zoomit

راز برنده‌شدن در سنگ کاغذ قیچی چیست؟ پاسخ ساده اما اجرای آن بسیار دشوار است

راز برنده‌شدن در سنگ کاغذ قیچی چیست؟ پاسخ ساده اما اجرای آن بسیار دشوار است

همان‌طور که پژوهشگران توضیح می‌دهند، نتایج حاکی از آن است که تلاش برای پیش‌بینی‌ناپذیر بودن، زمانی که به نتایج گذشته نگاه می‌کنیم، ممکن است به ضررمان تمام شود. در واقع، فقط مغز افرادی که بازی را باخته‌اند، به نتایج گذشته توجه می‌کند. اما مغز کسانی که برنده شده‌اند، چنین کاری نمی‌کند. بنابراین، تمرکز زیاد بر گذشته می‌تواند استراتژی‌های ما را مختل کند و مانع از تصمیم‌گیری صحیح شود.

علت اهمیت پژوهش چیست؟

همه ما در طول زندگی خود آرزو کرده‌ایم که حریف بعدی‌مان در بازی چه خواهد کرد. این موضوع حتی در مسائل پیچیده‌تری مانند سیاست‌های جهانی هم به چشم می‌خورد. داشتن استراتژی خوب می‌تواند مزیت بزرگی ایجاد کند.

نتایج تحقیق نشان می‌دهد که مغز ما مثل کامپیوتر عمل نمی‌کند. ما نمی‌توانیم از پیش‌بینی آنچه که در آینده خواهد رخ داد، اجتناب کنیم و همیشه به نتایج گذشته برای تصمیم‌گیری‌هایمان تکیه می‌کنیم، حتی زمانی که این کار ممکن است به ضررمان باشد.

البته سنگ، قیچی، کاغذ یکی از ساده‌ترین بازی‌ها برای انجام این تحقیق بود، اما پژوهشگران قصد دارند تحقیقات خود را به شرایط رقابتی پیچیده‌تر که در آن‌ها بررسی نتایج گذشته اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، گسترش دهند.

مغز ما در ایجاد پیش‌بینی‌ناپذیری عملکرد ضعیفی دارد. این ویژگی می‌تواند در بسیاری از شرایط اجتماعی مفید باشد، چرا که به ما کمک می‌کند روابط انسانی خود را مدیریت کنیم و به‌طور طبیعی با تغییرات و نوسانات محیط سازگار شویم. اما در شرایط رقابتی، این ویژگی می‌تواند محدودکننده باشد.

در رقابت، به‌ویژه زمانی که هدف برتری یافتن بر دیگران است، پیش‌بینی‌ناپذیری و توانایی پیچیده‌سازی تصمیمات می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. در اینجا، ناتوانی مغز در ایجاد و حفظ پیش‌بینی‌ناپذیری به نوعی می‌تواند از اتخاذ استراتژی‌های موثر ممانعت کند و حتی باعث محدودشدن شانس موفقیت شود. در نتیجه، در چنین شرایطی به توانایی بیشتری برای مدیریت تصمیمات غیرمنتظره و استراتژیک نیاز داریم تا بتوانیم رقابت را به نفع خود تغییر دهیم.

نتایج پژوهش در ژورنال Social Cognitive and Affective Neuroscience منتشر شده است.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا