آیا کاربران آنلاین محتاطتر شدهاند؟ تحلیل دادههای سوپرسنج اسنپمارکت چهار ماه پس از جنگ

آیا کاربران آنلاین محتاطتر شدهاند؟ تحلیل دادههای سوپرسنج اسنپمارکت چهار ماه پس از جنگ
اسنپمارکت، سرویس خرید آنلاین کالاهای سوپرمارکتی گروه اسنپ، بار دیگر کمپین مبتنی بر داده و AI خود، «سوپرسنج» را به اجرا درآورد. این کمپین که بر پایه ترکیب تحلیل دادههای رفتاری خرید با هوش مصنوعی (AI) و مدل اختصاصی SMTI (شخصیتشناسی خرید سوپرمارکتی اسنپمارکت برگرفته از تست شخصیت MBTI) بنا شده، یک رویکرد تازه در تعامل و سرگرمی کاربران است که برای اولین بار در صنعت خردهفروشی ایران، یک شاخص اقتصاد رفتاری ارائه کرده است.
«سوپرسنج»، که یک بار در خرداد ماه امسال اجرا و به دلیل همزمانی با جنگ ۱۲ روزه و شوکهای مقطعی بازار متوقف شده بود، با اجرای مجدد، فرصتی کمنظیر برای مقایسه و تحلیل تغییر رفتار خرید کاربران در یک بازه زمانی ۶ ماهه فراهم آورد: دورهی اول (پایان اسفند ۱۴۰۳) که نماینده یک فضای نسبتاً باثبات است و دوره دوم (پایان شهریور ۱۴۰۴) که تحت تأثیر عوامل ناپایداری مثل جنگ ۱۲ روزه و تورمِ بیش از پیش قرار گرفته است.
این گزارش دادهمحور، تعاملی و خلاقانه، با تبدیل دادههای خام به روایتی انسانی، شخصیسازیشده و سرگرمکننده، هدف اصلی کمپین را محقق میسازد: بازتعریف رابطه برند و کاربر به طوری که تجربه خرید صرف، به کشف سبک زندگی و خودآگاهی اقتصادی توسط کاربر تبدیل شود. اما نتایج کلان این کمپین چیزی فراتر از یک سرگرمی است؛ تحلیل توزیع تیپهای SMTI در این دو دوره، یک انتقال معنادار جمعی در جامعه مصرفکننده را فاش میکند: عبور از خریدهای هیجانی و وفادار به برند به سمت برنامهریزی دقیق، تجربهگرایی و حساسیت معنادار به قیمت.
در ادامه این گزارش، به طور دقیق مورد بررسی قرار میگیرد که چگونه این تغییرات رفتاری، شاخصهای کلیدی عملکرد (مانند میانگین ارزش سبد خرید و تکرار سفارش) را تحت تأثیر قرار داده و چه درسهای استراتژیکی برای آینده صنعت خردهفروشی آنلاین در ایران میتواند به همراه دارد.
خلاصه یافتههای کلیدی (Executive Summary)
مهمترین تغییر رفتاری: توزیع کاربران در ۶ ماه (از اسفند ۱۴۰۳ تا شهریور ۱۴۰۴) یک انتقال جمعی از تیپهای هیجانی (I) و کیفیتمحور (Q) به تیپهای برنامهریز (P) و حساس به قیمت (S) را نشان میدهد.
AOV (میانگین ارزش سبد خرید) و کیفیتمحوری: بالاترین AOV همچنان در انحصار تیپهایی است که در بعد کیفیتمحور (Q) باقی ماندهاند، اما سهم آنها در جمعیت کلی در حال کاهش است.
تغییرات در ابعاد چهارگانه SMTI و تیپهای پرجمعیت
سبک مصرف: این شاخص به تحلیل سبک مصرف کاربران میپردازد: F (لذتجو) در برابر H (سلامتطلب)، در این بعد با کاهش جزئی سهم کاربران لذتجو، در مقابل کاربران سلامتطلب مواجهیم. این تغییر بسیار جزئیست و چندان قابل توجه نیست.
سبک مدیریت خرید: شاخصی که شیوه مدیریت خرید کاربران را مورد مطالعه قرار میدهد: I (هیجانی) در برابر P (برنامهریز)، توزیع کاربران در این بعد با تغییرات معناداری همراه بوده است؛ کاهش چشمگیر تیپهای I (هیجانی)، افزایش قوی تیپهای P (برنامهریز). در نمودار زیر میبینیم که سهم همه تیپهای برنامهریز (P) در دوره دوم سوپرسنج افزایشی بوده است. علاوه بر آن، جمعیت تیپهای شخصیتی که علاوه بر خرید هیجانی، برندوفادار هم بودهاند (B)، بیشتر تغییر کرده است و جمعیت تیپهای هیجانی که تجربهگرانه خرید کردهاند (I)، تغییر کمتری داشتهاند.
تغییر محسوس در این شاخص میتواند نشاندهنده این واقعیت باشد که کاربران کمتر تکانهای عمل میکنند. تمایل به برنامهریزی خرید و مدیریت سبد خرید هفتگی – ماهانه افزایش یافته است. این موضوع فرضیات مختلفی را مطرح میکند از جمله اینکه کاربران تلاش میکنند خریدهای غیرضروری را در شرایط تورمی کاهش دهند.
منبع : زومیت


