zoomit

معجزه داروی لاغری مونجارو؛ ارزش بازار ایلای لیلی از ۱ تریلیون دلار گذشت

معجزه داروی لاغری مونجارو؛ ارزش بازار ایلای لیلی از ۱ تریلیون دلار گذشت

شرکت داروسازی «الی لی‌لی» به ارزش بازار یک تریلیون دلار رسید و با پیوستن به باشگاهی که تحت سلطه‌ی غول‌های فناوری است، نام خود را به‌عنوان اولین شرکت داروسازی در این جمع انحصاری ثبت کرد؛ لی‌لی این اتفاق را مدیون فروش بالای داروهای کاهش وزن است.

جهش بیش از ۳۵ درصدی سهام این شرکت در سال جاری، عمدتاً ناشی از رشد انفجاری بازار داروهای کاهش وزن بود. در دو سال گذشته، با ورود درمان‌های جدید و مؤثر چاقی به بازار، این دسته به یکی از سودآورترین بخش‌های حوزه‌ی سلامت تبدیل شده است.

فروش داروی «تیرزپاتید» (Tirzepatide) شرکت لی‌لی (که با نام تجاری «مونجارو» (Mounjaro) برای دیابت نوع ۲ و «زپ‌باند» (Zepbound) برای چاقی عرضه می‌شود) حتی از داروی «کیترودا» شرکت مِرک پیشی گرفت و به پرفروش‌ترین داروی جهان تبدیل شد.

شرکت نوو نوردیسک در ابتدا پیشتاز این عرصه بود؛ اما افزایش محبوبیت مونجارو و زپ‌باند باعث شد تا لی‌لی در تعداد نسخه‌های تجویزی از رقیب خود سبقت بگیرد. داروی «ویگووی» نوو در سال ۲۰۲۱ با کمبود عرضه و مشکلات زنجیره‌ی تأمین مواجه شد و این موضوع به لی‌لی فرصت داد تا جای پای خود را محکم کند.

داروهای این شرکت آمریکایی اثربخشی بالینی قوی‌تری نشان داده‌اند و لی‌لی در افزایش مقیاس تولید و گسترش توزیع، سریع‌تر عمل کرده است.

بر اساس داده‌های LSEG، لی‌لی اکنون با نسبت قیمت به درآمد (P/E) حدود ۵۰ برابرِ درآمد پیش‌بینی‌شده برای ۱۲ ماه آینده معامله می‌شود که یکی از بالاترین ارزش‌گذاری‌ها در بین شرکت‌های بزرگ داروسازی است و نشان‌دهنده‌ی شرط‌بندی سرمایه‌گذاران بر ادامه‌ی تقاضای قدرتمند برای داروهای لاغری است.

مقاله‌ی مرتبط

در ماه اکتبر (مهر و آبان)، لی‌لی به دلیل تقاضای جهانی فزاینده برای داروهای چاقی و دیابت خود، پیش‌بینی درآمد سالانه‌اش را بیش از ۲ میلیارد دلار افزایش داد.

وال استریت تخمین می‌زند که ارزش بازار داروهای کاهش وزن تا سال ۲۰۳۰ به ۱۵۰ میلیارد دلار برسد و لی‌لی و نوو با هم اکثریت فروش جهانی را در اختیار داشته باشند.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا