تپسی سرویس «باهمسفر سهمسافره» را راهاندازی کرد؛ کاهش هزینه و افزایش درآمد سفیران

تپسی سرویس «باهمسفر سهمسافره» را راهاندازی کرد؛ کاهش هزینه و افزایش درآمد سفیران
شرکت تپسی با هدف کاهش هزینه سفر مسافران و افزایش درآمد رانندگان، امکان «باهمسفر با سه مسافر» را راهاندازی کرده است. در این مدل بدون افزایش زمان سفر نسبت به حالت دونفره، سه مسافری که مسیرشان همپوشانی بهینهای دارد میتوانند همزمان از یک سفر استفاده کنند. این ویژگی علاوه بر صرفهجویی اقتصادی، با جابهجایی همزمان سه مسافر، نقشی موثرتر در کاهش ترافیک و آلودگی هوا خواهد داشت.
مصطفی قلیزاده، معاون رشد شرکت تپسی، درباره سرویس «باهمسفر» این شرکت توضیحاتی را ارائه میکند:
هدف اصلی از راهاندازی سرویس باهمسفر، فراهم کردن تجربهای مقرونبهصرفه برای مسافران و افزایش درآمد سفیران بود. در نتیجه هزینه این سرویس برای مسافران ۲۰ درصد از باهمسفر دو مسافره و تا ۵۰ درصد از سرویس کلاسیک پایینتر خواهد بود. از سویی درآمد ساعتی سفیر نیز ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به باهمسفر دومسافره و ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به سرویس کلاسیک افزایش مییابد. این رویکرد زمینه را برای گسترش و بهینهسازی سفرهای اشتراکی درونشهری فراهم میکند.
– مصطفی قلیزاده، معاون رشد شرکت تپسی
به گفته مصطفی قلیزاده، «در سرویس سهمسافره هم مثل مدل دومسافره، تلاش میکنیم تا بدون افزایش محسوس در زمان سفر، امکان جابهجایی مشترک فراهم شود. بنابراین با رعایت همین اصل تنها زمانی سفر سهمسافره انجام میشود که مسیرها همپوشانی مطلوب داشته باشند. به طوری که هیچیک از مسافران بیش از 15 دقیقه به زمان سفرشان نسبت به سفر کلاسیک اضافه نشود.»
او با اشاره به رشد تدریجی مدل سهمسافره گفت: «در حال حاضر حدود ۵ درصد از سفرهای سرویس باهمسفر به این مدل اختصاص دارد، اما هدف ما این است که تا پایان سال این سهم به ۱۰ درصد و در سال آینده به حدود ۳۰ درصد برسد. با این رویکرد، مسافران میتوانند سفرهای مقرونبهصرفهتر و سفیران نیز درآمد بیشتری داشته باشند.»
چنان که معاون رشد شرکت تپسی توضیح میدهد، برای اطلاعرسانی به مسافران در خصوص تغییرات این سرویس، به محض پذیرش درخواست سفر از سوی سفیر، صفحهای در اپلیکیشن تپسی برای مسافر باز میشود که در آن اعلام میشود وی در این سفر به جای یک نفر، دو همسفر خواهد داشت.
علاوه بر این، جزئیات سفر از طریق پیامک و پوشنوتیفیکیشن نیز به مسافر اطلاع داده میشود. ترتیب سوار و پیاده کردن مسافران نیز، همانند گذشته و بر اساس الگوریتم بهینهسازی مسیر تعیین میشود تا میزان انحراف از مسیر و اتلاف وقت به حداقل برسد.
در سرویس باهمسفر سهمسافره، قوانین لغو و سایر مقررات مشابه مدل دومسافره هستند. مسافران میتوانند تا پیش از سوار شدن اولین مسافر توسط سفیر، سفر خود را بدون جریمه لغو کنند و پس از آن، بسته به زمان لغو، مبلغی بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان بهعنوان جریمه کسر میشود که مستقیماً به حساب سفیر واریز میشود و شامل کمیسیون نمیشود.
سایر قوانین مانند ممنوعیت داشتن همراه یا بار نامتعارف و زمان انتظار سه دقیقهای سفیر برای سوار شدن هر مسافر، بدون تغییر در مدل سهمسافره اجرا میشوند.
سرویس باهمسفر تپسی در حال حاضر در شهرهای تهران، کرج و مشهد، از شنبه تا چهارشنبه و از ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۱۱:۰۰ شب برای کاربران فعال بوده و سهمی ۱۵ درصدی از تعداد کل سفرهای انجامشده در این شهرها را به خود اختصاص داده است.
این سرویس در کمتر از یک سال گذشته توانسته در مجموع ۳۶۰۰ تن از میزان کربنی که وارد هوا میشود، بکاهد، یعنی معادل تأثیری که ۱۶۳ هزار درخت بالغ در یک سال میتوانند داشته باشند.
منبع : زومیت



