چرا اندورنس، کشتی کاشف نامدار جنوبگان غرق شد؟ پاسخ آن چیزی نیست که قبلاً فکر میکردیم
چرا اندورنس، کشتی کاشف نامدار جنوبگان غرق شد؟ پاسخ آن چیزی نیست که قبلاً فکر میکردیم
یافتهها نشان میدهد بخش موتورخانهی بزرگ اندورنس یکی از نقاط ضعف اصلی سازه بود، زیرا تقویت آن دشوار بود و همین موضوع باعث میشد بخش وسیعی از بدنه مقاومت کمتری داشته باشد. علاوهبراین، برخلاف بسیاری از کشتیهای قطبی همدوره، اندورنس فاقد تیرکهای مورب تقویتی بود که برای افزایش استحکام بدنه بهکار میرفتند.
ازدستدادن سکان، علت اصلی غرقشدن کشتی نبوده است
گزارشهای خدمه نیز تأیید میکند که ازدستدادن سکان، علت اصلی غرقشدن کشتی نبوده است. هرچند ممکن است این رویداد در سرنوشت نهایی اندورنس نقش داشته باشد، بدنه، سینهکش، تیرهای کف و عرشه نیز در جریان گیرافتادن در یخ آسیبهای شدیدی دیده بودند. توهکوری در ادامه میگوید: «حتی یک تحلیل سادهی مهندسی نشان میدهد که اندورنس برای تحمل فشار یخ طراحی نشده بود. خطر یخهای متحرک و بار فشار ناشی از آن پیش از سفر بهخوبی شناخته شده بود، بنابراین باید پرسید چرا شکلتون این کشتی را انتخاب کرد که برای چنین شرایطی مناسب نبود؟»
اسناد تاریخی نشان میدهد تصمیم شکلتون احتمالاً ناشی از ناآگاهی نبود. او در نامهای که در سال ۱۹۱۴ به همسرش نوشت، اذعان کرد که اندورنس بهاندازهی کشتیهای پیشینش مقاوم نیست. او حتی در سال ۱۹۱۱ پیشنهاد داد که تیرکهای مورب به کشتی قطبی دیگری به نام «دویچلند» افزوده شود؛ همان کشتیای که بعدها از شرایط مشابه یخی جان سالم به در برد. با اینحال، مشخص نیست چرا همین تدابیر برای اندورنس بهکار نرفت.
دلیل واقعی تصمیم شکلتون برای حرکت با کشتی آسیبپذیر اندورنس بهسوی یخهای جنوبگان همچنان در هالهای از ابهام است. شاید فشارهای مالی یا محدودیتهای زمانی نقش داشته باشد، اما همانطور که توهکوری میگوید، شاید هیچگاه نفهمیم چرا شکلتون آن کشتی را انتخاب کرد. اما حالا، دستکم شواهدی محکمتر در اختیار داریم تا این ماجرای تاریخی را با جزئیات بیشتری بازسازی کنیم.»
مطالعه در مجله Polar Record منتشر شده است.
منبع : زومیت