zoomit

ابهت صنعت خودروسازی چین؛ تصاویر ماهواره‌ای از کارخانه عظیم BYD

ابهت صنعت خودروسازی چین؛ تصاویر ماهواره‌ای از کارخانه عظیم BYD

BYD برای مقابله با تسلا یک راهبرد ساده دارد: «ساختنِ هرچه بیشتر.» غول خودروسازی چین در حال توسعه‌ی کارخانه‌ها و شبکه‌ی فروش جهانی است و تصاویر ماهواره‌ای که بیزنس اینسایدر بررسی کرده نشان می‌دهد یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های تولیدی شرکت در چین عظمت بالایی دارد.

عملیات ساخت کارخانه‌ی عظیم ژنگژو در اواخر ۲۰۲۱ آغاز شد و تولید از اوایل ۲۰۲۳ بالا رفت. ژنگژو خیلی زود به یکی از مراکز اصلی تولید بی‌وای‌دی تبدیل شد. رسانه‌های محلی گزارش دادند که این مجموعه سال گذشته ۵۴۵ هزار خودرو تولید کرد؛ یعنی تقریباً هر دقیقه یک خودرو.

تأسیسات ژنگژو همچنان با سرعت در حال رشد است. منابع آگاه می‌گویند BYD در سه‌ماهه‌ی نخست سال قصد جذب ۲۰ هزار نفر را داشت و شمار کارکنان ژنگژو تا فوریه (بهمن و اسفند) به حدود ۶۰ هزار نفر رسید.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد مساحت کارخانه از جولای ۲۰۲۳ (تیر و مرداد ۱۴۰۲) بیش از دو برابر شده و حالا از کارخانه‌ی تگزاسِ تسلا بسیار بزرگ‌تر است.

بر اساس اسناد دولتی، BYD مجوزهای اولیه‌ی محیط‌زیستی برای چند پروژه‌ی تازه گرفت؛ از جمله توسعه‌ی خط تولید باتری توسط زیرمجموعه‌ی Zhengzhou Fudi Battery، خط تولید قالب و یک خط جدید ساخت صفحه‌ی محافظ باتری با هزینه‌ی حدود ۱۶ میلیون دلار که طبق برنامه می‌تواند برای ۴٫۷ میلیون خودرو در سال صفحه‌ی محافظ تولید کند.

تحلیل‌ها نشان می‌دهد مساحت کل سایت اکنون به حدود ۲۲٫۵ کیلومتر مربع رسیده؛ عددی بسیار بزرگ‌تر از ۳٫۵۳ کیلومتر مربع کارخانه‌ی آستینِ تسلا. BYD و تسلا درباره‌ی ابعاد دقیق این واحدها اظهارنظر نکرده‌اند.

BYD طبق گزارش‌های محلی قصد دارد ظرفیت تولید سالانه‌ی ژنگژو را به ۱٫۸ میلیون خودرو برساند؛ عددی بیش از تولید سال گذشته‌ی تمام کارخانه‌های تسلا.

محوطه‌ی ژنگژو یک پیست تست و مسابقه هم دارد که BYD آن را اولین پیست ویژه‌ی خودروهای برقی در چین توصیف می‌کند. این پیست که در اواسط ۲۰۲۵ افتتاح شد و در بخش شمال‌غربی تصویر ماهواره‌ای دیده می‌شود.

پیست شامل یک سراشیبی ماسه‌ای ۲۹ متری و یک استخر ۷۰ متری برای تست خودروهای متفاوت BYD است. استخر برای مدل یانگ‌وانگ U8 طراحی شد؛ شاسی‌بلند ۱۵۰ هزار دلاری که برای مدتی کوتاه روی آب شناور می‌ماند.

پیست همچنین یک دایره کم‌اصطکاک با قطر ۴۴ متر دارد که با ۳۰ هزار آجر بازالت ساخته شده و برای تمرین دریفت استفاده می‌شود. این مجموعه‌ی ۱۵ هزار و ۳۰۰ مترمربعی عمومی است و BYD قصد دارد پیست‌های مشابهی در هِفی و شاوشینگ افتتاح کند.

در حالی‌که BYD درگیر افت فروش پس از چند سال رشد انفجاری شده، توسعه‌ی ژنگژو ادامه دارد. BYD که با مدل‌های ارزان‌قیمت نظیر سیگال هشت‌ هزار دلاری به پرفروش‌ترین برند چین تبدیل شد، در سپتامبر و اکتبر (شهریور و تا آبان) کاهش فروش ثبت کرد و سود سه‌ماهه‌ی سومش ۳۳ درصد پایین آمد.

شدت‌گرفتن جنگ قیمت‌ها، فشار رقابتی و محدودیت‌های دولتی بر تخفیف‌ها و پرداخت‌ها هم بر درآمد شرکت اثر گذاشته است.

مقاله‌ی مرتبط

با این حال BYD همچنان در مسیر پیشی‌گرفتن از تسلا در فروش خودروهای تمام‌برقی طی امسال حرکت می‌کند و امیدوار دارد رشد حضور بین‌المللی به عبور از فشار بازار داخلی کمک کند. فروش BYD در اروپا از ابتدای سال ۳۰۰ درصد رشد داشت؛ در حالی‌که فروش تسلا سقوط کرد.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا