zoomit

افزایش ۲۷ برابری خرید خدمات آنلاین؛ رشد اعتماد جامعه به پلتفرم‌های خدمات‌‌رسانی‌

افزایش ۲۷ برابری خرید خدمات آنلاین؛ رشد اعتماد جامعه به پلتفرم‌های خدمات‌‌رسانی‌

بررسی داده‌های هشت سال گذشته آچاره نشان می‌دهد خرید آنلاین خدمات به طرز چشمگیری افزایش داشته است.

افزایش اعتماد جامعه به پلتفرم‌های خدمات رسانی

شاید تا یک دهه پیش کسی فکرش را نمی‌کرد بتوان از طریق یک اپلیکیشن به خدماتی مانند اسباب کشی، نظافت و تعمیرات دسترسی سریع، راحت و بی دردسر پیدا کرد. اما حالا هشت سال است که پلتفرم آچاره در این زمینه فعالیت می‌کند و در ۳۰ شهر ایران انواع خدمات را به کاربرانش ارائه می‌دهد.

بر اساس داده‌های منتشرشده در گزارش اخیر آچاره، از سال ۱۳۹۶ که سال ابتدایی فعالیت این پلتفرم بود، تا سال ۱۴۰۳ تعداد کاربران آن از ۱۳۰ هزار نفر به عدد ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است. این رشد ۲۷ برابری نه‌تنها نشان می‌دهد آچاره یکی از ستون‌های اصلی اقتصاد خدماتی دیجیتال کشور است، بلکه توانسته اعتماد جامعه ایرانی را به پلتفرم‌های خدمات‌رسانی افزایش دهد.

آن‌طور که داده‌های آچاره نشان می‌دهد، در سال گذشته به طور متوسط روزانه حدود 5هزار و 400 سفارش در این پلتفرم ثبت شده است. این آمار در روزهای پایانی سال و با نزدیک شدن به عید نوروز و خانه تکانی به طرز چشمگیری افزایش داشته؛به طوری که تنها در سه روز ۲۳ تا ۲۵ اسفند ماه، بیش از ۲۴ هزار کاربر نزدیک به ۳۰ هزار سفارش در این پلتفرم به ثبت رسانده‌اند.

این اعداد و ارقام نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از جامعه، با اعتماد به چنین پلتفرم‌هایی، دریافت خدمات به طور سنتی را کنار گذاشته و خرید خدمات آنلاین را ترجیح می‌دهد. 

امتیاز بالا، نظرات مثبت

گزارشی که آچاره از بررسی آمارها و داده‌های هشت سال گذشته خود منتشر کرده، نشان می‌دهد این پلتفرم کیفیت خدمات خود را تمام این سال‌ها ثابت نگه داشته و امتیاز بالایی از کاربران خود دریافت کرده است. در سال ۱۳۹۶ میانگین امتیازهایی که کاربران در رضایت از سفارش خود ثبت کرده‌اند،بیش از ۴.۶ از ۵ بوده و در سال ۱۴۰۳ نیز تغییری نداشته است.

تعمیر ۶۲ هزار یخچال و فریزر با آچاره

با توجه به داده‌های آچاره، نزدیک به یک میلیون امتیاز در این پلتفرم ثبت شده است. برخی سرویس‌ها توانسته‌اند حجم قابل توجهی از امتیاز مثبت را به خود اختصاص دهند و بالاترین سطح رضایت را به کاربران بدهند. پرامتیازترین خدمات مربوط به نصب و تعمیر دستگاه تصفیه آب است.

حمل بار و اسباب کشی با وانت، نیسان، خاور و کامیون نیز از جمله خدمات پرطرفدار آچاره در سال ۱۴۰۳ بوده است. همچنین داده‌های آچاره نشان می‌دهد کاربران از خدمات نقاشی ساختمان، سرویس لوکس نظافت و تعمیرات مبلمان هم رضایت چشمگیری داشته‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد بیشترین تعداد سفارش هایی که در پلتفرم آچاره ثبت شده، مربوط به تعمیرات، بازسازی و نوسازی ساختمان است. به عبارتی تا پایان سال ۱۴۰۳، بیش از ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار سفارش در حوزه ساختمان به ثبت رسیده است.

سرویس‌های مربوط به نظافت هم در رتبه دوم پرتعدادترین سفارشات ثبت شده در این پلتفرم قرار گرفته است. خانواده‌ها با اعتماد به این پلتفرم، امور روزمره زندگی خود را به آچاره سپرده‌اند؛ به طوری که طبق آمارها تا پایان سال ۱۴۰۳ نزدیک به ۲ میلیون سفارش در حوزه نظافت و تمیزکاری به ثبت رسیده است.

با توجه به اینکه این پلتفرم متخصصان خود را احراز هویت و ارزیابی می‌کند، تعداد قابل توجهی از کاربران تعمیرات اموال خود را به متخصصان آچاره سپرده‌اند. با توجه به داده‌ها، تا پایان سال ۱۴۰۳ یک میلیون و ۲۰۰ هزار سفارش در این حوزه ثبت شده است.

همچنین، ۲۰۷ هزار سفارش مربوط به تعمیر و سرویس کولر آبی و ۱۳۹ هزار سفارش برای نصب و تعمیر یخچال و فریزر ثبت شده است. طبق داده‌های آچاره، تا آخر سال ۱۴۰۳، ۶۲ هزار یخچال و فریزر به دست متخصصان آچاره تعمیر شده است.

ثبت سفارش‌های میلیاردی؛ نشانه اعتماد

داده‌های آچاره نشان می‌دهد برخی کاربران بخش بزرگی از امور خدماتی زندگی خود را به دست آچاره سپرده‌اند و احتمالا به سراغ روش‌های سنتی‌تر نمی‌روند. آقای ه – الف از تهران و کرمان با ۲ هزار و ۱۶۳ سفارش، پرسفارش‌ترین کاربر حقیقی آچاره در هشت سال گذشته بوده و ۵۲۲ میلیون تومان به این پلتفرم پرداخت کرده است. آقای د – ع از تهران هم با ۷۴۷ سفارش یکی دیگر از کاربران پرسفارش آچاره بوده و تا سال گذشته ۱۳۰ میلیون تومان بابت آن هزینه کرده است.

علاوه بر کاربران پرسفارش، کاربرانی هم هستند که با ثبت گران‌ترین سفارش‌ها اعتماد خود را به متخصصان این پلتفرم ثابت کرده‌اند. در تهران آقای م – ح دو سفارش بازسازی ساختمان داشته و برای هر سفارش ۲ میلیارد تومان ثبت کرده است.

آقای ع – ف نیز با ثبت دو سفارش بازسازی ساختمان به ارزش هر کدام ۱.۶ میلیارد تومان، در فهرست سفارش‌های بزرگ این حوزه قرار گرفته است. یک سفارش دکوراسیون و طراحی ساختمان به ارزش ۱.۴۹ میلیارد تومان هم توسط آقای م – ک در تهران ثبت شده است.

ثبت سفارش‌های میلیاردی در آچاره نشان می‌دهد تقاضا برای خدمات تخصصی به صورت آنلاین افزایش داشته و فرهنگ حاکم بر این حوزه در حال تغییر است.

سفارش‌های عجیبی که به آچاره سپرده شدند

علاوه بر سفارش‌های گران قیمت، برخی کاربران سفارش‌های جالب و غیرمنتظره‌ای را در این پلتفرم به ثبت رسانده‌اند. به‌طور مثال، یکی از کاربران، نصب یک استخر توپ روی دیوار را سفارش داده‌ که باید با استفاده از پرچ روی دیوار تثبیت شود.

یکی دیگر از کاربران به‌صورت مداوم و سفارشی درخواست کرده تا از در منزل تا شوتینگ ساختمان، زباله‌اش جابه‌جا شود. کاربری دیگر پس از اینکه حساب اینستاگرامش با ۱۷ هزار دنبال کننده هک شده، درخواست بازیابی آن را در آچاره ثبت کرده است. یکی دیگر از کاربران در آچاره به دنبال استخدام فردی با مهارت بازیگری بوده تا با کارمندان اداره آب و فاضلاب تعامل نرم داشته باشد.

همچنین فردی دیگر در آچاره به دنبال استاد راهنما و تهیه پروپوزال برای پایان نامه کارشناسی ارشد خود در رشته حقوق بوده است.

به جز تهران، پرسفارش‌ترین شهرها کدام‌اند؟

اگرچه آچاره هم مانند باقی پلتفرم‌های دیجیتال کشور کار خود را از تهران آغاز کرده بود، اما با افزایش تقاضا و بازخورد مثبت کاربران، در شهرهای دیگر ایران نیز شروع به کار کرد. امروز خدمات آنلاین این پلتفرم در ۳۰ شهر به مردم ایران ارائه می‌شوند.

با توجه به امارهای منتشر شده از آچاره، تا پایان سال ۱۴۰۳ بیش از یک میلیون و ۲۰۰ سفارش در شهرهایی به جز تهران ثبت شده است. بیشترین سهم از سفارش‌های غیر از تهران آچاره مربوط به شهرهای اصفهان، کرج و مشهد است.

ثبت سفارش‌های مربوط به سرمایش، گرمایش و نصب و تعمیر لوازم خانگی در شهرهای پرجمعیت اصفهان، کرج، مشهد، شیراز و قم بیشترین رشد را تجربه کرده‌اند. در شهرهایی مانند کرج، تبریز، شیراز و اصفهان هم خدمات جایجایی و باربری در بین سه خدمت پرطرفدار اول قرار گرفته‌اند.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا