۵ هزار میلیارد تومانی رسید و حدودا ۵ برابر بیشتر از کمپین سال قبل فروش داشت.
مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجیکالا میگوید این فروشگاه آنلاین در مدت ۱۰ روزه کمپین بلکفرایدی ۱۴۰۴ بیشتر از چند ماه اخیرش فروش داشته و عملکرد این مجموعه در این کمپین فراتر از انتظارات خودشان بوده است. او یکی از دلایل موفقیت دیجیکالا را آغاز روند آمادهسازی برای کمپین بلکفرایدی از چند ماه قبل میداند.
مدیرعامل دیجیکالا میگوید برای بهبود عملکرد زیرساختهای فنی و پایداری در زمان هجوم کاربران به پلتفرم و خرید از ماهها قبل برنامهریزی کردهاند تا مشکلات فنی منجر به بروز اختلال در زمان مراجعه و خرید کاربران نشود.
با این حال، در مورد فروش پژو ۲۰۷ یک میلیون تومانی احتمالا یک اختلال فنی باعث شده خودرویی که قرار بود یک عدد فروخته شود در نهایت ۵ دستگاه فروش داشته که البته دیجیکالا خود را متعهد میداند هر ۵ دستگاه پژو ۲۰۷ یک میلیون تومانی را به خریداران تحویل دهد.
معاون بازرگانی دیجیکالا: موفقیت ما در کمپین بلکفرایدی حاصل واقعنگری اقتصادی و آمادهسازی تیم از مدتها قبل از شروع کمپین بود
احمد نقوی، معاون بازرگانی دیجیکالا، نیز به آمادهسازی تیم دیجیکالا برای بلکفرایدی از اوایل مردادماه اشاره کرده و میگوید: «انواع آمادگیها در همه تیمها را از چند ماه قبل ایجاد کردیم.» او درباره موفقیت دیجیکالا در برگزار این کمپین گفت:
کمپین را با فاصله زیاد از انتظارات خودمان موفقیتآمیز برگزار کردیم که این موفقیت حاصل واقعنگری اقتصادی و آمادهسازی بخشهای مختلف از مدتها قبل از شروع کمپین بود.
– احمد نقوی، معاون بازرگانی دیجیکالا
معاون بازرگانی دیجیکالا معتقد است هنر کسبوکارها در اجرای کمپین بلکفرایدی در ایران این این است که «تعادلی بین سود بازرگان و پلتفرم و تخفیفی که به سود مشتری است، تعادل برقرار شود و قیمت عرضه کالاها بهینه باشد.»
حمیدرضا چیتچیان، معاون بازاریابی دیجیکالا، نیز در این نشست بلکفرایدی را فرصت مهمی برای کسبوکارهای مختلف کوچک و بزرگ آنلاین و آفلاین دانست که هم فروشنده و هم مصرفکننده را خوشحال و راضی میکند:
«بلکفرایدی در ایران یک تقاضای عمومی است و هرسال هم تقاضا برای آن بیشتر میشود. وقتی چنین تقاضایی وجود دارد همه برندها تلاش میکنند از این فرصت استفاده کنند.»
دشواری اجرای بلک فرایدی در ایران
طباطبایی میگوید مشکلاتی مثل تورم و مساله تامین کالا به دلیل محدودیتهایی که وجود دارد، بلکفرایدی در ایران را دشوارتر از سایر کشورها میکند:
در ایران مساله تقاضا از سمت مشتری را نداریم، تقاضا وجود دارد اما به دلیل شرایط کشور مشکل در بخش تامین وجود دارد. علاوه بر تامین، تورم ۴۰ و چند درصدی هم اجرای بلکفرایدی در ایران را دشوار میکند.
– مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجیکالا
با وجود موفقیت دیجیکالا در اجرای کمپین بلکفرایدی ۱۴۰۴، اما انتقادات نسبت به بلکفرایدی در ایران کم نبوده است. نیوزلن در این نشست خبری درباره انتقادات کاربران به عملکرد کسبوکارها در بلکفرایدی از مدیران دیجیکالا پرسید.
چیتچیان، معاون بازاریابی دیجیکالا، در پاسخ به مساله «اعتماد» در میان مردم اشاره کرده و توضیح داد: «مساله اعتماد در ایران وجود دارد و عموما بیاعتمادیهایی وجود دارد. ما وظیفه داریم اگر خطایی کردیم مسئولیتش را بر عهده بگیریم و کاری کنیم که سال بعد انتقادها و اعتراضها تکرار نشود. با این حال، بسیاری از کاربران هم در این کمپین خرید کردهاند و راضی هم بودهاند.»
نرخ پایین لغو سفارشهای بلکفرایدی رضایت کاربران از قیمتگذاری دیجیکالا را نشان میدهد
مدیرعامل دیجیکالا نیز به این پرسش اینطور پاسخ داد: «ما یک شاخص داریم که بسیار معنادار است و آن هم میزان لغو سفارش است. نرخ کنسلی نشان میدهد که کاربر چقدر از قیمتها راضی است. بررسیهای ما نشان میدهد که نرخ کنسلی امسال بهمراتب از سالهای پیش کمتر است و این نشان میدهد که مردم خرید کنند و از قیمتها هم راضی باشند.»
کاهش ۸۰ درصدی تخلف در قیمتگذاری کالا
یکی از مهمترین نقدها به کمپینهای بلکفرایدی که کسبوکارهای مختلف برگزار میکنند دستکاری و افزایش قیمت کالاها پیش از کمپین و کاهش آنها در زمان کمپین است که در واقع، کالا به اسم تخفیف با همان قیمت واقعی در بلکفرایدی فروخته میشود. احمد نقوی، معاون بازرگانی دیجیکالا، در توضیح این باور عمومی گفت:
ما قوانینی میگذاریم و میگوییم و برای هر کالا متناسب با طبیعت و صنفش باید بهترین قیمت یک هفته گذشته برایش تعیین شود؛ مثلا در گروه گوشی موبایل. در مورد بعضی گروههای کالایی دیگر حداقل دو ماه گذشته را در نظر میگیریم و مسیر ما برای جلوگیری از تخلف است.
– احمد نقوی، معاون بازرگانی دیجیکالا
به گفته او مکانیزمهای دیجیکالا برای مقابله با این نوع تخلف، تا ۸۰ درصد جلوی تخلف فروشندگان را میگیرد؛ اما او این نکته را هم اضافه میکند:
«در مواردی که نمیتوانیم از این اتفاق جلوگیری کنیم، به دنبال دلایل دور زدن این تخلف میگردیم و سعی میکنیم اصلاحش کنیم. با این حال در مورد کالاهایی که تحت تاثیر تورم نوسان قیمت دائمی دارند کاری از دیجیکالا برنمیآید، چون مساله کل اقتصاد است.»
مراقب بودیم جوایز «شکار گنج» به افراد واقعی برسد، نه رباتها
چیتچیان، معاون مارکتینگ دیجیکالا در پاسخ به پرسش دیگر نیوزلن در خصوص نحوه مقابله با رباتها در «شکار گنج» دیجیکالا که برای کاربران شبههبرانگیز شده بود، گفت:
در تمام کمپینهای ما، برندگان رصد شدهاند و اگر مشخص میشد برندهها انسان نیستند و از طریق رباتها وارد شدهاند، برندگان کنسل و اصلاح میشدند. در مورد شکار گنج هم تکتک برندگان بررسی شدهاند.
– حمیدرضا چیتچیان، معاون مارگتینگ دیجیکالا
او با بیان این که تجربه چندباره اجرای شکار گنج آنها را نسبت به فعالیت رباتها حساس کرده بود، توضیح داد: «چون میدانستیم با رباتها مواجه میشویم پیچیدگیهایی را در شکار گنج ایجاد کردیم. هدف ما این بود که در برابر رباتها یک مکانیزم دفاعی داشته باشیم تا کاربران واقعی به جایزه برسند، در غیر این صورت رباتها جوایز را میبردند.»
منبع : زومیت



